کد خبر: ۲۶۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۹ - 2020July 18
مردم بايد آگاه باشند که براي چه موضوعي از ماسک استفاده مي‌کنند، کرونا يک بيماري است، اما شيوع و افزايش فروش ماسک‌هاي بازيافتي که عملي غيرانساني به‌حساب مي‌‌آيد، از شيوع کرونا خطرناک‌تر است، چون چندين بيماري ديگري را به انسان منتقل مي‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>استفاده از ماسک‌هاي بازيافتي اولين بار در کشور چين مشاهده شد و حدود چهارماه پيش، فيلمي در اين‌باره منتشر گرديد که آنها ماسک‌هاي استفاده‌شده را دوباره جمع‌آوري و بازيافت مي‌کردند. متاسفانه سازمان جهاني بهداشت (who) نسبت به خطر اين نوع ماسک‌ها و شيوع بيماري‌هاي خطرناک هشدار جدي داد، ولي تعدادي از اين ماسک‌ها يا صادر شد يا به‌‌عنوان کمک‌هاي انسان‌دوستانه در اختيار مردم ديگر کشورها قرار گرفت. در کشور ما نيز به‌رغم تجارب گذشته اين اتفاق در حال رخ دادن است و هم‌اينک که با چالش کمبود و گراني ماسک روبه‌رو هستيم، عده‌اي سودجو‌ تحت عنوان مافياي بازيافت ماسک، چندين نفر را که عمدتا از زباله‌گردها هستند، به خدمت مي‌گيرند و به آنها حقوق مي‌دهند که ماسک‌هاي رهاشده در معابر، سطل‌هاي زباله و حتي پسماند بيمارستا‌ن‌ها را جمع‌آوري کنند و با شست‌و‌شو و اتوکشي و بسته‌بندي مجدد، از طريق دستفروشان با قيمتي نازل‌تر به مردم بفروشند. 


ظاهرا در ماه‌هاي اخير و با حجم بالايي از ماسک‌هايي که در معابر و سطل‌هاي زباله رها مي‌شوند، اين کار از مدت‌‌ها پيش آغاز شده و سود کلاني هم براي مافياي اين کار دارد. مردم بايد آگاه باشند که براي چه موضوعي از ماسک استفاده مي‌کنند، کرونا يک بيماري است، اما شيوع و افزايش فروش ماسک‌هاي بازيافتي که عملي غيرانساني به‌حساب مي‌‌آيد، از شيوع کرونا خطرناک‌تر است، چون چندين بيماري ديگري را به انسان منتقل مي‌کند. اگر فردي از اين ماسک‌‌ها استفاده کند ممکن است علاوه بر کرونا، به بيماري‌هاي عفوني ديگري همچون سل، هپاتيت، بيماري‌هاي روده‌اي و گوارشي و... مبتلا شود. ما اين روزها در شرايطي با افزايش قيمت ماسک روبه‌رو هستيم که روزانه حدود هفت تا 10ميليون ماسک در کشور توليد مي‌شود که به‌هيچ عنوان جوابگوي نياز جمعيت 80ميليوني ايران نيست که 70 درصد آنها از ماسک استفاده مي‌کنند. هر فرد بايد روزانه حداقل يک عدد ماسک استفاده کند و بعد از يک روز، ماسک چون از طريق دهان مرطوب مي‌شود، ميکروب بيشتري را جذب خواهد کرد. نياز روزانه کشور ما حداقل 40ميليون ماسک است و با توليد هفت‌ميليون ماسک که بخشي از آن احتکار مي‌شود، نياز مردم تامين نخواهد شد و به‌همين دليل هر روز قيمت ماسک بالاتر مي‌رود. تا زماني‌که توزيع ماسک از طريق دولت رايگان نشوند، ما همچنان با معضلاتي همچون بازيافت ماسک و شيوع بيشتر کرونا مواجه‌ خواهيم بود. چطور مي‌توانيم به کارگري که توان خريد چند عدد تخم‌مرغ را براي زن و بچه‌اش ندارد توصيه نماييم که غذا نخورد ولي ماسک بزند. اگر هم آن کارگر خطر کرونا را جدي بگيرد، بازهم از طريق دستفروش‌ها ماسک به قيمت ارزان‌تر خريداري مي‌کند که اين موضوع خطر شيوع بيماري‌هاي ديگر عفوني را به همراه خواهد داشت. با توجه به اقدامات اخير و ناتواني در مديريت و عرضه ماسک، ما نياز به مشارکت‌ها و بسيج مردمي داريم و مردم بايد در منزل با توجه به دستورات توليد ماسک که در راديو و تلويزيون منتشر شد، با پارچه‌هاي سه لايه تفلون براي خود و خانواده‌شان ماسک توليد کنند. همچنين افرادي که مي‌خواهند ماسک خريداري کنند بايد از طريق داروخانه‌ها و مراکز مجاز باشد. ماسک‌هاي عرضه‌شده در داروخانه‌ها بايد محل توليد، مجوز کارگاه توليدي، مجوز وزارت بهداشت و درمان در آنها قيد شده باشد.

ایرج خسرونیا مددکار و متخصص بیماری‌های داخلی


آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: