کد خبر: ۲۶۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 31
عدم رعایت اصول بهداشتی همچون قرنطینه خانگی به دلیل شناخت و باور برخی از شهروندان نظیر "بیماری و مرگ ومیر در دست خداوند است" و "انسان نقشی در پیشگیری از بیماری ندارد" نشات می‌گیرد
شفاآنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: مقابله همگانی با کرونا مستلزم یادگیری اجتماعی در کشور است تا افکار و باور افراد تغییر کند.

به گزارش شفاآنلاین: حمیده عادلیان راسی در رابطه با ترغیب جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا اظهار داشت: براساس رویکرد شناختی و اجتماعی، تغییر رفتار جامعه مستلزم تغییر در افکار و باورها، تفسیر و نقطه نظرات شهروندان است.

وی افزود: به عنوان مثال عدم رعایت اصول بهداشتی همچون قرنطینه خانگی به دلیل شناخت و باور برخی از شهروندان نظیر "بیماری و مرگ ومیر در دست خداوند است" و "انسان نقشی در پیشگیری از بیماری ندارد" نشات می‌گیرد.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: ترویج این باورها در جامعه به طور حتم از حفظ سلامت با رعایت اصول پزشکی جلوگیری می‌کند. بنابراین تغییر رفتار جامعه نیازمند تغییر در شناخت و باورها است.

عادلیان راسی همچنین با اشاره به بعد اجتماعی رویکرد "شناختی – اجتماعی" ادامه داد: بعد اجتماعی این رویکرد نیز به یادگیری‌های اجتماعی اشاره می‌کند؛ به عنوان مثال حضور در یک محیط اجتماعی همچون دانشگاه و اداره که براساس نوع ساختار و روابط اجتماعی رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است، موجب تشابه رفتار و مراقبت از سلامتی می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر گاه پذیرش در یک محیط اجتماعی منوط به رعایت برخی از قوانین و مقررات است؛ به عنوان مثال، فاصله گرفتن و عدم برقراری ارتباط به دلیل استفاده نکردن از ماسک به صورت ناخودآگاه سبب رعایت این اصول بهداشتی می‌شود.

عادلیان راسی خاطرنشان کرد: تغییر در این رویکرد نیز مستلزم تغییر در برخی از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور است. تدوین بعضی از ضوابط در مدارس و مراکز آموزشی، ادارات و بیمارستان‌ها ضرورت رعایت این اصول را فراهم می‌کند که نیازمند مراقبت و نظارت نیز است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: