کد خبر: ۲۶۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 29
در پی شیوع ویروس کرونا در اسپانیا، صنعت گردشگری آسیب پذیرترین بخش به شمار می رود؛ موفقیت در بخش گردشگری مستلزم جلب اعتماد مصرف کننده است؛ اعتمادی که با گسترش این ویروس منحوس به بی اطمینانی و هراس اجتماعی تبدیل شده است
شفاآنلاین>سلامت>با گذشت چند ماه از شیوع گسترده ویروس کرونا در اسپانیا و تعطیلی بی‌سابقه صنعت گردشگری، تصمیم دولت انگلیس و توصیه‌های فرانسه به تشویق شهروندان برای عدم سفر به اسپانیا، گذشته از تیر خلاص بر این بخش متزلزل، نقطه سیاه دیگری در پرونده عدم هماهنگی و همکاری کشورهای اروپایی در دوران کرونا به شمار می‌رود.

 به گزارش شفاآنلاین، با گذشت کمتر از یک هفته از تصمیم ناگهانی دولت انگلیس مبنی بر قرنطینه دو هفته‌ای مسافرانی که از اسپانیا وارد این کشور می‌شوند و همچنین خارج کردن اسپانیا از فهرست کشورهای سبز و ایمن با واکنش تند دولت و حزب سوسیالیست این کشور روبرو شد.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا روز دوشنبه در انتقاد از رویکرد منطقه ای دولت انگلیس و بی توجهی به وضعیت فراگیر گسترش ویروس کرونا در همه اروپا گفت: در حال حاضر بودن در ایالت‌های اسپانیا برای شهروندان انگلیسی، ایمن‌تر از کشور خودشان است.  

سانچز همچنین گفت: تصمیم دولت انگلیس اشتباهی آشکار است زیرا ۶۴ درصد از موارد ابتلای جدید تنها در دو ایالت کاتالونیا و آراگون متمرکز شده است.  

«فرانسینا آرمنگول» رئیس منطقه گردشگری بالئاریک و از اعضای حزب سوسیالیست اسپانیا نیز در انتقاد از تصمیم دولت بریتانیا گفت: این بسیار ناعادلانه است زیرا با هیچ معیار بهداشتی منطبق نیست. آرمنگول با اشاره به میزان سرایت کمتر بیماری همه‌گیر در مجمع الجزایر بالئاریک نسبت به انگلیس گفت: تصمیم انگلیس هیچ توجیه منطقی ندارد.  

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد ما به سرعت این تصمیم را اتخاذ کردیم و دلیلی برای عذرخواهی وجود ندارد. وی افزود؛ تضمینی وجود ندارد که دیگر کشورها مانند اسپانیا از فهرست کشورهای سبز انگلیس خارج نشوند

براساس داده‌های آماری بیش از ۱.۸ میلیون انگلیسی که قصد داشتند در ایام تعطیلات تابستان به اسپانیا سفر کرده و ۶۰۰ هزار انگلیسی هم که در اسپانیا به سر می‌برند اینک سرگردان شده‌اند. در همین حال شرکت‌های بیمه نیز که از تصمیمات دولت تبعیت کرده، ناگزیر خدمات خود را به مسافران اسپانیا متوقف کرده‌اند.  

صنعت کلیدی گردشگری که نزدیک به ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۳ درصد از اشتغال در اسپانیا را به خود اختصاص داده است، به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا، به عنوان آسیب دیدهترین بخش به شمار می‌رود.

در بازه زمانی ماه آوریل و ژوئن (فروردین تا خرداد) و به دنبال قرنطینه سراسری، تعطیلی ها، توقف پروازها و بسته بودن مرزها حدود یک میلیون شغل در بخش گردشگری از دست رفته است و اکنون با موج دوم شیوع کرونا در اسپانیا، نگرانی ها از ضربه شدیدتر به این بخش در فصل تابستان دو چندان شده است.    

موج دوم شیوع ویروس کرونا در اسپانیا، اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت انگلیس و همچنین توصیه های فرانسه  و سایر دولت ای اروپایی به عدم سفر به اسپانیا موجب سقوط شاخص سهام چهار شرکت بزرگ گردشگری این کشور در بازار بورس ایبکس شد؛ به طوری که از پنج ژوئن (۱۶ خرداد) تاکنون این شرکت ها حدود ۱۲ میلیارد یورو ضرر کرده اند.

برقرای ۴۰ درصدی پروازها در مقایسه با سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) نمونه دیگری از پیامدهای غیرقابل انکار شیوع ویروس کرونا بر بخش گردشگری اسپانیا است.

براساس اطلاعات انجمن بین المللی اکسلتور (اتحاد برای اعتلای توریسم اسپانیا) تصمیم دولت انگلیس تهدید جدی برای درآمد اسپانیا از حوزه گردشگر خارجی خواهد بود به طوی که این ضرر شدید نزدیک به ۸.۷۰۰ میلیون یورو در ماه های آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) خواهد بود.

در همین حال کنفدراسیون هتل ها و آپارتمان های اسپانیا نیز با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از تکروی بریتانیا، خواستار اتخاذ تدابیر جامع برای کل اروپا شد؛ انجام آزمایش‌های تشخیص کرونا در کشورهای مبدا و مقصد از جمله پیشنهادهای این نهاد مرتبط با گردشگری بود.  

اسپانیا که از نظر جذب گردشگران در میان کشورهای جهان، در رده دوم قرار دارد، در حالی به نبرد با کرونا رفته که این ویروس درآمدهای قابل تامل پیش‌بینی شده در بخش گردشگری این کشور را برای تعطیلات تابستانی نابود کرده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی شمار گردشگران خارجی در اسپانیا به بیش از ۸۳ میلیون نفر رسید که پس از فرانسه با جذب بیش از ۸۹ میلیون گردشگر، در رده دوم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گرفت.

در پی شیوع ویروس کرونا در اسپانیا، صنعت گردشگری آسیب پذیرترین بخش به شمار می رود؛ موفقیت در بخش گردشگری مستلزم جلب اعتماد مصرف کننده است؛ اعتمادی که با گسترش این ویروس منحوس به بی اطمینانی و هراس اجتماعی تبدیل شده است.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۳۲۷ هزار و ۶۹۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۸ هزار و ۴۳۶ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: