تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۹ - 2020July 16
شفاآنلاین>سلامت>محققان دانشگاه دوک واقع در آمریکا با همکاری محققان دانشگاه ملی سنگاپور در بدن افرادی که دچار بیماری‌های کووید ۱۹ و سارس شده و از آن بهبود یافته‌اند، نوعی مصونیت در سلول‌های T شناسایی کردند.

به گزارش شفاآنلاین،پنج‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، سلول‌های T و آنتی بادی‌ها توانایی هدف‌گیری مستقیم و نابودی سلول‌های آلوده به ویروس را دارند و در کنار هم بخش بزرگی از واکنش سیستم ایمنی بدن انسان در برابر آلودگی‌های ویروسی را تشکیل می‌دهند.

در این تحقیقات ابتدا گروهی از داوطلبان که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، مورد آزمایش قرار گرفتند و سلول‌های T مصون در برابر این ویروس در بدن تمام آن‌ها شناسایی شد. سپس گروهی از داوطلبان که در سال ۲۰۰۳ میلادی به ویروس سارس آلوده شده و از آن بهبود یافتند، تحت آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد در بدن تمام آن‌ها نیز پس از گذشت ۱۷ سال، سلول‌های T مصون در برابر ویروس سارس وجود دارند. همچنین مشخص شد سلول‌های T موجود در بدن این افراد در برابر ویروس جدید کرونا موسوم به SARS-CoV-۲ نیز مصونیت دارند.

متخصصان، با آزمایش گروهی از داوطلبان سالم که هرگز تحت تاثیر هیچ‌کدام از ویروس‌های مذکور قرار نگرفته‌بودند، توانستند این نوع مصونیت سلول‌های T را در بدن بیش از نصف این افراد  شناسایی کنند. به اعتقاد محققان وجود این نوع ایمنی می‌تواند حاصل آلوده شدن با سایر انواع ویروس‌های کرونا مانند ویروس عامل سرماخوردگی یا انتقال انواع ناشناخته‌ای از این ویروس توسط جانوران به انسان باشد.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد سلول‌های T مصون در برابر ویروس به مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند و این امر برای تولید واکسن و ایجاد ایمنی بلندمدت در برابر ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.

قرار است محققان آزمایشات خود را ادامه دهند تا مشخص شود که وجود سلول‌های T مصون در بدن افرادی که هرگز به ویروس سارس و کووید ۱۹ آلوده نشده‌اند، تا چه میزان مانع ابتلای آن‌ها به این بیماری‌ها می‌شود.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.ایرنا