کد خبر: ۲۶۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وضعیت کرونا خواستار دورکاری کارمندان و اعمال محدودیت در پایتخت شد
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>گویا کرونا در تهران تازه آغاز شده باشد. آنها که در بیمارستان‌ها در صف اول مقابله با این ویروس فعالیت دارند از نبود تخت خالی در بخش‌های ویژه کرونا، تراکم بالای جمعیت و وضعیت وخیم بیماران در تهران می‌گویند. وضعیتی که حتی برخی آن را بسیار حادتر از اسفند و فروردین امسال توصیف می‌کنند و نگرانند در روزهای آینده وضع از آنچه که هست نیز بدتر شود. 

به گزارش شفاآنلاین: گویا کرونا در تهران تازه آغاز شده باشد. آنها که در بیمارستان‌ها در صف اول مقابله با این ویروس فعالیت دارند از نبود تخت خالی در بخش‌های ویژه کرونا، تراکم بالای جمعیت و وضعیت وخیم بیماران در تهران می‌گویند. وضعیتی که حتی برخی آن را بسیار حادتر از اسفند و فروردین امسال توصیف می‌کنند و نگرانند در روزهای آینده وضع از آنچه که هست نیز بدتر شود.

این در حالی است که گرچه آمار رسمی و دقیقی در مورد میزان ابتلا در تهران از سوی وزارت بهداشت داده نشده، اما روز سه‌شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در حاشیه جلسه این شورا، از خاکسپاری 70 نفر در یک روز در بهشت زهرا گفت که در اثر کرونا جانباخته بودند.

هشدار در تهران و احتمال بازگشت محدودیت‌ها

همچنین دیروز سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وضعیت کرونا خواستار دورکاری کارمندان و اعمال محدودیت در پایتخت شد. علی اعطا در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «وضعیت تهران از نظر کرونا ‌بسیار اسفناک و در وضعیت قرمز است. افزایش پرشتاب تعداد بیماران و جانباختگان، حیرت آور است. به عنوان نماینده مردم در شورا، از ستاد کرونا مطالبه مى‌کنم بى‌هیچ مسامحه‌اى، جدى‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند. کمترینِ آن، دورکار شدن کارمندان است!»

جلسه اضطراری ستاد فرماندهی کرونا در پایتخت

در حالی که در روز‌های اخیر تهران در وضعیت هشدار قرار گرفته و آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند به بستری در 10 روز گذشته به صورت صعودی رو به افزایش بوده و بخش عمده‌ای از مرگ و میرهای جدول آماری کل کشور را به خود اختصاص داده است که برخی وضعیت تهران را در حال حاضر نیز قرمز می‌دانند و معتقدند دولت باید تدابیر ویژه‌ای برای محدودیت تردد و فعالیت در تهران اعمال کند و گرنه این شهر نیز سرنوشتی چون ووهان، نیویورک و میلان و .... پیدا خواهد کرد.

در همین باره فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا دیروز در کلانشهر تهران از برگزاری جلسه اضطراری خبر داد و گفت: «همه اعضایی حاضر در جلسه نگران شرایط فعلی هستند و قرار شد تا تصمیمات جدی، کارا و موثرتری با انسجام بین بخشی صورت گیرد».

علیرضا زالی، گفت: «نیازمند مداخلات و اقدامات سختگیرانه‌تر هستیم. مقرر شد نمایندگان دستگاه‌ها با کارهای کارشناسی که در دستگاه‌های خود انجام خواهند داد، بسته‌ای را در زمینه کنترل بیماری در ابعاد مختلف آماده کنند تا بعدازظهر (چهارشنبه) در جلسه اضطراری که با حضور وزیر بهداشت برگزار می‌شود، ارایه شود».

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، نظارتی، نیروهای مسلح، روسای دانشگاه علوم پزشکی و.. حضور داشتند.

شمار جان‌باختگان از ۱۲ هزار تن گذشت

اما در این میان آخرین اخبار نشان می‌دهد وضعیت بیماری جز در تهران در چندین شهر و استان بزرگ دیگر چون مشهد و مازندران نیز چندان تحت کنترل نیست.

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۶۹۱ بیمار جدید کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و در عین حال بر لزوم پرهیز از سفرهای غیرضروری در شرایط فعلی به‌ویژه به استان‌های خراسان رضوی و مازندران تاکید کرد.

سیماسادات لاری گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسید».

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۳۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته او استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

وضعیت پیچیده تهران

در حالی که حدود چهار ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و شهرها و استان‌های زیادی در کشور درگیر این بیماری بودند و حتی وضعیتی وخیم پیدا کردند، تهران با شیب ملایم ابتلا توانسته بود خدمات بهتری به بیماران بدحال ارائه و در نتیجه میزان مرگ و میر خود را کنترل کند. اما پس از کاهش نسبی شمار ابتلا و کاهش میزان مرگ و میرها در نتیجه اعمال محدودیت‌های فروردین ماه و بازگشت امور به حالت عادی، برخی پیش‌بینی می‌کنند، این بار کرونا تهران را در می نوردد و به قول وزیر بهداشت در دقیقه نود گل خواهیم خورد. این در حالی است که به اعتقاد مقامات اجرایی پایتخت، کنترل این بیماری در تهران بسیار سخت و پیچیده‌تر از دیگر شهرهای کشور خواهد بود و به همین دلیل لازم است زودتر اقدام عاجلی برای اعمال محدودیت‌ها صورت گیرد.

در همین باره دیروز استاندار تهران گفت: «در خصوص شیوع ویروس کرونا وضعیت هشدار برای ما قرمز است چون تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صورتی که تهران به وضعیت قرمز برسد، کنترل شرایط در آن سخت می شود».

انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: « گرچه شرایط شیوع کرونا در تهران قرمز نیست، ولی برای ما قرمز است. چون سیاست‌های ستاد کرونای استان تهران، این بوده است که هیچ چیز را عادی فرض نکنیم و حساسیت های لازم را انتقال دهیم.

کاهش ظرفیت استفاده از ناوگان حمل و نقل، تقلیل ساعت کاری یا استفاده از ۵۰ درصد نیروی انسانی، دورکاری و ... از مواردی است که کارشناسان معتقدند می‌توان با اعمال جدی‌تر آن در تهران دوباره وضعیت را تا حدی کنترل کرد

کاهش ظرفیت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، لغو طرح ترافیک، تقلیل ساعت کاری یا استفاده از ۵۰ درصد نیروی انسانی ادارات، استفاده از ظرفیت‌های دورکاری و اجرایی شدن غربالگری توسط دستگاه‌های مختلف از مواردی است که کارشناسان معتقدند می‌توان با اعمال جدی‌تر آنها در تهران دوباره وضعیت را تا حدی کنترل کرد.

آیا مردم مقصرند؟

اما برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا بحرانی که تا آستانه مهار پیش رفته بود، یکباره در ابعاد بزرگ بازگشته و توانسته بار دیگر خود را به دغدغه اصلی افکار عمومی تبدیل کند؟ برخی از کارشناسان معتقدند این بازگشت، نتیجه شتابزدگی در بازگشایی‌ها یا رها کردن نظارت در امر اجرای پروتکل‌هاست و البته عادی شدن شرایط از منظر عمومی.

این در حالی است که شروع مجدد فعالیت‌های شغلی و بازگشایی اماکن عمومی بسیاری مانند مراکز فرهنگی، ورزشگاه ها، استخرها، سینماها، تالار‌ها و مراکز خرید بر افزایش همه گیری ویروس، تاثیر‌گذار بوده است.

هرچند استفاده از ماسک با دستور دولت اجباری شده، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان واقعیت این است که فقط استفاده از ماسک کافی نیست و باید شیوه برخورد با ویروس کرونا در کشور تغییر کند.

الزامی که از پانزدهم تیر ماه ۹۹ اجرایی و قرار شد با افراد متخلف به شکل‌های گوناگوی مثل عدم ارائه خدمت در مراکز دولتی یا نیمه دولتی برخورد شود و حتی کارمندانی که ماسک نمی‌زنند هم غیبت بخورند.

در همین باره سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور به ایرنا گفته بود: «دوره اپیدمی کرونا طولانی و باورهای مردم برای پیشگیری از کرونا ضعیف‌تر شده و رفتارها تغییر کرده و در نتیجه موضوع اجباری شدن ماسک مطرح و از ۱۵ تیر ماه اجرایی شد که بسیار موثر خواهد بود. اصلی‌ترین عامل برای انتقال ویروس کرونا، ریزقطره‌هایی است که موقع عطسه و سرفه و صحبت کردن به فرد مقابل منتقل می‌شود و اگر از ماسک استفاده کنیم، فرد مقابل را از انتقال بیماری محافظت می‌کنیم و وقتی هر دو طرف از ماسک استفاده کنند، درصد این پیشگیری افزایش پیدا می‌کند».

استاندار تهران گفت: «درخصوص شیوع ویروس کرونا وضعیت هشدار برای ما قرمز است چون تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در صورتی که تهران به وضعیت قرمز برسد، کنترل شرایط در آن سخت می‌شود»


بازگشت محدودیت‌ها

با توجه به قرار گرفتن برخی از نقاط کشور در وضعیت هشدار یا قرمز در خصوص ابتلا به کرونا، برخی استان‌ها با اعمال محدودیت‌هایی تلاش دارند تا این اپیدمی را منطقه خود کاهش دهند. این در حالی است که در روزهای اخیر نیز مسئولان شهر کرج نیز در شرایط هشدار، فعالیت مراکز و صنوف پرخطر شهرستان کرج را به مدت یک هفته تعطیل کردند. محدودیت‌هایی که برخی معتقدند در تهران نیز باید اعمال شود و گرنه شاهد فاجعه‌ای در آن خواهیم بود.

در همین باره رئیس پلیس اماکن عمومی پایتخت گفت: «از آنجایی که میزان مرگ و میر ویروس کرونا افزایش یافته است، احتمال بازگشت محدودیت‌ها وجود دارد».

سرهنگ نادر مرادی گفت: «درحال‌حاضر تمامی اماکن تجمعی اجازه فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت خود را دارند، اما از آنجایی که سه‌شنبه، بیشترین میزان فوتی‌ها طی 24 ساعت را تجربه کردیم، به همین دلیل ممکن است مجددا محدودیت‌ها برای کنترل بیشتر بیماری بازگردند».میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: