کد خبر: ۲۶۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 20
در گرمای تابستان و دوران کرونا:
ترس از کرونا نباید اهدای خون مستمر را از یادمان ببرد و داوطلبان اهدای خون اطمینان داشته باشند که در مراکز انتقال خون تمام نکات ایمنی و بهداشت رعایت شده
شفاآنلاین>سلامت>این روزها اهداکنندگان ایثارگر خون در چهارسوی ایران زمین دوشادوش کارکنان متعهد سازمان انتقال خون در حالی برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن تلاش می‌کنند که در بسیاری از مناطق کشور از یک سو ویروس کرونا می‌تازد و رنگ سرخ به پیشانی شهرها می‌کشد و از سوی دیگر آفتاب داغ تابستان دشت و دمن را تفتیده و خون را در رگ‌های شهروندان خشک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، روز دوشنبه سازمان انتقال خون ایران؛ در ۲۳ استان کشور برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از اهداکنندگان بهبود یافته، پلاسمای کووید ۱۹ نیز دریافت می شود در چنین شرایطی نیاز به خون و فرآورده های آن همچنان باقی است و درخواست ها از سوی بیمارستان به صورت مستمر ادامه دارد. در گزارشی که در ادامه می خوانید در جریان نحوه تامین خون و فرآورده های مورد نیاز و خون رسانی در مراکزی از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور قرار می گیرید.
  
خراسان جنوبی و خون رسانی به سیستان و بلوچستان

ابراهیم میری مقدم مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی درخصوص تعهدات انجام شده در مورد خون رسانی به سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تا ۲۹ تیر ۹۹ گفت: تا کنون  ۲ هزار و ۲۳۳ واحد خون به این استان ارسال شده است که نسبت به اهداف تعیین شده در حال  حاضریک هزار و ۴۶۷ واحد خون از این تعهد عملیاتی نشده است و موکول به ماه های بعد شده است.

وی دلیل این عدم تحقق را شیوع ویروس کرونا دانست که باعث کاهش حضور داوطلبان اهدای خون شده است.

میری مقدم تاکید کرد: در همین بازه زمانی در سال ۹۸ این اداره کل حدود ۲۴۰۰ واحد خون به سیستان و بلوچستان ارسال کرده است.

وی همچنین درخصوص وضعیت جمع آوری پلاسما از بهبود یافتگان کووید ۱۹ نیز اعلام کرد: مجوزهای لازم برای جمع آوری پلاسما توسط ستاد مرکزی صادر شده است و یک دستگاه جمع آوری پلاسما به روش آفرزیس نیز تحویل این اداره کل شده و ۲۸ تیر ماه جاری کاربران فنی مربوط آموزش های لازم را کسب کردند و به زودی فرایند پلاسما فرزیس در این اداره کل عملیاتی خواهد شد.
  
کردستان و مقابله با افت آمار اهدا

با توجه به شیوع و گسترش بیماری کرونا، اداره کل انتقال خون کردستان به مانند دیگر ادارات کل انتقال خون سراسر کشور با افت و کاهش آمار اهداکنندگان مواجه شد و بیم آن می‌رفت که ادامه این روند و کاهش ذخایر خون و فرآورده های خونی باعث شود انتقال خون استان نتواند پاسخگوی همه نیازهای مراکز درمانی باشد.

مدیر کل انتقال خون استان کردستان گفت:این اداره کل با برنامه ریزی های به عمل آمده سهم بیشتری از آنتن پخش برنامه های صدا و سیمای استانی را دریافت و از ظرفیت شهرداری سنندج برای انجام تبلیغات شهری استفاده کرد.

وی  افزود: استفاده از ظرفیت رسانه و  شبکه های اجتماعی و تشکیل تیم فراخوان و برقرار ساختن تماس های تلفنی روزانه در شیفت های صبح و عصر از دیگر مواردی بود که با هدف جبران افت آمار اهدای خون انجام شد.

کریمیان تاکید کرد: خوشبختانه  هر چند به نسبت مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۸ درصد افت آمار اهدا داشتیم، اما توانستیم نه تنها نیاز کامل مراکز در مانی استان را تامین کنیم، بلکه چندین محموله خون نیز به دیگر استان های کشور از جمله خوزستان ارسال کنیم.
  
هرمزگان داغ و سرخ!

 گرمای هوا و اعلام وضعیت قرمز در استان هرمزگان با  شیوع ویروس کرونا، منجر به کاهش مراجعه اهداکنندگان  خون به مراکز انتقال خون شده است. 
 
 ایمان زارعی مدیرکل انتقال خون هرمزگان از کاهش داوطلبان اهدای خون در پی اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا در استان هرمزگان و همچنین افزایش دمای هوا خبر داد.

وی گفت: نیاز به خون روزانه است، حتی در ایام تعطیلات نیز خون و فرآورده‌های آن به بیمارستان‌ها ارسال می شود.

وی تاکید کرد: عمده مصرف کنندگان خون در استان بیمار خاص هستند که بیش از ۳۰ درصد خون در استان را مصرف می کنند.

زارعی ادامه داد: از طرفی با شیوع کرونا و افزایش تخت های بیمارستانی مصرف خون در هرمزگان بیشتر شده است و خوشبختانه با همت و یاری مردم نوع دوست و فهیم  استان توانسته ایم بدون مشکل تقاضای ۲۱ مرکز درمانی وبیمارستانی را رفع کنیم.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان تاکید کرد: ترس از کرونا نباید اهدای خون مستمر را از یادمان ببرد و داوطلبان اهدای خون اطمینان داشته باشند که در مراکز انتقال خون تمام نکات ایمنی و بهداشت رعایت شده  و تمامی تجهیزات همیشه ضدعفونی و استریل می شوند و اهداکنندگان می توانند با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.


گفتنی است پایگاه ثابت فعال استان شامل پایگاه‌ انتقال خون بندرعباس در دو نوبت صبح از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۱۵ و عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ و جمعه ها نیز از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۳۰ فعال و پایگاه های انتقال خون بندرلنگه و میناب و قشم نیز منتظر حضور اهداکنندگان خون هستند.

گیلان؛ پیکار با کرونا

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه زنگ مجدد خطر ابتلا به ویروس کرونا در چند شهر استان گیلان نواخته شده است، تامین و ذخیره خون مورد نیاز بیماران را بیش از پیش پراهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: انتقال خون گیلان ذخایر خود خون را در ایام شیوع کرونا به میزان  ۴.۵ تا ۵ روز حفظ کرده است ولی با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ و کاهش مراجعه کننده برای اهدای خون و فرآورده های خونی نمی توان پیش بینی کرد که  این میزان ذخایر به حد کافی خواهد بود و یا خیر.

بابک پاکدل خوش اخلاق افزود: در مواقعی با همکاری سایر استان ها خون مورد نیاز مراکز درمانی گیلان تامین می گردد و یا در صورت نیاز گیلان به کمک سایر استان ها می شتابد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه تا کنون شاهد اهدای پلاسمای هایپرایمیون توسط ۱۴۳ بهبودیافته کووید۱۹ بوده ایم، افزود: با توجه به اینکه لیست و اطلاعات افراد بهبود یافته در اختیار انتقال خون قرار گرفته تماس های تلفنی، فراخوان پیامکی و اطلاع رسانی از طریق رسانه های تصویری، رادیو و شبکه های مجازی برای ترغیب بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما به صورت مستمر در حال انجام است.

پاکدل با بیان اینکه مراکز اهدای خون از نظر بیماری کرونا ایمن هستند، تاکید کرد: مراجعه کنندگان نباید دغدغه ای داشته باشند چرا که کارکنان مراکز از ملزومات ایمنی استفاده می‌کنند، تجهیزات کاملاً استریل و یک بار مصرف است و روزانه در چند نوبت این مراکز به طور کامل ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند و همچنین مواد و ژل ضدعفونی کننده در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد تا در صورت نیاز از آن برای ضدعفونی کردن دست ها و وسایل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اهداکنندگان خون در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از ابتلا به کرونا کمتر از خانه خارج شده اند که در این بین با وجود ثابت بودن نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در جامعه با کاهش اهدای خون مواجهه می شویم گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۸۷۹ نفر در استان خون اهدا کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته ایم.

وی همچنین خبر از افزایش ۱۸ درصدی اهدای پلاکت به روش آفرزیس داد و گفت: در سال جاری ۱۱۷ نفر اهدای پلاکت داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

پاکدل با اعلام اینکه ۹۱۷ بیمار تالاسمی در گیلان وجود دارد که به طور ۱۰۰ درصد نیازشان به کیسه های فیلتردار پوشش داده می شود اظهار داشت: در ایام  شیوع ویروس کرونا شرایط تامین خون برای بیماران خاص، بیماران تالاسمی و بیماران فصلی (فاویسم) اهمیت ویژه ای دارد و امیدواریم همچنان شاهد حضور اهداکنندگان خون باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در بهار امسال مصرف بیمارستانی به خاطر شیوع فاویسم به دلایلی بیشتر از سال های گذشته بوده است، گفت: در حال حاضر با توجه به تغییر فصل از بیماری فاویسم گذر کرده ایم.

 گفتنی است پایگاه‌های انتقال خون گیلان در شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، رودسر، تالش، آستارا و فومن  میزبان اهداکنندگان خون است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: