کد خبر: ۲۶۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 01
روزهای سخت شیوع کرونا در حالی سپری می‌شود که برخی از مردم دوشادوش مدافعان سلامت، برای ایجاد آرامش تلاش می‌کنند.

شفاآنلاین>سلامت>همه‌گیری بیماریهای واگیردار در دوره‌های مختلف، تاکنون انسان‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

به گزارش شفاآنلاین:شیوع بیماری‌هایی چون طاعون، وبا، آنفولانزا و سایر بیماری های این چنینی و کرونا که برای مردم جوامع امروزی معضلات مختلف را رقم زده، همواره بشر را برای رفع مشکلات این قبیل امراض به تکاپو و همدلی بیشتری وادار کرده است.

در کشور ما نیز که مردم به محبت و مهربانی شهره و شناخته شده هستند، روزهای سخت و پر التهاب همه گیری کرونا فرصتی را برای همدلی و همراهی بیشتر افراد در جایگاه‌های مختلف با یکدیگر فراهم کرده است.

جدای از بخش تلخ ماجرای احتکار اقلامی چون ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده  در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا در جامعه ما که همچون دیگر جوامع گرفتار آن بود، قسمت شیرین و به یاد ماندنی خاطرات این روزهای سخت را افرادی رقم می‌زنند که با اقدامات انسانی و پسندیده خود به حفظ بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا کمک فراوانی خواهد بود.


توزیع ماسک رایگان میان محرومان

عده‌ای از افراد خیر در محله‌های مختلف شهر تهران، با راه اندازی پویش های زیبایی چون نذر ماسک، این کالای پر استفاده در روزهای کرونایی را به طور رایگان در اختیار اقشار مختلف و به ویژه قشر محروم و آسیب پذیر قرار می‌دهند.

خبرنگارما با دو نفر از خیرین فعال در اجرای طرح‌های  اهدای ماسک رایگان در شهر تهران گفتگویی انجام داده است که در ادامه به روایت آن خواهیم پرداخت.

حسین موسوی یکی از افراد فعال در اجرای طرح توزیع اقلام بهداشتی چون ماسک و مواد ضد عفونی کننده میان مردم محله‌های محروم جنوب شهر است. به گفته او جمعی از خیرین محلی و افرادی که به وضعیت معیشتی قشر آسیب پذیر واقف هستند، با همراهی یکدیگر اقلام بهداشتی و به ویژه ماسک را به کمک تعدادی از زنان سرپرست خانوار تولید و به همراه بسته‌های مواد غذایی به خانواده‌های کم بضاعت اهدا می‌کنند.

او با اشاره به کارگیری افراد جویای شغل و نیازمند درآمد بیان کرد: در تولید ماسک های اهدایی از افرادی که نیازمند شغل و درآمد هستند استفاده می‌شود و در این میان قسمت گسترده‌ای از کار به دست زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود و در نهایت به طور رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

موسوی همچنین به حضور داوطلبانه نوجوانان و جوانان در امر توزیع ماسک‌های اهدایی به محرومین پرداخت و اضافه کرد: ما جوانترها که خاطرات همدلی و همراهی مردم در دوران سخت دفاع مقدس را از بزرگترها شنیده‌ایم، سعی مان بر این است تا با الگوگیری از رفتارهای پسندیده رزمندگان در تامین آرامش و آسایش مردم، تا حدودی بتوانیم میزان استرس همشهریان محروم خود را کاهش دهیم و در این میان نوجوانان نیز حضور چشمگیری دارند.

به جرات می‌توان گفت که اگر همدلی مردم با افراد ضعیف و قشر محروم نبود، میزان خسارتی که بیماری کرونا بر جامعه وارد آورده است، چند برابر بود و راز بردباری در مقابل مشکلات ناشی از شیوع بیماری همین یک دلی و یک صدایی هموطنان برای رفع معضلات فوق است.


تا شکست کرونا در کنار یکدیگر ایستاده‌ایم

حامد همتیان دیگر بانی اهدای تعدادی از ماسک های رایگان به مردم شهر تهران است. جوان خوش برخورد و خوش اخلاقی که به گفته خودش تمام اقدامات خود در این راه را نذر ظهور حضرت صاحب الامر عج الله کرده است.

به گفته همتیان تنها راهی که برای کاهش فشار و استرس مردم وجود دارد، مشارکت افراد توانمند و مرفه در تامین حداقل نیازهای بهداشتی اولیه برای افراد ضعیف و محروم است تا ضمن پیشگیری از گسترش بیماری کرونا دلگرمی بزرگی برای این افراد باشد و ما تا شکست کرونا در کنار یکدیگر هستیم.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

او همچنین معتقد است: در شرایط فعلی نباید دست روی دست گذاشت و توقع رفع مشکلات جامعه را داشت و همه مردم می‌توانند با مبلغ ناچیزی که به اهدای اقلام بهداشتی مثل ماسک به مردم محروم اختصاص می‌دهند، در تامین سلامت شهروندان و همچنین برداشتن باری سنگین از شانه‌های خسته کادر درمان قدم بردارند.

این جوان خیّر در ادامه یادآور شد: در دین مبین اسلام بارها بر موضوع سخاوت و بخشندگی و مهمتر از آن، مسئله دستگیری از نیازمندان و فقرا تاکید شده است و این حجم از مهربانی که در سطح جامعه با آن مواجه هستیم، بدون تردید از الگوبرداری مردم مومن ما از اهل بیت علیه السلام سرچشمه می‌گیرد.

همتیان یادآور شد: مردم تنها با اختصاص مبالغ اندک و ناچیز می‌توانند به جمع کسانی بپیوندند که در قالب خیریه و گروههای خودجوش به تهیه و توزیع ماسک رایگان میان محرومین فعالیت می‌کنند و در آسان‌تر سپری شدن این روزهای سخت سهم کوچکی داشته باشند.

                              

استفاده از ماسک مهمترین راه قطع زنجیره انتقال کرونا

بنا بر گفته‌های پزشکان در حال حاضر استفاده صحیح از ماسک، یکی از مهمترین راههای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و انتقال آن به سایرین است امادر  قشر ضعیف، امکان خرید ماسک برای دوران طولانی وجود ندارد.

همراهی و همدلی مردم و کسانی که همواره در سایر شرایط بحرانی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و مشارکت آن‌ها در پویش‌های مشابهی چون نذر ماسک و اهدای ماسک رایگان به افرادی که توان مالی در خرید و تهیه ماسک ندارند از بهترین اقداماتی است که می تواند شکل بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: