کد خبر: ۲۶۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 26
متاسفانه هنوز هم بسیاری از افراد جامعه تنها سرفه های خشک و گرفتگی تنفسی را از علائم کرونا می دانند ، در حالی که علائم دیگری نیز به علائم کرونا اضافه شده است و باید به آنها نیز توجه شود
شفاآنلاین>سلامت>پس از حدود ۶ ماه از همه‌گیری ویروس کرونا و ابتلای تعداد زیادی از مردم به بیماری کووید ۱۹ در مازندران ، به نظر می‌رسد هنوز بخشی از مردم این استان به ابعاد ترسناک و واگیر این بیماری باور ندارند و حداقل‌های حفاظت فردی را انجام نمی‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته به تدریج دامن گیر تمام استان های کشور شد ، در استان گردشگرپذیر مازندران نیز تاکنون ‌تعداد زیادی از افراد را مبتلا کرده است. به طوری که هم اکنون بیش از یکهزار و ۹۰۰بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند ، بیمارانی که می توان همگی آنان را مبتلایان موج دوم شیوع ویرس کرونا از نیمه دوم تیرماه دانست.

کرونا در حالی پس از ۶ ماه هنوز قربانی می گیرد و افراد بیشتری را مبتلا می کند که مردم استان مازندران همچنان این ویروس را جدی نگرفته و سرعت و سهولت شیوع را باور نکرده اند.

گواه این مطلب جمعیت فراوان حاضر در خیابان ها، شلوغی مراکز تجاری و بازارها، شلوغ بودن وسایل نقلیه عمومی در وضعیت های نامناسبی است که هیچ نشانی از مراعات نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ندارد.  زمانی هم که از علت رعایت نکردن ها از مردم سئوال می شود ، اعتقاد نداشتن به ابتلا را دلیل بی توجهی خود عنوان می کنند و معمولا در چنین مواقعی پاسخ " کرونا کجا بود بابا ؟ " آشناترین جمله بین این جماعت است که شنیده می شود.

علاوه بر این حضور پر تعداد کودکان در خیابان ها وکوچه ها که به گفته مسئولان بهداشتی ناقلان خاموش محسوب می شوند گواه دیگری بر عادی انگاری و بی اعتنایی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. 

در برخی شهرهای مازندران همچون آمل و بابل گویا سبقت عادی انگاری کرونایی بیش از هرجای دیگر بوده است به طوری که سخنان مسئولان نشان می دهد ظرفیت بیمارستانی این شهرها تقریبا از حالت عادی خارج شده است. 

حتی تعطیلی مراکز پر تجمع نیز نتوانسته جلوی عادی انگاری در مقابل کرونا را بگیرد زیرا با تعطیلی تالارهای پذیرایی عروسی ها به باغ ها ، مراسم عزاداری به منازل مسکونی و دورهمی ها به ییلاقات هدایت شد. 

آن طور که به نظر می رسد ، اغلب تصور می کنند ویروس کرونا برای دیگری است و به آنها سرایت نمی کند. خبرنگار ما که با تعدادی از افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کردند در شهرهای مختلف استان گفت و گو کرد و تقریبا تمامی آنها چنین تصور دارند که کرونا اصلا وجود ندارد در حالی که بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی است. 

فتحی که از کسبه بازار در شهر  آمل است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  گفت : با وجود اینکه هر روز هشدارهای زیادی در خصوص کرونا داده می شود مردم همچنان هم به پروتکل های بهداشتی توجه نشان نمی دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده اصولی از ماسک بسیار تایید شده است ، اما این روزها اکثر مردم فقط ماسک را با خود به همراه دارند و  به صورت کامل از آن استفاده نمی کنند .

این بازار ادامه داد: بارها پیش آمده که خریدار با ورود به مغازه ماسک خود را بر می دارد انگار که وارد محیط امنی شده و یا برای حرف زدن ماسک خود را  پایین می آورد.

قاسمی ، یک بانوی فروشنده لباس زنانه در یک مغازه کوچک محلی در آمل است که با زن های هم محلی یک پاتوق روزانه در پیاده رو خیابان دارند، او هیچگاه تاکنون ماسک استفاده نکرده است و در باره چرایی این کارش ، گفت : اوایل شیوع کرونا من و دخترم به این ویروس مبتلا شدیم چون علائم کرونا را داشتیم، بنابراین دیگر در امانیم.

وی با استناد به اظهارات اطرافیانش در مورد عدم ابتلای دوباره افراد به کرونا ، افزود: ماسک و دستکش و ضدعفونی کردن، هیچ تاثیری در کرونا ندارد، اگر کسی بخواهد این بیماری را بگیرد این مسایل هیچ نقشی ندارد.

علی نجفی از کارگران یک نانوایی در بابل هم معتقد است : ویروس کرونا اصلا به این شدت که می گویند نیست و مسئولان دست به بزرگ نمایی زده اند. 

وی افزود : همه چیز در بابل عادی است و مردم زندگی روزمره خود را دارند ، عزاداری می کنند ، عروسی می گیرند و بی خودی با تعطیل کردن بازار و کسب و کار فقط رنج مردم را بیشتر کرده اند. 

این کارگر نانوایی پس از آن که با بحث و گفت و گو به احتمال وجود بیماری کووید ۱۹ اعتراف کرد ، در باره چرایی رعایت نکردن حفاظت های فردی گفت : من کارگر نانوایی هستم و هر روز در کنار کوره و تنور نانوایی کار می کم و بدن قوی دارم که سبب می شو در مقابل ویروس کرونا مقاوم باشم.

کرونایی‌های ناباور

علاوه بر اینکه بسیاری از مردم مازندران نسبت به جدی بودن ویروس کرونا ناباور هستند، بلکه تعداد زیادی در صورت ابتلا ، بیماری خود را یک سرماخوردگی دانسته و قبول نمی کنند که مبتلا شده اند.  این افراد بدون در نظر گرفتن مخاطراتی که برای اطرافیان خود ایجاد می کنند در هر جشن ، عزاداری و هر اجتماعی حاضر می شوند و بر این باور هستند مبتلا به یک سرماخوردگی ساده شده اند. 

سوگند ، یک بانوی آملی است که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده است . او که دوران نقاهت را هنگام گفت و  گو با خبرنگار ایرنا پشت سر گذاشت ،  گفت که در مدتی که علایم بیماری در او وجود داشت در چندین عروسی و دورهمی خانوادگی حضور داشته و اکنون نمی داند تاکنون چند نفر را مبتلا کرده است. 

وی افزود: در روزهای نخست تصور می کردم سرماخوردگی است و علائم نیز درست همانند یک سرماخوردگی ساده بود. با وجود این که دوستانم به من گفته بودند که به پزشک مراجعه کنم با این طرز فکر مخالفت کرده و مصر بودم که فقط سرماخوردم و نباید مرا با کرونایی ها یکی بدانند. 

سوگند ادامه داد:حتی بار نخستین بار یک هفته پس از آغاز علائم به پزشک مراجعه کردم او دستور قرنطینه من را داد اما به این دستور گوش ندادم و تشخیصش را اشتباه دانستم و پس از آن به چندین مهمانی و دروهمی رفتم ، اما با حاد شدن شرایط و مشکلات تنفسی و پس از تست متوجه شدم مبتلا به ویروس کرونا هستنم و اکنون نمی دانم چندین نفر از طریق من مبتلا شده اند. 

موارد دیگر همانند سوگند در مازندران بسیار هستند و این موضوع تنها به افراد حاضر در مهمانی و محیط خانه محدود نمی شود ، بلکه حتی در کارمندان ادارات مازندران نیز دیده شده است که مریضی خود را یک سرما خوردگی ساده تلقی کردند و بر این باور بودند که کرونا از آنها دور است و پس از گذشته یک هفته و انتقال این ببماری به چندین نفر به بیماری خود پی بردند.

موارد این چنینی به وفور در مازندران به ویژه شهر آمل دیده می شود که خبرنگار ایرنا با تعداد زیادی از آنها گفت و گو کرده است و حتی برخی هنوز نیز بر این باور هستند که مبتلا به یک سردرد ساده یا سرما خودرگی جزئی شده اند و تنها حس بویایی خود را ازدست داده اند.

حال این ساده انگاری باعث شده است مازندران از ۱۵ روز پیش وارد پیک دوم شیوع ویروس کرونا شود و بسیاری نیز تاکنون جان خود را از دست داده اند. 

سرما خوردگی یا کرونا

دکتر صابر یکی از پزشکان عمومی گفت : متاسفانه با وجود اینکه این اپیدمی در مازندران و به خصوص آمل فراگیر شده است ، احتمال اینکه کسی با  وجود یکی از علائمی همچون بدن درد ، تب ، لرز ،گرفتگی صدا ،سرفه،تعریق و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی به سرما یا انفولانزا مبتلا شده باشد بسیار کم است.

وی افزود: متاسفانه  هنوز هم بسیاری از افراد جامعه تنها سرفه های خشک و گرفتگی تنفسی را از علائم کرونا می دانند ، در حالی که علائم دیگری نیز به علائم کرونا اضافه شده است و باید به آنها نیز توجه شود.

این پزشک عمومی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در مازندران بسیار افزایش یافته ، گفت : افراد با دیدن این علائم حتما باید خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیماران  هنوز هم با وجود این سرعت از فراگیری خود را بیمار کرونایی نمی دانند و اصرار بر سرماخوردگی و آنفولانزا دارند.

صابر گفت : عده ای نیز با تکیه بر تست خون بر این باور خود دامن می زنند در حالی که تست خون برای همه پاسخگو نیست و  دقت بالایی ندارد.


وی  با بیان اینکه  در حال حاضر دقیق ترین تست  همان " پی آر سی PRC " یا تست مخاط بینی و حلق است، ادامه داد : حتی سی تی اسکن ریه نیز در خیلی از افراد بیماری کویید ۱۹ را نشان نمی دهد و بسیاری از افراد تنها علایم گوارشی بدون درگیری ریوی دارند.

این پزشکی عمومی گفت : تاکید ما این است افراد با مشاهده هر یک از علائم کرونا مانند  بدن درد ، تب ، لرز ،گرفتگی صدا ،سرفه،تعریق و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند تا  با این روش زنجیره شیوع این ویروس قطع شود.

چرا کسی باورش نمی‌شود ؟

با وجود هشدارهای هر روزه رسانه ها و مسئولان که اکنون شبانه روزی شده است، باز هم برخی ناباورانه به کرونا نگاه می کنند و سئوال مهم این است که چرا برخی تا این حد ناباور هستند. 

صدیقه خسروانی از کارشناسان مسائل اجتماعی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا همزمان شد با ایجاد مشکلات بنیادین مانند مسائل اقتصادی که باور پذیری مردم نسبت به مشکلات سخت تر و دشوار شدن زندگی را نفوذناپذیر کرده است. 

وی با بیان اینکه مردم در سال های گذشته پس از یک دهه تازه به آرامش اقتصادی رسیده بودند، افزود: در ۲ سال گذشته مجادلات سیاسی داخلی و خارجی آرامش اقتصادی را از مردم گرفته است و زندگی بسیاری از افراد جامعه را به تشنج کشیده است. این مسئله باعث شده مردم نسبت به مشکلات جدید همانند ویروس کرونا از خود عکس العملی نشان ندهند. 

این جامعه شناس با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا مسئله ای کاملا بهداشتی و نه سیاسی است ، گفت: مقابله با این ویروس نیازمند هوشیاری بالای همه مردم است زیرا آن طور که پزشکان می گویند یک نفرکافی است تا ۲۰۰ نفر را مبتلا کند. 

خسروانی مساله دیگر را سنتی بودن بخشی از جامعه به خصوص مردم مازندران دانست و گفت : با وجود این که در سالهای اخیر به دلایل مختلف مردم مازندران از منابع مالی خوبی برخودار بوده و سطح زندگی خود نسبت به برخوداری از تجهیزات رفاهی افزایش داده اند، اما طرز تلقی آنها از مسائلی همچون بهداشت سنتی است. 

به گفته او ، این نگاه سنتی البته خاص مازندران نیست و در بسیاری از استان های دیگر نیز مشاهده می شود که باعث شده نسبت به رعایت دستور العمل های بهداشتی سطحی نگر و بی تفاوت باشند. 

وی حتی به نوع استفاده از ماسک در اماکن عمومی نیز اشاره کرد و گفت: استفاده کردن از ماسک و دیگر امکانات بهداشتی در جامعه در اغلب مواقع رفع تکلیف بوده و از اصول خاصی پیروی نمی کند زیرا به وضوح شاهد ماسک های زیر چانه و دستکش های چند بار مصرف هستیم. 

این جامعه شناس معتقد است که جامعه ایران و بسیاری از کشور ها از نظر باور بهداشتی هنوز نیازمند آموزش هستند، اما تا آن زمان پیک های دیگر شیوع کرونا در انتظار همه است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: