کد خبر: ۲۶۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 23
هم اکنون با آزمایش‌های انجام شده دانشمندان پی بردند که برخی داروها در روند درمان کرونای جدید تاثیرگذار هستند
شفاآنلاین>سلامت>سید علی فاطمی به تشریح یافته‌های شرکت‌های داروساز داخلی در زمینه درمان کرونا پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین: سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه  این روزهای برخی داروها برای درمان کرونا  پیشنهاد می‌شود، گفت: تاکنون هیچ دارویی برای درمان کرونا ساخته نشده و تمامی داروها برای درمان دیگر بیماری‌ها در درمان روند کرونا به کار گرفته می‌شود.

او افزود: هرچند هم اکنون با آزمایش‌های انجام شده دانشمندان پی بردند که برخی داروها در روند درمان کرونای جدید تاثیرگذار هستند.

فاطمی تاکید کرد: برخی داروها در روند درمان کرونا ضد ویروس و کاهش دهنده علائم بیماری هستند. برای مثال داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر  ضد ویروس هستند. فاویپیراویر برای درمان آنفلونزا طراحی شده است. رمدسیویر هم برای کرونا ویروس‌ها ساخته شده و بر روی کووید 19 هم تاثیرگذار است. 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا از داروی ریتوناویر برای درمان استفاده می‌شد، گفت: بعد از شیوع کووید 19 متخصصان دانستند که این دارو اثربخشی خاصی ندارد. درضمن داروی تامیفلو هم برای آنفلونزا استفاده می‌شد، اما بعد از گذشت مدتی  متخصصان متوجه شدند که این دارو اثربخشی چندانی ندارند.


فاطمی با بیان اینکه هم اکنون فقط دو داروی ضد ویروس فاویپیراویر و رمدسیویر برای درمان کرونا وجود دارد که زمینه تولید داخلی آن هم فراهم شده است، افزود: داروهای ضد باکتری همچون آزیتروماسین را برخی از متخصصان موثر و برخی دیگر غیرموثر می‌دانند. همچنین در ابتدای شیوع کرونا متخصصان داروی مالاریا هیدروکسی کلروکین را برای درمان کرونا استفاده کردند، اما هم اکنون اندیشمندان به این نتیجه رسیدند که چنین دارو برای درمان کووید 19 اثربخشی چندانی ندارد.

به گفته او درباره تاثیرگذاری داروی فشار خون در درمان کووید 19 هم اختلاف نظرهای متعدد وجود دارد. در جهان دارویی که برای این بیماری تاییدیه گرفته باشد، وجود ندارد.  اقدامات بالینی و تجربی باعث شده تا داروها به شکل موقتی تحت استفاده قرار بگیرند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سوال که برخی از شرکت‌های داروساز از جو کنونی استفاده کرده و از تولید دارو و شربت‌های متعدد در زمینه درمان کرونا خبر می‌دهند، در حالی که وزارت بهداشت و درمان تاکنون دارویی را در زمینه  درمان کرونا تایید نکرده است، افزود: برای مثال برخی از همکاران با اذعان به اینکه بر روی داروی خاص کار کرده و در زمینه درمان کرونا تاثیرگذار است، وزارت بهداشت را تحت فشار قرار می‌دهد، در حالی که با بررسی پروفایل‌های دارو در سطح بین المللی و  معاونت پژوهشی وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده اند که داروی مذکور اصلا تاثیرگذار نیست یا اثربخشی آن اندک است. برخی فشارهای اجتماعی و سیاسی در زمینه معرفی داروها وجود دارد تا داروها را وارد فهرست کنند اما فقط دو داروی فاویپیراویر و رمدسیویر  با پشتوانه های علمی قوی اثربخشی هستند.

این پزشک داروساز درباره اخبار سازمان بهداشت جهانی درباره تاثیر دگزامتازون در درمان کرونا گفت: برای درمان کرونا نباید از کورتن استفاده شود. کورتن‌ها ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، اگر کورتن در مراحل ابتدایی استفاده شود می‌تواند روند بیماری را وخیم‌تر کنند.

به گفته او در مرحله شدید بیماری دگزامتازون در روند بهبود افراد می‌تواند تاثیر گذار باشد.

فاطمی درباره تبلیغات تجاری در زمینه داروهای خاص و تاثیر این اقدامات در افکار عمومی افزود: در برخی از مصاحبه‌ها توصیه‌های پزشکان به نسخه تبدیل می‌شود. در شرایط کنونی کم نیستند افرادی که به توصیه پزشکان ده ها میلیون تومان برای داروهای تقلبی هزینه کرده‌اند. برای مثال هم اکنون در فضای مجازی داروهای متعدد در زمینه درمان کرونا تبلیغ شده است. باید دانست که تمامی این داروها تقلبی است و تاثیرگذار نیست. 

به گفته او در این شرایط از جیب بیمار هزینه گزاف صرف میشود اما فرد نه تنهامعالجه نمی شود، بلکه وضعیتش وخیم تر خواهد شد.

این پزشک داروساز تاکید کرد: مردم باید هوشیار باشند و فقط از سایت‌های وزارت بهداشت برای کسب اطلاعات درباره داروها استفاده کنند. پزشکان نیز باید بدانند که هر گونه توصیه‌ای باعث التهاب در جامعه می‌شود.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: