کد خبر: ۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۳ - 2014June 27
شفاانلاین -بهترين درجه حرارت بدن براي انجام فعاليت‌هاي حياتي، دماي 37 درجه سانتيگراد است. در تمام فصل‌ها و روزهاي سال، چه در روزهاي سرد زمستاني و چه در روزهاي گرم تابستاني، بدن تلاش مي‌كند تا دماي خود را در حد 37 درجه نگه دارد.
 اين تنظيم دما در فصل‌هاي گرم سال با تعريق و در فصل‌هاي سرد با توليد انرژي از عضلات و ايجاد لرز انجام مي‌شود.  در حالي كه در تغييرات شديدتر دما، زماني كه هوا گرمتر و گرمتر مي‌شود، مثل زماني كه دماي هوا به حد دماي داخل بدن يعني 37 درجه سانتي گراد و بالاتر از آن مي‌رسد، ديگر مكانيسم‌هاي سرد كننده مثل تعريق پاسخگو و كافي نيستند. در اين شرايط كه بدن نمي‌تواند خودش را خنك‌تر كند و در دماي طبيعي نگه دارد، بيماري‌هاي مختلفي تهديدكننده سلامتي خواهند بود. از جمله بيماري‌هايي كه خطر آنها در فصل گرم سال به مراتب بيشتر از فصول ديگر است، شامل موارد زير است.
1- تهديد بيماران قلبي
تحقيقات جديد نشان داده اند كه گرماي بيش از حد هوا مي‌تواند از دلايل مهم مرگ در بيماران قلبي باشد. اگرچه سرما هم مي‌تواند براي سلامتي مضر باشد، اما گرما خطرناك‌تر است.  موج گرما در فصل تابستان با تاثيرات منفي روي ريتم و ضربان قلب، فشار خون، كلسترول خون و نيز غلظت خون زمينه را براي حملات قلبي فراهم مي‌كند.  گاهي اوقات هم خطرات گرما براي بيماران قلبي به اين خاطر است كه در گرماي زياد، سيستم قلب و عروق ضعيف بيماران قلبي خسته مي‌شود، چراكه لازم است براي تنظيم دماي بدن در حد طبيعي سخت‌تر و شديدتر كار كند. اين كار زياد براي قلب بيمار به تشديد علائم بيماري و خيلي وقت‌ها مرگ منجر خواهد شد. پس بهتر است بيماران قلبي درروزهاي گرم تابستان تا حد امكان در خانه بمانند و از فعاليت‌هاي بدني سنگين خودداري كنند، چراكه اين گرماي شديد واقعا براي بيماران قلبي مرگبار است.
2- حملات آسم
تابستان مي‌تواند فصل خطرناكي براي بچه‌ها و بزرگسالان مبتلا به آسم هم باشد. دود و آلودگي بيشتر هوا، سطح بالاتر گرده‌ها در هوا، رشد بيشتر قارچ‌ها و مايت‌ها به دليل رطوبت بالاتر هوا، همه و همه زمينه را براي افزايش حملات آسمي فراهم مي‌كنند.  پس اگر شما هم آسم و يا ساير بيماري‌ها تنفسي را داريد، دقت داشته باشيد كه بي نظمي در مصرف داروها و اسپري‌هايتان در اين فصل اصلا جايز نيست.  همچنين در روزهاي بسيار گرم و مرطوب و روزهايي كه سطح آلودگي هوا بالاتر است بهتر است تا حد ممكن در خانه بمانيد.
3- مسموميت‌هاي غذايي
وزارت كشاورزي ايالات متحده اينگونه تخمين مي‌زند كه آمار مسموميت‌هاي غذايي در ماه‌هاي گرم تابستان دو برابر ماه‌هاي ديگر سال است. اين مساله به دليل وجود باكتري‌هايي است كه در طول ماه‌هاي گرم و مرطوب سال، سريع‌تر و بيشتر رشد مي‌كنند. به گزارش مراكز كنترل بيماري، 76 ميليون نفر از مردم دنيا سالانه به مسموميت‌هاي غذايي مبتلا مي‌شوند. سالمندان و كودكان و همه افرادي كه سيستم ايمني بدن آنها ضعيف است، مستعدترين افراد براي ابتلا به مسموميت‌هاي غذايي هستند.  خيلي وقت‌ها اين مسموميت‌هاي غذايي مي‌توانند جدا خطرناك باشند. اسهال و استفراغ شديد و مقاوم به درمان به كم آبي بدن منجر شده و خيلي وقت‌ها منجر به مشكلات كليه، قلبي و عضلاني و حتي مرگ در افراد مسن و كودكان مي‌شود. پس بهتر است تا حد امكان از خوردن غذا در بيرون از منزل خودداري كنيد. غذاها را در فريزر و يخچال و در ظروف مناسب نگهداري كنيد.  فراموش نكنيد در فصل تابستان غذايي كه بيشتر از دو ساعت بيرون از يخچال باشد، ديگر بي خطر نيست. در دماهاي بالاتر از 40 درجه سانتي گراد غذايي كه براي بيشتر از يك ساعت بيرون از يخچال باشد، ديگر قابل خوردن نيست.
 بدون شك هرچه هوا گرم‌تر باشد، نياز شما به آب بيشتر خواهد بود تا بتواند آب از دست رفته در اثر تعريق را جبران كند. تا حد ممكن از نوشيدني‌هاي كافئين دار مثل قهوه خودداري كنيد، زيرا كافئين دفع آب از طريق ادرار را افزايش مي‌دهد.
الهه گودرزي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: