کد خبر: ۲۶۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 20
در شرايطي که کرونا همچنان در اروپا قرباني مي‌گيرد رهبران اروپايي به تلاش‌هاي خود براي احياي اقتصادي به منظور مقابله با پيامدهاي سنگين شيوع اين ويروس مرگبار ادامه مي‌دهند
شفاآنلاین>سلامت>پيامدهاي ناشي از شيوع ويروس مرگبار کرونا که از اسفند ۹۸ همچون ديگر نقاط جهان سراسر اروپا را نيز فرا گرفته و نه تنها به بخش بهداشت و درمان زيان‌هاي گسترده‌اي وارد کرده، همچنين وراي تشديد بحران‌هاي اجتماعي، اقتصاد کشورهاي اروپايي را نيز متزلزل کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، از نگاه اروپا که رهبران آن پس از گذشت دو روز در اجلاس بروکسل هنوز به نتيجه موثري براي احياي اقتصادي و بودجه اروپا نرسيده‌اند، مقابله با کرونا را نيازمند دست‌يابي به يک توافقي سريع به سود همه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي‌دانند.

 در شرايطي که کرونا همچنان در اروپا قرباني مي‌گيرد رهبران اروپايي به تلاش‌هاي خود براي احياي اقتصادي به منظور مقابله با پيامدهاي سنگين شيوع اين ويروس مرگبار ادامه مي‌دهند.

آسيب ويروس کرونا به اقتصاد اروپا

روزنامه «اسانسيل» فرانسه مي‌نويسد: بيماري همه‌گير ناشي از ويروس کرونا تمام بخش‌هاي اقتصادي اروپا را به لرزه درآورده است که احياي اقتصاد آسيب ديده از پيامدهاي سنگين اين ويروس، در قلب اجلاس پرتنش سران ۲۷ کشور اتحاديه اروپا قرار دارد.

اين رسانه فرانسوي مي‌نويسد: کاهش اشتغال و ورشکستگي‌هاي اعلام شده در ميان گروه‌هاي بزرگ تنها بخشي از پيامدهاي ظهور اين بحران است. اين بحران همچنين بسياري از شرکت‌هاي کوچکتر را با مشکل مواجه کرده و در سکوت بسياري از مشاغل نابسامان را از بين مي‌برد.

همه گيري گسترده ويروس مرگبار کرونا بسياري از کسب و کارها به ويژه صنعت‌هاي گردشگري و هوانوردي را به کلي فلج کرده و موجب بيکاري گسترده در اين حوزه ها شده است.

کدام شرکت‌هاي هواپيمايي خسارت ديده‌اند؟

شرکت‌هاي بزرگ هواپيمايي جهان از ابتداي شيوع اپيدمي کرونا تاکنون متحمل خسارت‌هاي جبران ناپذيري شده‌اند؛ افت ناگهاني و بي‌سابقه مسافرت‌ها، صنعت توليد و بازار جهاني فروش هواپيما با بحراني بي‌سابقه مواجه ساخته و شرکت‌هاي حمل و نقل هوايي ناچار به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شده اند.

اسانسيل مي‌نويسد: در اين ميان چندين شرکت مانند فلاي‌بي انگليس يا نمايندگي‌هاي اتريش و فرانسه شرکت هواپيمايي لولز بحران خارج شده‌اند و برخي ديگر به قيمت کاهش شديد نيروي کار خود. لوفت‌هانزاي آلماني با ۲۲ هزار نفر، ايرويز انگليس با ۱۲ هزار نفر،  ايزي جت با ۴۵۰۰ نفر، ويرجين آتلانتيک Virgin Atlantic) ۱۵۰۳)، ايرفرانس۷هزار و ۵۰۰، هواپيمايي اسکانديناوي  ۵هزار نفر، رايان‌اير۳ هزار و ۲۵۰ نفر، اير لينگاس ايرلند ۹۰۰، ايسلند اير با ۲ هزار نفر، بروکسل ايرلاينز با ۱ هزار نفر و وايز اير مجارستان با ۱ هزار نفر از جمله اين شرکت هاي هوايي محسوب مي شوند.

همچنين ايرباس قصد دارد ۱۵ هزار شغل خود را بکاهد در حالي که رولزرويس و ام. تي. يو آلمان به ترتيب ۹ هزار و بيش از ۱ هزار شغل خود را کاهش مي‌دهند. گروه Swissport در خدمات هوايي بيش از ۴ هزار شغل را در انگليس خواهد کاست.  

براي کاستن از ميزان خسارات وارد آمده، آلمان به کمک لوفت‌هانزا و فرانسه و هلند به کمک ايرفرانس - ک. ال. ام شتافتند. ايتاليا و پرتغال هم تصميم به ملي شدن شرکت‌هاي هواپيمايي آليتاليا و تي. اي. پي گرفتند.
 
خسارت‌هاي کرونا به بخش گردشگري

در عين حال در بخش گردشگري که با مشکلات بسياري مواجه است شرکت تي. يو. آي پيشرو در صنعت گردشگري جهان ۸۰۰۰ شغل خود را کاهش مي‌دهد.

صنعت گردشگري اروپا که ۱۰ درصد توليد ناخالص داخلي و همچنين ۱۵ درصد فرصت‌هاي شغلي کشورهاي عضو اين اتحاديه را به خود اختصاص مي‌دهد، به دنبال شيوع کرونا متحمل خسارت‌هاي بسياري شده و دست کم ۷۵ ميليون شغل در آستانه نابودي قرار گرفته است.

به گفته گلوريا گوارا مديرعامل سازمان جهاني گردشگري، براساس تحليل‌ها، بخش توريسم و جهانگردي در تقويت اقتصاد اتحاديه اروپا، ايجاد مشاغل جديد و بازگرداندن بازديدکنندگان، تاثير مثبت دومينوگونه‌اي در سراسر اين قاره از اهميت زيادي برخوردار خواهد بود. به گفته او، در زمان حاضر، ۷۵ ميليون شغل مرتبط با گردشگري در سطح جهان در معرض نابودي قرار گرفته‌اند.

آسيب کرونا به صنعت خودرو

روزنامه فرانسوي اسانسيل مي‌نويسد: در بخش صنايع خودرو هم شرکت رنو با کاهش ۱۵ هزار نفري مهمترين شاخص بحران پيش رو در اروپاست. همچنين شرکت ب. ام. و ۶۰۰۰ مورد از مشاغل خود را کاهش مي‌دهد. نيسان کارخانه‌اي را در بارسلونا با ۳۰۰۰ نفر نيروي انساني تعطيل مي‌کند.

ولوو ۱۳۰۰ نفر از مناصب اجرايي خود را در سوئد کاهش مي‌دهد. در انگلستان ۶۰۰۰ کاهش شغل بويژه در جاگوار لند روور، آستون مارتين، بنتلي و مک لارن اعلام شده است. گروه ولوو سوئد توليدکننده کاميون‌هاي سنگين هم ۴۱۰۰ نفر از مشاغل مديريتي و اجراي خود در سراسر جهان را خواهد کاست.


پيامدهاي اقتصادي ناشي از شيوع کرونا در مشاغل کوچکتر هم موجب تعطيلي بسياري از آنها و نيز تعطيلي کسب و کارها اعم از رستوران‌ها شده است.

سازمان ملل متحد ۱۰ روز پيش به دنبال گزارش اخير بانک جهاني مبني بر اين که بحران کرونا تا يکصد ميليون نفر در جهان را به فقر شديد دچار مي‌کند، درباره تاثير شيوع اين ويروس بر روند پيشرفت جهان هشدار و ابراز نگراني کرده است.

دبيرکل سازمان ملل گفت در پايان سال گذشته ميلادي جهان از برداشتن گام‌هايي که لازمه رسيدن به اهداف ۱۷ گانه توسعه پايدار تا سال ۲۰۳۰ميلادي بود، عقب افتاده است. اما اکنون همه گيري کرونا بشريت را در زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي با  بحراني روبرو کرده که تا به حال سابقه نداشته است.
 
رايزني بي نتيجه رهبران اروپا براي حل بحران اقتصادي

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا بار ديگر و اين بار در نخستين جلسه غيرمجازي خود پس از پاندمي کرونا براي گفت‌وگو و رايزني در خصوص برنامه بسته نجات اقتصادي ناشي از کرونا و همچنين بودجه آينده اين اتحاديه در بروکسل گرد هم آمده‌اند. در حالي که دو روز متوالي است اين نشست با رياست «شارل ميشل» رئيس شوراي اتحاديه اروپا و «اورسولا فون‌در لاين» رئيس کميسيون اتحاديه اروپا کار خود را آغاز کرده اما هنوز روساي دولت‌هاي اروپايي بر سر پيش‌نويس «چارچوب مالي چند ساله» با موضوع بودجه ۱.۱ تريليون يورويي مربوط به سال‌هاي ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ و برنامه بسته نجات اقتصادي به ارزش ۷۵۰ ميليارد يورو به منظور مقابله با تبعات سنگين اقتصادي ويروس کرونا به توافق نرسيده‌اند.

با توجه به پيشينه اروپايي‌ها در رسيدن به توافقي مشترک در بحران‌هايي نظير آنچه امروز گريبان اروپايي‌ها را بيش از پيش مي‌فشارد فرآيند دشواري براي اين مرحله از گفت و گوها براي تغيير موضع چهار کشور به اصطلاح «مقتصد» و رسيدن به موضعي مشترک درمورد بسته نجات اقتصادي و بودجه آينده پيش بيني مي‌شد.

رهبران اروپا که امروز سومين روز اين گردهمايي را پشت سر مي‌گذرانند، اميدوارند با جلب موافقت هلند، اتريش، دانمارک و سوئد، راه را براي پرداخت کمک مالي ۷۵۰ ميليارد يورويي به کشورهاي عضو به منظور مقابله با تبعات اقتصادي ويروس کرونا هموار کنند.

يورونيوز مي‌نويسد: سران اتحاديه اروپا روز گذشته پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در حالي از يکديگر جدا شدند که هيچ راه حلي براي حل و فصل اختلافاتشان نيافتند.

طرح احياي اقتصاد کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، شامل اختصاص ۲۵۰ ميليارد يورو وام و در کنار آن اعطاي ۵۰۰ ميليارد دلار کمک مالي به کشورهايي مي‌شود که بيشترين آسيب را از شيوع ويروس مرگبار کرونا ديده‌اند. بر اين اساس اصلي‌ترين ذي‌نفعان اين طرح، ايتاليا و اسپانيا هستند.

در حالي که پاريس و برلين همچنان بر حفظ بسته کمک مالي ۵۰۰ ميليارد يورويي تاکيد دارند، هلند خواستار کوچک شدن اين بسته است.

براي «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان رسيدن به توافق بر سر ارائه کمک‌هاي مالي به کشورهاي عضو اين اتحاديه در عرصه مقابله با پيامدهاي برخاسته از بحران کرونا حائز اهميت بسياري است. او به خبرنگاران گفت: کسب اين توافق البته که مطلوب ماست اما نبايد در اين باره دچار خوش‌بيني شويم و واقعيت‌ها را از نظر دور بداريم.

اروپا اين روزها بيشترين فشارهاي ناشي از سايه سنگين کروتا بر بخش‌ هاي مختلف خود را تجربه ميکند به گونه‌اي که پيامدهاي سنگين ناشي از آن رهبران اروپايي را بيش از پيش نگران کرده است.اسانسيل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: