کد خبر: ۲۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۳ - 2014June 27
شفا آنلاين-در دیدار وزیر نیرو با آیت الله محمد یزدی رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله سیدمحمد سعیدی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جعفر سبحانی و آیت الله شاهرودی بر ضرورت رعایت الگوی مصرف آب در کشور تاکید کردند و برخی از آنان، اسراف در شرایط فعلی را حرام خواندند.

به گزارش شفا آنلاين،حمید چیت چیان از طرح تنوع کیفی آب حرم حضرت معصومه بازدید کرد و این اقدام را الگویی عملی در مدیریت مصرف دانست. وزیر نیرو در جریان طرح جداسازی آب بهداشتی، آب شرب و آب خام حرم حضرت معصومه که برای نخستین بار در کشور اجرا شده است، اجرای این پروژه را منطقی دانست.

وزیر نیرو اظهارداشت: این اقدام برای نخستین بار در کشور در حرم حضرت معصومه انجام شده و امیدواریم به الگویی برای کشور تبدیل شود. این کار در آینده نزدیک ابتدا برای مکان‌های عمومی مانند مدارس و بیمارستان‌ها و سپس در منازل اجرا می‌شود.

همچنین وزیر نیرو با آیت الله محمد یزدی رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله سیدمحمد سعیدی و آیت الله مکارم شیرازی دیدار کرد. آیت الله محمد یزدی گفت: متاسفانه الگوی مصرف آب در بین مردم الگوی نامناسبی است و کسی که آب در اختیار دارد، آن را هدر داده و گناه می‌کند.

آیت الله یزدی: هزینه های تولید و انتقال آب نامناسب است

رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارداشت: آخرین فنون از علم مانند استفاده چندباره از آب، اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح روش‌های مدیریت مصرف باید به‌ کار گرفته شود.

آیت‌ الله محمد یزدی افزود: خوشبختانه اسلام در تمام مسائل زندگی دقیق‌ ترین و کامل‌ ترین مقررات را دارد و به تمام مسائل به‌ ویژه مسئله حیاتی آب که از نیازهای نخست انسان است، توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: آب یکی از عوامل پخش شدن انسان‌ ها در کره زمین از ابتدای بشریت بوده است. آیت الله یزدی تاکید پیامبر اسلام بر استفاده صحیح از آب را مورد توجه قرار داد و گفت: در واجبات نیز باید از آب به‌ درستی استفاده کرد و در وضو و غسل که از واجبات است، فرهنگ استفاده از آب نامناسب است و برای این واجبات بیش از اندازه آب مصرف می‌کنیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بی‌ توجهی به هزینه‌ های انتقال و تولید آب را نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه فکر می‌کنیم که آب به‌ سادگی به خانه ما می‌رسد اما اینگونه نیست و بر اثر بی‌مبالاتی آن را هدر می‌دهیم.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و کمبود منابع آبی در کشور گفت: باید اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف به‌ ویژه در جاهایی که با کم‌آبی مواجه هستیم، صورت بگیرد. آیت الله یزدی اظهارداشت: شما مسئولان به‌ منظور اصلاح وضعیت موجود از آخرین فنون علمی استفاده کنید و ما هم در مسائل تبلیغی و شرعی این کار را انجام می‌دهیم.

همچنین آیت‌ الله‌ العظمی صافی گلپایگانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت دقت در مصرف آب وظیفه دینی و شرعی است گفت: تنها راه مقابله با مشکلات ناشی از کمبود آب، صرفه‌ جویی و مدیریت مصرف است که می‌توان کشور را از این مشکلات نجات داد.

آیت الله صافی گلپایگانی: برخی اعمال موجب کاهش نعمت خداوند می شود

وی بسیاری از مشکلات بشر را حاصل رفتارهای نامناسب دانست و بیان داشت: برخی از اعمال و رفتارها موجب کاهش نعمت‌ های خداوند می‌شوند. آیت الله صافی گلپایگانی با تاکید بر اینکه باید در همه کارها خدا را در نظر داشته باشیم٬ بر لزوم توجه به حقوق یکدیگر تاکید کرد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، رعایت دقت در مصرف آب و صرفه‌ جویی در این مایه حیاتی را که از مسائل مهم است یک وظیفه دینی و شرعی دانست و تاکید کرد: همه مردم باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

آیت الله صافی گلپایگانی استفاده نادرست از آب و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز را یکی از علل کاهش منابع آبی ذکر و بر لزوم دقت در این زمینه تاکید کرد. وی خطاب به وزیر نیرو گفت: شما وظیفه خطیری برعهده دارید و در رفع نگرانی‌ ها تلاش کنید و ما برای شما و همکاران‌ تان دعا می‌کنیم.

وزیر نیرو نیز در این دیدار مسئولیت وزارت نیرو را در ارائه خدمات آب و برق خطیر دانست و گفت: خدمات وزارت نیرو شبانه‌ روزی و برای تمام طول سال است و تمام شهرها و روستاها را تحت پوشش خدمات خود دارد.

چیت‌ چیان با اشاره به تغییر اقلیم در کشور تصریح کرد: این موضوع موجب کاهش بارندگی‌ها شده و ما به‌ شدت دچار کمبود آب هستیم در حالی که مصارف رو به افزایش است. وی ادامه داد: جریان آب رودخانه‌ ها نصف شده و منابع آب زیرزمینی به‌ علت برداشت‌ های بی‌رویه به‌ شدت کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو: نیمی از دشت های کشور با بحران آب روبروست

وی با بیان اینکه نیمی از دشت‌ های کشور با شرایط بحرانی روبرو هستند خاطرنشان کرد: تنها راه مقابله با کمبود آب، فراهم کردن منابع جدید از کشورهای همسایه و شیرین‌ سازی آب دریا است که این بسیار محدود است و نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازها باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: تنها راه مقابله با مشکلات ناشی از کمبود آب، صرفه‌ جویی و مدیریت مصرف است که می‌توان کشور را از این مشکلات نجات داد. وی راهنمایی علما و مراجع را در این زمینه تاثیرگذار دانست و ادامه داد: اگر مردم از نظر اعتقادی پذیرای این موضوع شوند، صرفه‌ جویی انجام می‌شود.

همچنین آیت الله سیدمحمد سعیدی نیز با بیان اینکه اسراف در مصرف آب و برق مردود است و حتی اگر نعمت‌ ها فراوان باشد، باید از اسراف پرهیز شود گفت: تذکرهای مراجع موردپسند مسئولان ما است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه با اشاره به تاکید اسلام به صرفه‌ جویی در مصرف آب افزود: اسراف در مصرف آب و برق مردود است و حتی اگر نعمت‌ ها فراوان باشد، باید از اسراف پرهیز شود. وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ ها یادآور شد: گاهی اوقات خداوند در قالب این کمبودها، لطف‌ هایی می‌کند که از آنچه داریم، درست استفاده کنیم.

آیت الله سعیدی: تفکیک آب برای مصارف مختلف

آیت الله سعیدی بر ضرورت مدیریت مصرف و استفاده بهینه در مصرف آب و برق تاکید کرد و افزود: صرفه‌ جویی هم به‌ لحاظ دینی و شرعی و هم علاقه‌ مندی به نظام جمهوری اسلامی ایران، لازم و ضروری است که باید توجه ویژه‌ ای به این موضوع شود.

وی با قدردانی از اجرای طرح تنوع محصول آب که در حرم حضرت معصومه از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام شده است گفت: تفکیک آب برای مصارف مختلف کار معقولی است که در حرم حضرت معصومه این کار به‌ خوبی انجام شده است.

آیت‌ الله‌ العظمی مکارم‌ شیرازی نیز در دیدار وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اسراف در آب حرام است گفت: اسراف به سرمایه‌ های کشور لطمه می‌ زند و لازم است در این زمینه اطلاع‌ رسانی دقیق و مستمر صورت بگیرد تا مردم به وظایف خود آشنا شوند و بدانند که در کشور شرایط خاصی حاکم است.

وی اظهارداشت: استفاده بی‌ رویه از آب جبران‌ ناپذیر و اسراف در مصرف آن به‌ ویژه در شرایط کم‌ آبی کنونی حرام است. آیت‌ الله ناصر مکارم‌ شیرازی وزارت نیرو را از وزارتخانه‌های حساس دانست و گفت: موضوع تامین آب و برق از مسائل تعطیل‌ ناپذیر است و اگر لحظه‌ ای این خدمات قطع شود، مشکل‌ آفرین می‌شود.

این مرجع تقلید بر ضرورت اطلاع‌ رسانی کافی درباره کمبود آب تاکید کرد و گفت: امروز حرف نخست را اطلاع‌ رسانی کامل می‌زند و باید درباره کمبود آب و مشکلاتی که مردم غافل هستند، اطلاع‌ رسانی وسیعی صورت بگیرد.

آیت الله مکارم شیرازی: اسراف آب در شرایط کنونی حرام است

وی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند استفاده بی‌ رویه از آب جبران‌ ناپذیر است افزود: حتی اگر بارندگی به میزان مطلوب صورت بگیرد، نمی‌ تواند جبران مصارف بی‌ رویه باشد. آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت رعایت اصل صرفه‌ جویی تاکید کرد و بیان داشت: به‌ طور یقین مردم می‌توانند با مقدار کمتری از مصرف کنونی آب، زندگی خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر عدم اسراف تصریح کرد: حتی در روایت‌ها تاکید شده که در کنار رودخانه نیز باید از اسراف آب پرهیز شود. آیت‌ الله‌ العظمی مکارم شیرازی اسراف در آب به‌ ویژه در شرایط کم‌ آبی کنونی را حرام دانست.

این مرجع تقلید در ادامه بر رعایت احوال مردم در افزایش هزینه‌ های آب و برق تاکید و خاطرنشان کرد: مسئولان در این زمینه صداقت داشته باشند تا موجب بی‌ اعتمادی مردم نشوند.

آیت الله جعفر سبحانی نیز در دیدار با وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اسراف در مصرف آب همچون دروغ حرام است گفت: بايد الگوي مصرف را تغيير دهيم و اين كار را براي خدا انجام دهيم زيرا اسراف حرام است.

این مرجع تقليد اظهارداشت: بايد جنبه ديني اسراف براي مردم گفته شود تا صرفه‌ جويي به يک فرهنگ تبديل شود. آیت‌ الله جعفر سبحاني تاكيد كرد: بايد علما و مسئولان از طريق رسانه‌ ها به مردم اطلاع‌ رساني كنند كه اسراف در مصرف آب نيز همچون دروغ حرام است و بلكه حرمت اسراف آب بيشتر است زيرا در دروغ يکنفر متضرر مي‌شود اما وقتي آب اسراف شود، جامعه متضرر مي‌شود و حيات جامعه به خطر مي‌افتد.

آیت الله سبحانی: برای بارش باران نماز باران بخوانیم

وي گفت: متاسفانه تا خداي‌ ناكرده مردم به مصيبتي گرفتار نشوند، قدر نعمت‌ ها را نمي‌دانند. اين مرجع تقليد با بيان اينكه پيشگري بهتر از درمان است اظهارداشت: بايد الگوي مصرف را تغيير دهيم و اين كار را براي خدا انجام دهيم زيرا اسراف حرام است.

آیت الله سبحانی درباره وضعيت كشاورزي نيز تصريح كرد: بايد در جاهايي كه كم‌ آب است، محصولاتی كشت شود كه نياز كمتري به آب دارد و بايد براي مردم اين مسئله بيان شود.

وی آبياري قطره‌اي را نيز مهم ارزيابي كرد و اظهارداشت: استفاده از اين روش نيز تا حد زيادي از اسراف آب جلوگيري خواهد كرد. این مرجع تقلید خاطرنشان كرد: بايد براي بارش باران، نماز باران بخوانيم تا خدا بارش رحمت الهي را بر ما نازل كند.

همچنین آیت الله سیدمحمد هاشمی شاهرودی نیز در دیدار با وزیر نیرو  با بیان اینکه اجراي طرح‌ هاي بزرگ آبرساني پيگیري شود گفت: در چند سال آينده بحران آب جدي‌ تر از بحران نفت خواهد شد؛ از اينرو بايد مطالعات عميق و دقيق آبرساني از هم‌ اكنون موردتوجه باشد كه البته اين امر نيازمند همت بلند مسئولان است.

نایب‌ رئيس مجلس خبرگان رهبري خواستار پيگيري اجراي طرح‌هاي بزرگ آبرساني از خليج فارس و درياي عمان شد. آيت‌ الله هاشمي‌ شاهردي به توسعه سريع كشور و نياز به آب براي اين منظور اشاره و تصريح كرد: اجراي طرح‌ هاي كوچک آبرساني اگر چه در كوتاه‌مدت موثر است، اما وزارت نيرو بايد اجراي طرح‌ هاي بزرگ مانند آبرساني از خليج فارس و درياي عمان را مجدانه پيگیري كند.

آیت الله هاشمی شاهرودی: انتقال آب دریا مجدانه پیگیری شود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به نتايج اجراي اين طرح‌ ها نيز اشاره كرد و افزود: اجراي اين طرح‌ ها افزون‌ بر تامين آب شهرهاي مختلف، در تغيير آب و هواي كشور و ايجاد زمينه لازم براي توسعه صنعت و كشاورزي مثمرثمر خواهد بود.

وزير نيرو نیز در اين ديدار از كاهش بارندگي تا 47 ميليمتر در 15 شهر كشور خبر داد و گفت: اين موضوع ناشي از تغييرهای اقليمي است.

چيت‌ چيان همچنين از مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست با انتقال آب درياي خزر به شهرهاي مركزي كشور خبر داد و افزود: به علت غلظت بالاي نمک پس از شيرين كردن آب دريا و ايجاد مشكل براي آبزيان، اين طرح قابل اجرا نيست.

وي از سرمايه‌گذاري وزارت نيرو براي انتقال آب خليج فارس و درياي عمان خبر داد و افزود: با انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان به استان‌هاي سيستان، كرمان، فارس و يزد مشكل كم‌ آبي اين استان‌ ها برطرف خواهد شد.


مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: