کد خبر: ۲۶۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۳ - 2014June 27
شفا آنلاين-یک جامعه‌شناس گفت: وضع قوانین تنبیهی به منظور افزایش باروری مانند وضع مجازات حبس برای انجام وازکتومی موجب بدبینی مردم و ایجاد ناراحتی‌های روحی و روانی میان آنان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر امان‌الله قرایی مقدم با بیان این مطلب اظهارکرد: با وضع قوانین تنبیهی، مردم دچار ناراحتی‌های روحی-روانی می‌شوند؛ چرا که حتی در زمینه باروری خود را مختار نمی‌بینند. در واقع برای افزایش جمعیت لازم است به فرهنگسازی و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در زمینه‌هایی مانند شرایط اقتصادی توجه کنیم؛ البته طرز تفکر زنان را با فرهنگ‌سازی به‌ سختی می‌توان تغییر داد.

وی در ادامه اظهار کرد: باروری با طرز تفکر افراد مرتبط است. در حال حاضر ۱۲.۵ میلیون دانش آموز در کشور مشغول به تحصیل هستند. این در حالیست که در سال‌های قبل این آمار ۱۷.۵ میلیون بود و اگر قصد افزایش باروری را داریم نمی‌توانیم با وضع قوانین تنبیهی به این هدف دست یابیم؛ چرا که چنین قوانینی روی کاغذ باقی می‌ماند و امکان اجرای آن‌ها وجود ندارد.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در حال حاضر ۴.۵ میلیون نفر در کشور ما بیکار هستند از سوی دیگر برای تامین کالاهای استراتژیک کشور به کشورهای خارجی نیازمند هستیم. در این شرایط لازم است زیرساخت‌های اقتصادی به وجود آوریم تا جوانان به ازدواج و فرزند آوری تشویق شوند و در این میان آموزش و پرورش نقش مهمی دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر طبقات پردرآمد مانند پزشکان، معلمان و ... تعداد فرزندان خود را محدود کرده‌اند، چرا که فرزند آوری را انتخاب می‌کنند و این کار اتفاقی رخ نمی‌دهد.

قرائی مقدم با اشاره به نظریه‌های جمعیت‌شناسی درباره افزایش جمعیت اظهار کرد: چهار نظریه در این زمینه وجود داشته است. یکی از آن‌ها نظر افلاطون بود. به اعتقاد او میزان جمعیت باید ثابت بماند. ادیان الهی مانند یهود، مسیحیت و اسلام افزایش فرزند آوری را ترغیب می‌کنند.

وی افزود: رابرت مالتوس با افزایش جمعیت مخالف بود. به اعتقاد او جمعیت با نرخ تصاعد هندسی و مواد غذایی با نرخ تصاعد حسابی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هیچ‌گاه مواد غذایی متناسب با رشد جمعیت نیست. به قول مالتوس خداوند سرسفره طبیعت قاشق و چنگال اضافی نگذاشته‌ است. بنابراین جمعیت را نباید افزایش داد.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: امروزه نظریه چهارمی به نام نظریه حد مناسب جمعیت مطرح شده که مورد قبول است. بر اساس این نظریه رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و تامین رفاه اجتماعی همواره باید از باروری بیشتر باشد.

قرائی مقدم اظهارکرد: در حال حاضر در کشور با بیکاری و فقر مواجه هستیم و لازم است کیفیت زندگی افراد را افزایش دهیم و کمیت جمعیت مطرح نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: