کد خبر: ۲۶۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 19
بیماری کرونا در تهران به جایی رسیده است که از هفته‌ها قبل این وضعیت قابل پیشبینی بود. به هر رو بار دیگر تصمیمات ستاد کرونا به گونه‌ای است که ناچار باید محدودیت‌هایی را که در اسفندماه و فروردین‌ماه برقرار کرده بودند، بازگردانند. همین کار هم شد
شفاآنلاین>سلامت>شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران همچنان در حال گسترش است. کسی آینده روشنی برای آن متصور نیست. وضعیت این ویروس در این ایران به روزهای نخست شیوع بازگشته است.

به گزارش شفاآنلاین، در آن روزها به ویژه در اسفندماه، تمامی مردم با وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا همکاری کردند، اماکن دولتی و عمومی تا می‌توانستند کارمندان خود را به خانه فرستادند و از ظرفیت دورکاری برای پیشبرد امور استفاده کردند.

تا هم زنجیره ابتلا به ویروس را قطع کنند و هم اینکه نیروی انسانی خود را از گزند این ویروس و بیماری‌ متعاقب آن دور نگهدارند. در روزهای پایانی فروردین‌ماه همزمان با آغاز بازگشایی‌ها بیماری نیز در حال آرام گرفتن بود. در پایان اردیبهشت‌ماه ابتلاهای روزانه سه رقمی و مرگ‌ها دو رقمی شد، همه را به جز مسئولان وزارت بهداشت بر آن داشت که بیماری در ایران و به ویژه تهران کنترل شده است. اما این گونه نبود.

 هشدارهای روزانه علیرضا زالی را همه شهروندان تهرانی به خاطر دارند که به صورت مرتب نسبت به شکننده بودن وضعیت تهران هشدار می‌داد. اگر در سخنان آخر وزیر بهداشت د نشست اضطراری ستاد کرونای تهران مداقه کنیم روند کنونی روشن‌تر می‌شود و دلیل اوج دوباره کرونا را در به می‌یابیم. 

بیماری کرونا در تهران به جایی رسیده است که از هفته‌ها قبل این وضعیت قابل پیشبینی بود. به هر رو بار دیگر تصمیمات ستاد کرونا به گونه‌ای است که ناچار باید محدودیت‌هایی را که در اسفندماه و فروردین‌ماه برقرار کرده بودند، بازگردانند. همین کار هم شد. اماکن دولتی محدود و از حجم کارمندان آنها کاسته شد.

چهارشنبه هفته قبل بود که غلامرضا عباس پاشا معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران از بازگشت یکسری محدودیت‌های کرونایی به ادارات و دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد. 

پاشا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «کلیه دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهر تهران به استثنای بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی - درمانی و دستگاه‌های خدمات رسان موظف شدند تا از ظرفیت دوسوم کارمندان خود از شنبه ۲۸ تیرماه استفاده کنند. یک سوم باقی مانده نیز به صورت نوبت‌بندی و چرخشی اقدام به دورکاری و انجام امورسازمان خود خواهند کرد.»

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران همچنین یادآور شد: «برای مدیران دستگاه‌هایی که این مصوبه را اجرایی نکنند نمره منفی لحاظ خواهد شد. علاوه بر اینکه مسئول مستقیم هر سازمان می‌بایست این دستورالعمل را از شنبه اجرایی کند در صورت عدم تمکین، عواقب آن متوجه مسوول عالیه آن دستگاه اجرایی خواهد بود.»

 با این مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان تهران، عملا بسیاری از کارمندان به دور کاری رفته و ادارات را خلوت‌تر کردند تا شاید وضعیت بی ثبات کرونا در استان تهران کمی آرام بگیرد و مسئولین بهداشتی و درمانی بهتر بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

در مصوبه فوق نامی از شرکت‌های خصوصی و غیر دولتی برده نشده است. اما انتظار این بود که شرکت‌های خصوصی نیز این به این مصوبه تمکین کرده و در راستای اجرای فاصله گذاری اجتماعی و کم کردن بار کرونا در تهران با حداقل توان انسانی در محل فیزیکی شرکت امورات خود را پیش ببرند. اما به ظاهر چنین نشده است. از سوی دیگر برخی ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی نیزدر کنار شرکت‌های خصوصی قرار گرفته و حداقل در اولین روز اجرای مصوبه از اجرای آن شانه خالی کرده‌اند.

تخلف در دورکاری

مشاهدات خبرنگار سپید، از سطح شهر تهران حاکی از آن است، که بیش از دو سوم کارکنان ادارات دولتی و نیمه دولتی امروز در محل کار خود حاضر بوده‌اند. ضمن اینکه تمامی کارکنان شرکت‌های خصوصی طرفه‌ای از این دورکاری نبسته‌اند.

 از سوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی این موضوع برجسته شده است که برخی از اماکن دولتی اختیار تعطیلی یا دورکاری در اختیار مدیران قرار داده است که این افراد نیز حاضر به اجرای این مصوبه نیستند.از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های خصوصی به این شرط حاضر هستند که کارکنان خود را دورکار کنند که به ازای هر ساعت دورکاری از حقوق دریافتی آنها بکاهند.

این موارد در حالی مطرح می‌شوند که تمامی مصوبات ستاد ملی و ستادهای استانی کرونا تا زمانی که این بیماری وجود قابل اجرا است.

شکایت از تخلفات کرونایی

سامانه سجام شیوع بیماری کرونا از سوی قوه قضایی این امکان را پیدا کرد که بتواند شکایت شهروندان در زمینه کرونا را ثبت کند. محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در زمان آغاز شیوع کرونا اعلام کرد: « شهروندان و اعضای سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه (سجام) در صورت مشاهده تخلفاتی که باعث شیوع بیماری کرونا می‌شوند می‌توانند در سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir گزارش‌های خود را ثبت کنند.»

سامانه سجام پیش‌تر هم در رابطه با احتکار و گران‌فروشی‌ها شکایات مردمی را ثبت می‌کرد، اما چند ماهی است که با راه‌اندازی صفحه ویژه کرونا، تخلفات برخی از اماکن عمومی پر تردد از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها و پمپ بنزین‌ها در این روز‌ها را ثبت می‌کند.

البته نباید این سامانه که با عنوان سامانه ثبت نام داوطلبین قوه قضاییه است با را با سامانه دیگری به همین نام که این روزها برای بورس بازان آشنا است اشتباه گرفت.

در این سامانه آمده است: «با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا کلیه شهروندان و اعضای محترم سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه ( سجام ) میتوانند در صورت مشاهده موارد ذیل در این سامانه ثبت گزارش فرمایند: «1- احتکار، گرانفروشی و هر گونه تخلف در توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم از قبیل ماسک، دستکش، الکل، ژل ضد عفونی، تهیه یا توزیع اقلام بهداشتی تقلبی و غیر مجاز 2- عدم رعایت دستورال‌عملهای بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، جایگاه‌های عرضه سوخت ، نانوایی‌ها و مراکز عرضه‌نان با توجه به موارد مندرج در صفحه ویژه گزارشات کرونا 3- سایر موارد یا تخلفاتی که به صورت عمده منجر به شیوع بیماری کرونا می‌شود.»

همچنین در این توضیحات این سامانه تاکید شده است که : «در این سامانه هویت کلیه شهروندان، اعضای سامانه سجام، دیده‌بانان پیشگیری و دست اندرکاران پیگیری گزارشات کاملا محرمانه می باشد.»

مسئولان وزات بهداشت نیز بارها خواستار ثبت شکایات و مشاهدات مردمی اعم از هرگونه تخلفات کرونایی اعم از گرانفروشی‌ تجهیزات بهداشتی، زیرپا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت موازین فاصله‌گذاری اجتماعی در این سامانه شده بودند.»

سامانه 190 وزارت بهداشت نیز علاوه بر تخلفات حوزه پزشکی و درمانی در دوه کرونا تخلفات کرونایی را ثبت می‌کند. چندی قبل ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در یک نشست خبری اظهار کرد: «اگر موارد خلافی ازسوی صنوف مشاهده شد مردم می‌توانند با سامانه 190 تماس گرفته و این تخلف را اعلام کنند.»

اگرچه معاون استاندر تهران مدیران را به رعایت این موارد دعوت کرده است و هرگونه تخلف این مصوبه را خلاف از دستور اعلام کرده است اما هیچگونه امکانی را برای کارمندان و افرادی که در این ادارات کار می‌کنند در نظر نگرفته است.

در عین حال سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشنامه‌ای که شنبه 28 تیرماه ابلاغ کرد آورده است: «تمامی مدیران دستگاه های اجرایی در هر سطح سازمانی موظفند به محض ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این سازمان و سایر مراجع مسئول، ضمن ابلاغ آنها به بخش‌های مربوط و کارکنان دستگاه، تمهیدات الزم را به منظور اجرای موثر و دقیق آنها فراهم سازند. هر گونه تخطی از اجرای مصوبات، ابلاغ‌ها و پروتکل‌های مربوط یا کمکاری و سهل‌انگاری در این رابطه تخلف اداری محسوب شده و مراجع ذی‌ربط مکلف هستند موضوع را به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه گزارش کنند.»

در قسمت دوم بخشنامه سازمان اداری و استخدامی گفته شده است: « به منظور صیانت از حقوق مردم، مراجعان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و با توجه به الزامات ناشی از وضعیت خاص بیماری کرونا در شیوع کشور، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری موظف هستند گزارش‌های واصله در ارتباط با بند فوق ومواردی نظیر عدم استفاده کارکنان از ماسک در محیط اداری و حضور در محل کار علیرغم اطلاع از ابتلا به ویروس کرونا را با قید فوریت و بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری بررسی و رای مقتضی صادر نمایند.»

در این بخشنامه همچنین اعلام شده است: «نحوه اعمال قانون با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و همکاری موثر قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواهد بود.»

با این ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها باید دید چرا برخی اماکن دولتی و عمومی نتوانستند به این مصوبه عمل کنند و بر اساس مقررات ابلاغی قرار است با این تخلف‌ها چگونه برخوردشود. از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی که حافظ منافع کارکنان بخش خصوصی هستند چه تصمیمی در قبال شرکت‌هایی که عملا کارکنان خود را به کاهش دستمزد تهدید کرده‌اند، خواهند گرفت. علی‌رغم اینکه این مصوبه از روز گذشته اجرایی شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی هیچ دستورالعمل یا ابلاغیه‌ای را صادر نکرده و یا حداقل آن را اطلاع رسانی نکرده است.سپیدآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: