کد خبر: ۲۶۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 17
بسیاری از پزشکان هشدار می دهند که کرونا به همه ما نزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کنیم، موج اپیدمی این ویروس از هفته های گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد
شفاآنلاین>سلامت>شمار تلفات کووید ۱۹ در کشور طی روزهای اخیر سه رقمی شد و این نشان از آن دارد که با توجه به اتخاذ رویکردهای بهداشتی و راه‌اندازی پویش‌های سلامتی، همچنان ویروس کرونا حاضر به کوتاه آمدن نیست.

به گزارش شفاآنلاین، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کرونا همچنان دشمن شماره یک انسان ها است اما بسیاری از کشورها و مردم این خطر را جدی نمی‌گیرند. چنانچه مردم به اندازه کافی مراقب و محتاط نباشند، پاندمی کرونا می‌تواند "بدتر و بدتر و بدتر شود" و وضعیت در آینده نزدیک عادی نخواهد شد.

اکنون شمار افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است. بیش از ۱۳ میلیون نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و بیش از ۵۷۱ هزار نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند، در ایران نیز هر ۶ دقیقه یک نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند.

بسیاری از پزشکان هشدار می دهند که کرونا به همه ما نزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کنیم، موج اپیدمی این ویروس از هفته های گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد.

آنان بر این باورند که رعایت اصول بهداشتی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فردی و اجتماعی و شست وشوی مرتب دستها مهمترین راه عدم ابتلا به کرونا است.

امیرمحمد صادقی متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: کرونا در برخی افراد علائم خفیفی داشته و در بعضی دیگر شدید بوده و بروز می یابد، همه مردم باید مراقب سلامتی خود باشند بطوریکه مرتب دست های خود را به صورت کامل با آب و صابون بشویند یا با محلول های  ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنند، استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده، ویروس های روی دست ها را از بین می برند، فاصله ایمن را در اجتماعات حفظ کرده و از کسی که سرفه و عطسه می کند، دست کم یک متر فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: زمانی که فردی سرفه و عطسه می کند قطره های ریزی از دهان و بینی او به اطراف پاشیده می شود که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله با آن فرد خیلی نزدیک باشد، ممکن است این قطره های حاوی ویروس کرونا استنشاق شود، به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید و دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس ها آلوده شده باشند. دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم ها، بینی و دهان منتقل کنند. از این راه ها ویروس می تواند وارد بدن شده و بیمار شوید.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

وی افزود: بهداشت تنفسی را رعایت کنید، بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است و بعد از سرفه و عطسه بلافاصله دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

این پزشک با بیان اینکه اگر احساس بیماری می کنید در خانه بمانید، اضافه کرد: اگر تب دارید و سرفه می کنید و به سختی نفس می کشید، زودتر تماس گرفته و پیگیر مراقبت های پزشکی باشید و به توصیه های مسوولا  بهداشت و سلامت در محل زندگی  خود، عمل کنید.

صدیقه نادری متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه گفت: کووید ۱۹ از خانواده ویروس ها که به آنها کروناواردای گفته می شود، است وهیچ دستورالعمل پزشکی خاصی برای درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و اگر نشانه های بیماری در افراد ظاهر شد حتما با مراکز بهداشتی تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی، به طور خاص در منزل و جایی که کودکان کمتر از هفت سال و کودکانی که بر روی زمین بازی می کنند باید در نظر گرفته شود، افزود: استفاده طولانی مدت از ماسک های پزشکی می تواند ناراحت کننده باشد، با این حال منجر به مسمومیت با CO۲ و همچنین کمبود اکسیژن نخواهد شد و هنگام استفاده از این ماسک ها، باید این اطمینان را ایجاد کرد که در ابتدا حتما ماسک به اندازه صورت باشد و اینکه به اندازه کافی محکم به صورت بسته شده باشد اما در عین حال به افراد این اجازه را بدهد که به راحتی نفس بکشند.


نادری تصریح کرد: بیشتر کسانی که با نشانه های متوسط و ملایم به کرونا مبتلا می شوند می توانند با حمایت های مراقبتی و بهداشتی بهبود پیدا کنند، اگر فرد سرفه، تب یا نفس کشیدن خیلی سختی دارد فورا به پزشک و یا مراکز بهداشتی مراجعه کند.

وی گفت: اسپری کردن مواد شیمیایی سفید کننده یا دیگر موادگندزدا به بدن، نمی تواند را در برابر ویروس کووید ۱۹ حفاظت کند و حتی می تواند خطرناک باشد، نباید در محیط ها و شرایطی قرار گیرید که مواد شیمیایی سفید کننده و گندزدا به بدن شما اسپری شود. این مواد بسیار سمی بوده و اگر به داخل دهان شما وارد شوند می توانند سبب مسمومیت شده حتی سوزش و آسیب به پوست و چشم ها را نیز به همراه خواهد داشت.
نادری افزود: مواد سفید کننده و گندزداها باید با دقت و تنها برای گندزدایی سطوح استفاده شود و باید خارج از دسترس کودکان قرار گیرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: