کد خبر: ۲۶۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 19
دبيرکل سازمان ملل تاکیدکرد:
آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد تاکيد کرد که در صورت توليد موفقيت آميز واکسن ويروس کرونا، اين واکسن بايد در دسترس همگان در همه جاي جهان قرار گيرد.


شفاآنلاین>سلامت>آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد تاکيد کرد که در صورت توليد موفقيت آميز واکسن ويروس کرونا، اين واکسن بايد در دسترس همگان در همه جاي جهان قرار گيرد.

گوترش گفت:ساخت واکسن براي مردم هر کشور و فراموش کردن ديگران، غيرقابل پذيرش و هرگونه تلاش کشورها براي سرقت جزئيات پژوهش ها در باره واکسن ويروس کرونا به نفع رقيبان، محکوم است.

وي با تاکيد بر حفاظت از حقوق معنوي دانشمنداني که براي ساخت واکسن ويروس کرونا تلاش مي کنند، اين امر را بسيار مهم دانست.


 گوترش در گفت وگو با راديو بي بي سي که ديلي ميل بخش هايي از آن را منتشر کرد، افزود: هرگونه اقدام جاسوسي در ارتباط با واکسن ها محکوم است، همان گونه که ما بايد هر سياستي را که به جاي فراهم کردن امکان ساخت واکسن به نفع همه مردم که بايد در دسترسي همگان و در همه جا قرار گيرد، کشورها را از هم جدا مي کند، محکوم کنيم.

گوترش با ابراز تاسف از ناتواني کشورها براي اتحاد به منظور مبارزه با اين ويروس به علت روابط نادرست بزرگ ترين و قدرتمندترين کشورهاي جهان مانند ايالات متحده افزود: کشورهاي توسعه يافته جهان بايد تلاش بيشتري براي حمايت از کشورهاي فقيرتر کنند و در غير اين صورت بايد بهاي وحشتناک و بسيار زيادي بپردازند.

وي افزود: در صورتي که همه در ارتباط با همه گيري، ايمني نداشته باشند، جهان ايمن نخواهد بود. بنابراين براي حمايت از کشورهاي فقير و نهادهاي جهان در مبارزه با اين همه گيري، دفاع از منافع توسعه يافته ترين کشورهاي جهان کاملا اساسي و ضروري است.

به گفته گوترش؛ در صورتي که کشورهاي توسعه يافته تلاش کنند که مشکلات خود را حل کرده و بقيه را فراموش کنند، بهاي بسيار زيادي پرداخت خواهند کرد.

دبيرکل سازمان ملل همچنين گفت روابط بين آمريکا، چين و روسيه هرگز چنين ناسازگار نبوده است.

گوترش که با راديوچهار بي بي سي مصاحبه مي کرد، افزود "ما در حال حاضر در جهاني زندگي مي‌کنيم که ديگر دوقطبي و حتي چندقطبي نيست، بلکه از هر نظر شاهد هرج و مرج هستيم. متاسفانه اين عدم درک متقابل، اين رقابت در بين قدرت‌هاي بزرگ، شکنندگي اساسي براي سازمان ملل است، اما بايد بگويم که بطورکلي براي تمام جهان است."

او در بخشي ديگري از اين گفت وگو گفت شوراي امنيت سازمان ملل که متشکل از قدرت‌هاي بزرگ است بايد راه حل هايي براي کاهش درگيري‌ها و مناقشات در سراسر جهان پيدا کند.

آقاي گوترش افزود که اين شورا بايد براي آن که انعکاس بهتري از جهان امروز باشد، گسترش يابد.

پيش از اين، شوراي حقوق بشر سازمان ملل با تصويب قطعنامه‌اي در مورد مسئوليت‌ دولت ها در رسيدگي به مساله شيوع کرونا، بر لزوم دسترسي همه کشورها به واکسن کوويد- ۱۹ تاکيد کرده بود.

اعضاي اين شورا در اين قطعنامه با اجماع نظر به نقش محوري دولتها در پاسخ به مساله شيوع کرونا و ديگر شرايط اضطراري مرتبط با امور بهداشتي اشاره کرده است.

اين قطعنامه ضمن برجسته‌سازي تاثير مساله توسعه پايدار و حقوق بشر عنوان کرد که تدابير اضطراري دولتها در پاسخ به بيماري کوويد-۱۹ بايد به الزامات آنها تحت قوانين حقوق بشري کاربردي پايبند باشد.  

در اين قطعنامه همچنين بر اهميت دسترسي برابر به معاينات، درمان و واکسن اين بيماري تاکيد شده و عنوان شد که توليد هر واکسن مربوط به بيماري کوويد- ۱۹ بايد به عنوان يک کالاي عمومي جهاني در نظر گرفته شود.

شمار مبتلايان به ويروس کرونا در جهان از مرز ۱۴ ميليون نفر گذشت و تعداد جان باختگان به اين ويروس نيز به مرز ۶۰۰ هزار نفر رسيده است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: