کد خبر: ۲۶۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
سلامت و جان افراد به واسطه سواستفاده جنایتکاران از بحران کرونا برای کسب درآمد از قبل نگرانی مردم و افزایش تقاضا در زمینه تجهیزات محافظتی شخصی و دارو، در معرض خطر است
شفاآنلاین>سلامت>نتایج مطالعات دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حاکی است که افزایش ناگهانی تقاضا برای محصولات پزشکی برای مقابله با کووید–۱۹، به رشد قاچاق محصولات تقلبی و غیراستاندارد همچون ماسک منجر شده است.

به گزارش شفاآنلاین، غاده والی (Ghada Waly) مدیر اجرایی دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفت که این ویروس، کاستی های موجود در چارچوب های نظارتی و قانونی با هدف جلوگیری از تولید و قاچاق چنین محصولاتی را نمایان کرده است.

وی افزود: سلامت و جان افراد به واسطه سواستفاده جنایتکاران از بحران کرونا برای کسب درآمد از قبل نگرانی مردم و افزایش تقاضا در زمینه تجهیزات محافظتی شخصی و دارو، در معرض خطر است.

وی گفت: گروه های جنایی سازمان یافته و فراملی از شکاف موجود در نظارت بر محصولات پزشکی تقلبی و غیراستاندارد بهره می برند.

تقلبی بودن محصولات پزشکی خطر قابل توجهی را برای سلامت عمومی به همراه دارد، زیرا این محصولات به روشی مناسب در درمان این بیماری موثر نیست و ممکن است به مقاومت دارویی کمک کند.


گروه های جنایتکار همچنین به سرعت با فرصت های ناشی از بیماری کووید – ۱۹ برای بهره برداری از آسیب پذیری ها و شکاف ها در نظام های سلامت و عدالت کیفری، سازگار شده اند.

شواهد نشان می دهد اقدامات غیرقانونی همچون کلاهبرداری و تولید و قاچاق محصولات پزشکی تقلبی و غیراستاندارد، در پی شیوع کرونا انجام شده است.

شایع شدن این بیماری همچنین به کلاهبرداری در زمینه اطلاعات یا دستکاری محتوای وب سایت های شرکت ها به منظور متقاعد کردن خریداران به اصل بودن اجناس، منتهی شده است.

تحقیقات دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد همچنین پیش بینی کرد که رفتار گروه های جنایتکار سازمان یافته به تدریج در طول دوره این بیماری همه گیر تغییر می کند و به ویژه پس از تولید واکسن برای کرونا، این گروه ها تمرکزشان را از قاچاق تجهیزات محافظت شخصی به قاچاق واکسن معطوف می کنند.

حملات سایبری به زیرساخت های حیاتی درگیر در رفع این بیماری نیز به شکل کلاهبرداری های آنلاین ادامه می یابد.

در این میان، تقویت چارچوب های قانونی و مجازات ها و یک رویکرد جهانی هماهنگ برای جرم انگاری تولید و قاچاق محصولات پزشکی تقلبی، بسیار حیاتی و مهم است، زیرا تنها یک رویکرد مشترک، پاسخ های موثر به جرایم تاثیرگذار بر اشخاص و سلامت عمومی را فراهم می کند.

 در عین حال، پیشگیری، تشخیص و پاسخ به جرایم مرتبط با محصولات پزشکی مستلزم آن است که افراد شاغل در بخش تولید این محصولات از مهارت های جدید و بیشتر برخوردار شوند.

براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون در سراسر جهان بیش از ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۴۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: