کد خبر: ۲۶۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
زمانی که ۴۰ درصد صادرات نفتی کاهش یافت، مرز‌ها با همسایگان مسدود شد و به دلیل رکود جهانی قیمت کالا‌های صادراتی نیز کاهش یافت، همه این موارد موجب شد ناترازی کشور بیشتر و فشار بر بازارساز ارز شود.
 شفاآنلاین>اقتصادی>کارشناس اقتصادی گفت: کاهش صادرات به دلیل شیوع کرونا و افت قیمت محصولات صادراتی موجب فشار بر بازارساز ارز شد.

به گزارش شفاآنلاین، وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی درباره دلایل آشفتگی بازار ارز اظهار کرد: در فصل بهار ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور کاهش یافته است و صادرات نفت به دلیل افت ۳۰ درصدی قیمت و کاهش تقاضای جهانی با مشکلات بیشتری مواجه شد.

کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که ۴۰ درصد صادرات نفتی کاهش یافت، مرز‌ها با همسایگان مسدود شد و به دلیل رکود جهانی قیمت کالا‌های صادراتی نیز کاهش یافت، همه این موارد موجب شد ناترازی کشور بیشتر و فشار بر بازارساز ارز شود.

وی با بیان اینکه این مشکل راه حل کوتاه مدت ندارد، گفت: هیچگاه اقتصاد راه حل کوتاه مدت پیشنهاد نمی‌کند بلکه دولت باید طی سال‌های گذشته شرک‌های تجاری و محصولات صادراتی را متنوع و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده می‌کرد و سهم صادرات غیرنفتی و دانش بنیان را افزایش می‌داد.


شقاقی شهری بیان کرد: باید خدمات و کالا‌های ضروری مردم را به صورت کامل در داخل تولید می‌شد تا به خارج وابستگی نداشته باشیم، اما اتفاق نیفتاد و سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد یک شبه تغییر نمی‌کند و پروسه زمانی نیاز دارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر رییس بانک مرکزی سهمی در نرخ ارز و کنترل آن ندارد و ورود وی به بازار ارز بی معنی است، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئولیت کنترل بازار ارز با وزارت نفت و وزارت صمت است و این دو وزارتخانه منابع ارزی را برای کشور تامین و مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: سهم سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد سهم غالب در کنترل ارز است، سهم بانک مرکز در کنترل ارز محدود است یا باید از ذخایر ارزی استفاده کند یا باید مداخله کند که در حال حاضر در هر دو حالت اثر کوتاه مدت ۱۰ روزه دارد و راهکار موقتی است.

شقاقی شهری گفت: در حال حاضر حرکت دو وزارتخانه کلیدی باید شتاب بگیرد و باید در گذشته اقدامات ساختاری صورت می‌گرفت و بازار‌های هدف، شرک‌های تجاری و تولید کالا‌های راهبردی را افزایش می‌دادیم، اما فرصت را از دست دادیم.میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: