کد خبر: ۲۶۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۹ - 2020July 11
کووید ۱۹ افراد را دچار مسایل و مشکلات مختلفی کرده که فشار روانی و بروز علایم پریشانی یکی از این نشانه ها است
شفاآنلاین>سلامت>متخصص روانپزشکی بیمارستان امام حسین(ع) کووید ۱۹ را تهدیدی برای سلامت روان و سیستم اعصاب عنوان کرد و گفت: اگر فردی در بحران کرونا دچار اضطراب یا افسردگی شده یا به سرعت تحملش کم یا خیلی زود با کوچک‌ترین حرف و مخالفتی عصبانی می‌شود حتما مداخلات درمانی انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر جمال شمس به اثرات زیان بار ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: این ویروس تبعات مختلف و اثرات زیادی را بر تک تک افراد جامعه به جای گذاشته است.

وی با یادآوری این که زمانی که مشکلی در روند عادی زندگی رخ می دهد به طور معمول دچار اضطراب و تنش می شویم، افزود: کووید ۱۹ افراد را دچار مسایل و مشکلات مختلفی کرده که فشار روانی و بروز علایم پریشانی یکی از این نشانه ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد ابعاد مختلف و ناشناخته ویروس کووید ۱۹ توضیح داد: این ویروس به دلیل ناشناخته بودن استرس مضاعف تری را به مردم وارد کرده و همانطور که زلزله و سیل می تواند خرابی های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می تواند مشکلات جدی را برای تمامی جوامع ایجاد کند.

شمس در توضیح تاثیر گذاری های اپیدمی ها بر سلامت روان افراد مختلف گفت: اگر چنانچه فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران ها باعث می شود بیماری او دوباره عود کند، یا اگر فردی ژن ابتلا به بیماری روحی خاصی را داشته باشد این بحران می تواند این ژن ها را در فرد بیدار و آشکار و فرد را با بحران روبرو کند.

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی با یادآوری این که استرس های متوالی زمینه ساز تغییرات روان شناختی است، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می دهد که در ادامه اپیدمی هایی مثل سارس یا ابولا مشکلات روان شناختی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس ایجاد می شود.

این روانپزشک ادامه داد: با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می شویم که بسیاری رفتارهای وسواس گونه پیدا کرده اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یک بار استفاده می کنند و یا موقع مصرف غذا حالات غیر طبیعی دارند.

شمس با بیان این که رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است، خاطرنشان کرد: بهداشت باید در بالاترین سطح رعایت شود ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود.


وی ادامه داد: فشارهای روانی مستقیما بر روان ما اثرگذار نیست ولی به عنوان یک عامل مضطرب کننده می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مداخلات درمانی صرفا به معنای درمان دارویی نیست، بلکه مداخلات روان درمانی یا مشاوره ها نیز می توانند از بسیاری از عوارض و علائم بکاهد.

شمس یادآور شد: کرونا مستقیما بر روان تاثیرگذار نیست ولی بی تردید تبعات روانی را در پی دارد که می تواند زندگی روزمره را دچار اختلال کند و این مهم درمان های خاص خود را می طلبد.

وی یکی از عوارض مواجه با فشار روانی اجتماعی مثل اپیدمی کرونا را ابتلا به رفتارهای وسواس گونه و افکار مزاحم دانست و خاطرنشان کرد: این افکار، افکار مزاحم زندگی هستند و می توانند ما را دچار عذاب کنند بنابراین باید راهکارهایی را برای مقابله با این رفتارها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: افکار اذیت کننده باید از ما دور شوند و باید برای حفظ آرامش خود و اطرافیانمان افکار مزاحم را از خود دور کنیم و آرامشی را برای خودمان ایجاد کنیم.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: