کد خبر: ۲۶۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 11
ایتالیا که در روزهای آغازین پیدایش کرونا با هجوم شدید این ویروس مواجه شد با گذشت حدود هفت ماه نه تنها از موج نخست این بیماری عبور کرده است بلکه در مواجهه با موج دوم از آمادگی بیشتری برخوردار است
شفاآنلاین>سلامت>با گذشت تنها چند هفته از لغو شرایط قرنطینه و از سرگیری فعالیت‌ها در کشورهای اروپایی، به دنبال به صدا درآمدن زنگ خطرها از موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا، برخی دولت‌های قاره سبز برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ ماه‌های اخیر نسبت به اعمال دوباره محدودیت‌ها و رعایت سختگیرانه تدابیر پیشگیرانه اقدام کردند.

به گزارش شفاآنلاین، در پی بروز نشانه‌هایی جدید از دور تازه اوج بیماری کووید-۱۹ و همه‌گیری ویروس کرونا در اروپا، یونان اعلام کرد که محدودیت‌های تازه‌ای را برای ورود به این کشور از مرز بلغارستان در نظر گرفته است؛ دولت یونان روز جمعه با توجه به فرا رسیدن تابستان و همزمان تلاش برای مهار شیوع این بیماری در اوج فصل گردشگری، اعلام کرد بازدیدکنندگان برای ورود به این کشور از طریق مرز بلغارستان باید نتیجه تازه‌ترین آزمایش تشخیص کرونا را به همراه داشته باشند.

این تصمیم در حالی اعلام شده که برخی از کشورهای اروپایی با ابراز نگرانی از افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا از اعمال محدودیت‌های قرنطینه در برخی از مناطق پرخطر خبر داده‌اند؛ تعطیلی و محدودیت در برخی کشورهای اروپایی دوباره از سر گرفته شده و تردد نیز کاهش چشمگیری داشته است. علاوه بر اروپا، نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به کرونا در جهان در هفته‌های اخیر افزایش یافته و حتی برخی از کشورها خود را برای مقابله با موج دوم کرونا آماده می‌کنند.

«میخاییل شلکانوف» رئیس آزمایشگاه مطالعه میکروارگانیسم‌ها و بیولوژی روسیه پیشتر اعلام کرد موج دوم شیوع بیماری کرونا در روسیه به زودی آغاز می‌شود؛ شلکانوف هشدار داد که احتمال رشد شیوع کرونا در بخش‌های اروپایی روسیه به ویژه در شهرهای بزرگ بیشتر است.  

وضعیت شیوع کرونا در حالی که در روزهای آغازین فرانسه را جزو پنج کشور نخست فهرست جهانی قرار داد، با گذشت حدود چهار ماه و تداوم سیر نزولی آمار مبتلایان این کشور را بین ۲۰ کشور نخست جای داده است. 

«ژان کستکس» نخست‌وزیر جدید فرانسه نیز ضمن هشدار درباره موج دوم کرونا در این کشور تصریح کرد که برقراری دوباره قرنطینه کامل در فرانسه همچون ماه مارس(اسفند۹۸) پیامدهای اقتصادی و انسانی در پی دارد و به همین دلیل به دنبال ایجاد قرنطینه کامل نیستیم.  این مقام فرانسه همچنین عنوان کرد، هرگونه تعطیلی مشاغل و یا اجبار افراد به منزل ماندن منحصر به برخی مناطق خاص خواهد بود.

ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که با کاهشی شدن آمار مبتلایان، برنامه کاهش محدودیت‌ها و لغو قرنطینه تدریجی را در چند هفته اخیر کلید زد، این روند کاهشی تا جایی ادامه یافت که آمار پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان «جیووانی» یکی از اصلی ترین مراکز پذیرش این گروه از بیماران در تاریخ هشتم ژوئن، برای نخستین بار به صفر رسید.  

ایتالیا از ۲۶ ژوئن تاکنون اگرچه بیست مورد شیوع در حد کوچک و متوسط را در مناطق مرکزی و شمالی کشور شاهد بوده است، اما به زعم کارشناسان این موج دوم موجب افزایش شدید نگرانی ها نشده و تنها نشان از این واقعیت دارد که ویروس هنوز از بین نرفته است.  

ایتالیا که در روزهای آغازین پیدایش کرونا با هجوم شدید این ویروس مواجه شد با گذشت حدود هفت ماه نه تنها از موج نخست این بیماری عبور کرده است بلکه در مواجهه با موج دوم از آمادگی بیشتری برخوردار است.

براساس تازه‌ترین مطالعات انجام شده ۹۶.۵ ایتالیایی ها به قوانین حفظ فاصله گذاری اجتماعی احترام می‌گذارند.  همچنین نزدیک به ۹۰ درصد شهروندان این کشور اروپایی شست‌وشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک را به طور جدی رعایت می‌کنند.  تعلیق یک هفته ای پروازهای ورودی به ایتالیا از مبدا بنگلادش و قرنطینه اجباری برای مهاجرانی که از مسیر آبی به مرزهای این کشور می‌رسند از دیگر تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و وزارت بهداشت این کشور برای کنترل همه گیری کرونا است.


 ایتالیا همچنین ضمن ابراز تمایل برای تمدید وضعیت اضطراری بهداشتی، فهرستی برای ممانعت از ورود مسافران از سیزده کشور جهان را تهیه کرده است.

وزارت بهداشت اسپانیا نیز با گزارش ۳۳۳ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در روز جمعه که نسبت به آمارهای سه شنبه گذشته نشان از جهش سه برابری داشت از اتخاذ تدابیر کنترلی سختگیرانه‌تر و از سرگیری محدودیت‌ها در برخی ایالت‌ها از جمله استفاده اجباری از ماسک در کاتالونیا، بالئارس و اکسترمادورا خبر داد.  منطقه «کاتالونیا» در اسپانیا پیش‌تر دویست هزار نفر را در قرنطینه قرار داد؛ اقدامی که آلمان نیز از تدارک آن برای یک منطقه آلوده در خاک خود خبر داده بود.

به رغم تاخت‌وتاز ویروس کرونا در قاره سبز، مقابله آلمان و مدیریت برجسته «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفت؛ در حالی که آلمان اکنون در جایگاه شانزدهم فهرست جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارد، ابتلای حدود ١۵٠٠ کارگر کشتارگاه‌ صنعتی در ایالات نوردراین وستفالن در روزهای اخیر، هراس بازگشت موج دوم کرونا در اروپا را به شدت دامن زده است.

«آرمین لاشت» نخست وزیر این ایالت نیز پیشتر از وضع محدودیت‌های برخاسته از شیوع ویروس کرونا در شهر «گوترزلو» خبر داد؛  این شهر که ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، اواسط ماه ژوئن شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا بوده است.

همچنین «اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان از سوی صدراعظم این کشور اعلام کرد در شرایط کنونی استفاده از ماسک هنگام خرید و در وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های بسته در کشور بیش از پیش اهمیت دارد زیرا با شروع تعطیلات بسیاری از شهروندان به مرخصی و سفر می روند و همین امر می تواند به گسترش ویروس سرعت بخشد.  براین اساس حتی در مناطقی که موارد بسیار کمی از ابتلا به ویروس کرونا دیده شده اکنون ممکن است با شروع فصل سفرها و جابجایی افراد، خطر بیشتر شود.

روسیه با بیش از ۷۱۳ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۱۱ هزار مورد فوتی، اسپانیا با بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۸ هزار مورد فوتی، انگلیس با بیش از ۲۸۸ هزار مورد ابتلا و بیش از ۴۴ هزار مورد فوتی، ایتالیا با بیش از ۲۴۲ هزار مورد ابتلا و بیش از ۳۴ هزار مورد فوتی و آلمان با بیش از ۱۹۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۹ هزار مورد فوتی به ترتیب در جایگاه پنج کشور نخست اروپایی درگیر به ویروس کرونا در فهرست جهانی قرار دارند.

پس از شیوع گسترده، ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و ناتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

تجربه تلخ ناهماهنگی و ضعف تعامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌اندازه‌ای در دوران شیوع کرونا آشکار شد که دولتمردان این کشورها را بر آن داشت تا به فکر چاره بوده و در نامه‌ای به «اورسولا ون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، اتخاذ تدابیر ویژه‌ای را خواستار شدند که ضامن آمادگی بهتر قاره سبز در مقابل بحران‌های همه‌گیری احتمالی در آینده باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: