کد خبر: ۲۶۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 12
تفاوت استرس و اضطراب این است كه استرس دلیل واضح و آشكار دارد اما اضطراب اغلب علت مشخصی ندارد
شفاآنلاین>سلامت>تقریبا همه ما استرس و اضطراب را هم معنای هم می دانیم اما لازم است بدانید این دو با هم تفاوت دارند که در ادامه به تفاوت بین این دو اشاره می شود

به گزارش شفاآنلاین: مرز بین استرس و اضطراب بسیار باریك است و استرس می‌تواند محركی برای ایجاد اضطراب باشد و اضطراب نشانه‌ای بیرونی از استرس است. زمانی كه فرد دچار استرس و اضطراب می‌شود علائمی مانند افزایش تنفس، افزایش ضربان قلب، اختلال در خواب شبانه، بی‌قراری، دلشوره و تغییر در اشتها (پرخوری یا كم‌خوری) پیدا می‌كند و از لحاظ روانی نیز با بی‌قراری و ناآرامی دست و پنجه نرم می‌كند.

تفاوت استرس و اضطراب این است كه استرس دلیل واضح و آشكار دارد اما اضطراب اغلب علت مشخصی ندارد و زمانی كه فردی نگران است و از علت نگرانی و دلشوره خود آگاه است می‌توان گفت دچار اختلال استرس شده و زمانی كه نگرانی و دلشوره‌های فرد بدون دلیل است و دلیل واضحی برای آن پیدا نمی‌كند می‌توان گفت كه دچار اضطراب شده است.

بنابراین می‌توان گفت كه ابتدا استرس ایجاد می‌شود و به دنبال آن اضطراب سراغ فرد می‌آید. عوامل استرس‌زا می‌تواند خوب و بد باشد و آنچه لازم به مداخله است، استرس‌زاهای منفی است و باید توجه داشته باشیم كه استرس منفی و اضطراب، هر دو می‌تواند علاوه بر مشكلات جسمی، سلامت روان فرد را به خطر بیندازد. بنابراین برای ایجاد احساس آرامش لازم است عوامل استرس‌زا شناسایی شود و فرد از روش‌های مختلف برای ایجاد آرامش و كنترل در خود استفاده كند.برای ایجاد و حفظ آن لازم است سبك زندگی افراد بازبینی شود و اقدام به تغییر آن كنند.

عوامل استرس‌آور می‌تواند درونی (توسط خود فرد) یا بیرونی (توسط دیگران) برای فرد ایجاد شود و با توجه به درونی یا بیرونی بودن آن می‌توان از روش‌های كنترل‌كننده استفاده كرد. یكی از روش‌های آرام شدن استفاده از تكنیك‌های آرام‌بخشی و تمرینات تنفسی است و همچنین می‌توان از روش‌های شناختی برای كاهش تنش استفاده كرد. یعنی لازم است افكار و باورهای غلط فرد شناسایی و با افكار منطقی جایگزین شود.همچنین خروج از محیط‌های تنش‌زا و استفاده از معنادرمانی و دعا می‌تواند به آرامش فرد كمك كند. ضمنا فهرستی از فعالیت‌های لذت‌بخش خود تهیه و در طول هفته یا ماه برخی از آنها را اجرا كنید.جام جم





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: