کد خبر: ۲۶۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 28
محققان این پژوهشگاه با شیوع این ویروس، از اوایل سال جدید آغاز به این فعالیت کردند و موفق شدند ماده اولیه این کیت را تولید کنند
شفاآنلاین>سلامت>معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا، از تولید مواد اولیه برای ساخت کیت تشخیص سرولوژیک ویروس کووید ۱۹ در ایران به دست محققان این پژوهشگاه خبر داد و گفت: درصورت دریافت مجوزهای لازم، خط تولید این کیت در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، رامین قهرمانی زاده معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا روز سه شنبه در نشست خبری دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: از مهمترین طرح های موفق ما تولید مواد اولیه و کیت سرولوژی کووید - ۱۹ بوده است.

وی ادامه داد: محققان این پژوهشگاه با شیوع این ویروس، از اوایل سال جدید آغاز به این فعالیت کردند و موفق شدند ماده اولیه این کیت را تولید کنند.

قهرمانی زاده با اشاره به اینکه تاکنون مواد اولیه این کیت وارداتی بوده و از خارج از کشور تامین می شده است، افزود: پژوهشگاه ابن سینا اولین مرکزی بودیم که توانستیم مواد اولیه برای تولید این کیت را تهیه کنیم و این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی گفت: در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای مربوطه برای تولید این کیت هستیم تا بعد از آن، خط تولید این نوع کیت تشخیصی راه اندازی شود.

قهرمانی زاده اظهار داشت:‌ جلوگیری از ارزبری و کاهش نیاز به واردات در شرایط تحریم، از مهمترین ویژگی این محصول خواهد بود.

تاسیس بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی، دستاوردی بزرگ

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا یکی دیگر از دستاوردهای این مجموعه را بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی اعلام کرد و گفت: سلول درمانی تحول و انقلابی شگرف در درمان بیماری ها ایجاد کرده است.

قهرمانی زاده ادامه داد: امروزه سلول های بنیادی از منابع مختلف بدن از حمله جنین، مغز استخوان، خون بند ناف، خون محیطی و بافت چربی استحصال می شود، اما این منابع به دلایل مختلف، محدودیت هایی دارند.


وی ادامه داد: خون قاعدگی به عنوان یکی از منابع سلول های بنیادی نه تنها محدودیت های قبلی را نداشته، بلکه از مزایایی نیز برخوردار است.

قهرمانی زاده بیان داشت: می توان دریافت که قابلیت های بازسازی و احیای سلول های بنیادی خون قاعدگی همانند سلول های بنیادی خون بند ناف و مغز استخوان است و این امکان را فراهم می آورد تا هر بانویی در سنین باروری قادر به حفظ این سلول های بنیادی باشد.

وی ادامه داد: هر بانویی که در سنین باروری قرار دارد، می تواند با دادن نمونه خون قاعدگی سلول های بنیادی خود را برای درمان بیماری ها و مشکلاتی که در آینده ممکن است به آنها دچار شود، ذخیره کند.  

راه‌اندازی نخستین مزرعه تولید گوساله‌های ممتاز 

قهرمانی زاده یکی دیگر از طرح های پژوهشی این مجموعه را راه اندازی مزرعه تولید گوساله های ممتاز با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: فعالیت تحقیقاتی این مرکز از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شده و در چند سال اخیر فرایند تجاری سازی و ورود به بازار این دانش طی شده که با استقبال بی نظیر صنعت دامپروری مواجه بوده است.

وی گفت: سازمان اوقاف در حال تاسیس یک مزرعه به مساحت ۴۲۰ هکتاری برای توسعه این کار است. با توجه به ظرفیت فوق العاده بازار داخل و خارج برای این محصول، مقرر شد یک مزرعه نمونه هزار راسی با ظرفیت ۵۰ هزار جنین در سال برای رفع نیاز داخل کشور تاسیس شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: