کد خبر: ۲۶۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۹ - 2020July 17
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه اعتیاد به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی داریم این است که نتوانستیم پیشگیری کنیم و در این زمینه قانون مدونی نداریم
شفاآنلاین>اجتماعی>حسن لطفی گفت: گفته می‌شود سن اعتیاد در کشور به 18 تا 25 سال رسیده که من معتقدم حتی از 18 سال هم کمتر است و زنگ خطر آن باصدای شدیدتری به صدا درآمده است.

به گزارش شفاآنلاین: سال‌هاست ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد باید قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شود چرا که دارای خلا قانونی فراوانی است و در این سال‌ها نتوانسته موفق عمل کند. این موضوع تا جایی پیش رفت که چند هفته اخیر در سالروز مبارزه با مواد مخدر سردار مومنی در گفت‌وگوی ویژه‌ای تاکید کرد قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود، در غیر اینصورت منابع کشور در عرصه مبارزه، هدر می‌رود.

حسن لطفی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چرایی عدم اصلاح این قانون با وجود تاکیدات فراوان گفت: بنده 4 سال در کمیسیون اجتماعی مجلس بودم و امسال پنجمین سال را سپری می‌کنم اما در تمام این سال‌ها حتی یک‌بار هم اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ارجاع نشده و در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

او افزود: اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اصلاح این قانون تاکید دارد باید از طریق دولت لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال کند یا اینکه از طریق نمایندگان مجلس اقدام به تدوین طرح کنند اما در این سالها با وجود اینکه مدام تاکید داشتند، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه اعتیاد به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی داریم این است که نتوانستیم پیشگیری کنیم و در این زمینه قانون مدونی نداریم.

او افزود: بروز اعتیاد در یک فرد می‌تواند در خانواده، مدرسه، محیط آموزشی، دانشگاه، حل کار و... شکل بگیرد بنابراین همه این عوامل در بروز اعتیاد دخیل هستند و در مبارزه با اعتیاد هم نقش دارند.


لطفی با انتقاد از نبود یک دستگاه متولی  در مبارزه با اعتیاد گفت: برخلاف اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید یکی از مواردی که در قانون باید اصلاح شود، افزایش نگهداری معتادین متجاهر از 6 ماه به 2 سال است، من می‌گویم خلا قانونی ما نبود دستگاه متولی در مبارزه با اعتیاد است.

او افزود: مشکلی که در قانون باید اصلاح شود این است که باید یک دستگاه مشخص را متولی مبارزه با اعتیاد در کشور قرار دهیم که بیش از هرچیز به بُعد پیشگیری رسیدگی کند اما در حال حاضر چنین متولی وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موردی که ستاد همیشه مطرح می‌کند مبنی بر افزایش مدت نگهداری معتادین متجاهر مسئله‌ای قابل حل است بنابراین به نظر من ما بیش از هرچیز به یک قانون جامع و دستگاه اجرایی مشخص نیازمندیم که پاسخگو باشد.

لطفی افزود: من از تلاش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکر می‌کنم اما متاسفانه آنها با خلا قانونی مواجه هستند و اختیارات کافی هم ندارند بنابراین در انجام اقدامات خود، گاهی ناکام می‌مانند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سن اعتیاد در کشور اظهار کرد: گفته می‌شود سن اعتیاد در کشور به 18 تا 25 سال رسیده است که من معتقدم حتی از 18 سال هم کمتر است و زنگ خطر آن باصدای شدیدتری به صدا درآمده است بنابراین هر چه سریع‌تر باید قانون مورد اصلاح قرار گیرد و به شکل جدی‌تری مبارزه با مواد مخدر را پیگیری کرد.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: