کد خبر: ۲۶۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 20
بيش از نيمي از اين بهبوديافتگان هنوز از تنگي نفس و خستگي مفرط شکايت مي‌کنند و گفته‌اند که درد قفسه سينه و مفاصل آنها همچنان ادامه دارد
شفاآنلاین>سلامت>نتايج پژوهش‌ها بر روي بيماران بهبود يافته از بيماري کوويد-۱۹ نشان مي‌دهد، اين افراد تا مدت‌ها با عوارض اين بيماري مانند تنگي نفس، خستگي و درد قفسه سينه دست به گريبان خواهند بود.

به گزارش شفاآنلاین، طي شش ماه اخير اطلاعات زيادي در باره ويروس کروناي جديد و کوويد-۱۹، بيماري ناشي از آن منتشر شده است و پژوهشگران زيادي در بسياري از کشورهاي جهان به اطلاعات گوناگون و مفيدي دست يافته‌اند.

 يکي از تازه‌ترين پژوهش‌هاي کارشناسان ايتاليايي نتايج جالبي عرضه کرده است. در اين پژوهش وضعيت ۱۴۳ بيمار ميانسال مبتلا به کوويد۱۹ که در بيمارستان بستري بوده و بهبود يافته‌اند مورد بررسي قرار گرفته است.

نتايج اين پژوهش نشان مي دهد بيش از نيمي از اين بهبوديافتگان هنوز از تنگي نفس و خستگي مفرط شکايت مي‌کنند و گفته‌اند که درد قفسه سينه و مفاصل  آنها همچنان ادامه دارد.

پزشکان کشورهاي مختلف در همان آغاز گسترش کرونا مشاهده کردند که اين ويروس نه تنها بر مجاري تنفسي و ريه‌ها بلکه بر سيستم عصبي مرکزي و مغز نيز تأثير مي گذارد. براي نمونه در ژاپن يک مورد مشاهده شد که ويروس در مايع مغزي-نخاعي فرد مبتلا راه يافته بود.

علاوه بر اين، تحقيقاتي در شهر ووهان چين خاستگاه اصلي اين بيماري، انجام شد که پزشکان را با عوارض تا آن زمان ناشناخته اين بيماري مواجه ساخت.


بر اين اساس حدود يک سوم بيماراني که در تحقيقات شرکت کرده بودند، نشانه‌هايي از مشکلات عصبي، از جمله سرگيجه و اختلال در حس بويايي و چشايي داشتند و پنج نفر حتي دچار سکته مغزي شدند.

در همين رابطه «پتر برليت» رئيس انجمن متخصصان اعصاب آلمان در برنامه "کنتراتسته" شبکه يک راديوتلويزيون آلمان گفت، در حدود يک‌سوم بيماران کرونايي در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها، گونه‌اي از آسيب‌هاي مغزي مشاهده شده که مي‌تواند در درازمدت منجر به مشکلات حافظه و تمرکز حواس شود. به گفته برليت، اين افراد مي توانند دچار پريشاني، سوء‌برداشت يا توهم شوند.

رئيس انجمن متخصصان اعصاب آلمان هم مانند کارشناسان چيني معتقد است که اين ويروس مي‌تواند به طور مستقيم از طريق حفره‌هاي بيني بر مغز تأثير بگذارد.

علاوه بر اين، کليه‌هاي فرد بيمار هم مي‌تواند مورد حمله قرار بگيرد که در اين صورت احتمال انفارکتوس کليه و در نتيجه آن، احتمال آسيب‌هاي جبران ناپذير به ديگر اندام‌هاي بدن زياد خواهد بود.

همچنين متخصصان مغز و اعصاب در انگليس به نتيجه مشابهي رسيده‌اند. بر اساس گزارشي که در مجله تخصصي "مغز" (Brain) منتشر شد، آنها اختلالات عصبي ۴۳ بيمار مبتلا به کوويد۱۹ را بررسي کرده و دريافته‌اند که حتي در افرادي که اين بيماري را به صورت خفيف تجربه کرده‌اند، پس از بهبودي، اختلال عملکرد مغزي، سکته‌ مغزي يا مننژيت شديد بروز مي‌کند.

طبق اين گزارش، شمار اختلالات عصبي ناشي از کوويد-۱۹ به مراتب بيشتر از حد انتظار تيم تحقيقاتي بوده است.

از سوي ديگر براساس تحقيقي که پروهشگران مرکز پزشکي دانشگاه هامبورگ-اپدنورف آلمان انجام داده‌اند، ويروس کرونا مي‌تواند قلب را نيز تحت تأثير قرار دهد.

«ديرک وسترمن» سرپرست گروه پروهشي اين مرکز مي گويد: اين  احتمال وجود دارد که پاتوژن ويروس سلول‌هاي قلبي را آلوده کرده و در آنها توليد مثل کند. اين ويروس در عين حال قادر است، فعاليت ژنتيکي سلول‌هاي آلوده قلب را تغيير دهد.

هنوز به طور قطعي معلوم نيست که آيا اين تغيير، بر روند بيماري در بيماران قلبي تاثيرگذار است يا خير. با اين حال، فعاليت ژن تغيير يافته مي‌تواند پيامدهاي درازمدت براي سلامتي مبتلايان داشته باشد. براي اطمينان از اين موضوع، معاينات بيشتري بر روي قلب بيماران مبتلا به کوويد۱۹ و بهبوديافتگان برنامه‌ريزي شده است.

آخرين وضعيت شيوع ويروس کرونا (کوويد ۱۹) در سراسر جهان تا به امروز نشام مي دهد، شمار مبتلايان به ۱۴ ميليون ۴۲۷ هزار و ۷۳۱ نفر، تعداد جان باختگان ۶۰۴ هزار و ۹۶۳ نفر و تعداد بهبوديافتگان نيز ۸ ميليون ۶۱۸ هزار نفر رسيده است.دويچه وله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: