کد خبر: ۲۶۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف برترین دارو‌ها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همه وقت به صورت دم کرده مثل چای مصرف شود
شفاآنلاین>سلامت>گیاه به‌لیمو گیاهی است که خواص و فواید زیادی برای سلامت دارد و از آن به عنوان یک چای گیاهی با طعم خاص و عالی استفاده می‌شود که برای کاهش وزن بسیار مفید است.

به گزارش شفاآنلاین: تقویت حافظه، ایجاد آرامش و درمان بی‌خوابی، دارای خواص ضد میکروبی قوی، مسکن، مقوی معده، رفع کننده درد‌های عصبی، پایین آورنده تب و درمان‌کننده سرماخوردگی و آسم تنها بخشی از خواص درمانی به‌لیمو است.

به‌لیمو گیاهى درختچه‌اى به ارتفاع ۳ تا ۶ متر با برگ‌هاى ساده سرنیزه‌اى به طول ۱۰ – ۷ سانتى‌متر، نوک‌دار، در قاعده گره‌اى و عموماً به صورت دسته‌هاى سه‌تایى در هر گره است، برگ‌هاى له شده این گیاه بوى خوشایند لیمو را دارد. برگ این گیاه در رفع تپش قلب، سردرد‌های یک طرفه، سرگیجه، حالات عصبی و خستگی‌های روحی بسیار خوب است. به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف برترین دارو‌ها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همه وقت به صورت دم کرده مثل چای مصرف شود.

برگ‌ها بخش دارویى این گیاه را تشکیل مى‌دهد و بویى شبیه به بوى لیمو دارد. برگ‌ها را در اواخر تابستان جمع‌آورى مى‌کنند. پودر برگ گیاه به‌لیمو به رنگ سبز مات و داراى بوى معطر، طعم آن تند و کمى تلخ هست. به‌لیمو، بومى آمریکاى جنوبى بوده و به طور طبیعى رویش آن در شیلى، پرو و آرژانتین گزارش شده است.

خواص دارویی

تقویت حافظه، ایجاد آرامش و درمان بی‌خوابی، دارای خواص ضد میکروبی قوی، مسکن، مقوی معده، رفع کننده درد‌های عصبی، ضد تشنج، پایین آورنده تب و درمان‌کننده سرماخوردگی و آسم، کمک به هضم غذا، ضد اسپاسم، ضد خستگی بدن، آرام بخش و آرام کننده اعصاب، رفع درد شکم و دل پیچه و کاهش نفخ موثر، موثر در درمان سوء هاضمه.

به‌لیمو حاوی مواد اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، بیوفلاونوئید، پکتین و لیمونن است که با عفونت مبارزه می‌کند. اگر شما از مشکلات سوزش سر دل، کلیه و یا صفرا رنج می‌برید باید گذشته از استفاده با دکتر خود مشورت کنید.

برخی مطالعات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از مکمل گیاه به‌لیمو به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌هایی که دارد سبب افزایش چربی‌سوزی می‌شود، به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری سبب لاغری و کاهش وزن افراد خواهد شد.

بدنسازی

عصاره به‌لیمو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که خطر استرس اکسیداتیو را کاهش داده و احتمال آسیب‌های عضلانی در تمرینات شدید بدنسازی را از بین می‌برد. توصیه می‌شود که قبل از شروع تمرینات برای بهبود عملکرد ورزشی از مکمل، دمنوش یا شربت به لیمو استفاده کنید.

تقویت مفاصل بدن

مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در به‌لیمو به تقویت مفاصل بدن کم کرده و درد و سفتی ناشی از بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز را بهبود می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در به‌لیمو به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و با افزایش گلبول‌های سفید خون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که دمنوش به لیمو به سم‌زدایی و پاکسازی سیستم تنفسی کمک کرده و برای از بین رفتن خلط در دستگاه تنفسی موثر است.

درمان تب بالا

در طب سنتی از به‌لیمو به عنوان یک معرق طبیعی برای افزایش تعریق بدن و درمان سریع تب بالا استفاده می‌شود. در طب سنتی از به لیمو به عنوان دارویی خوی آور یا عرق زا استفاده می‌شده است. این گیاه باعث تعریق و کاهش میزان و درجه‌ی تب است. ضمن اینکه برای درمان بیماری‌های التهابی نیز مفید است. خواص به لیمو در رفع مشکل التهاب بدن بسیار قابل توجه است.

استرس و اضطراب

چای به‌لیمو دارای خواص آرام بخش طبیعی است که با بهبود تعادل هورمون‌ها در بدن به بهبود خلق و خو کمک کرده و استرس و اضطراب را درمان می‌کند. همچنین آروماتراپی با روغن به‌لیمو برای آرامش اعصاب و درمان بی‌خوابی شبانه موثر است.

بهبود درد‌های عصبی
دم کرده به‌لیمو یک دمنوش مطبوع و لذت‌بخش است که اثر ملایمی دارد و می‌توان از آن پس از شام یا آخر شب استفاده کرد تا یک خواب آرام و راحت داشت. این گیاه در تقویت اعصاب موثر است و با افسردگی نیز مقابله می‌کند.

کمک به دستگاه گوارش

دم کرده به‌لیمو که عطری شبیه لیمو دارد، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و ناراحتی‌های معده مثل نفخ و گاز معده را از بین می‌برد.

به لیمو برای جلوگیری از سرطان

دانشگاهی در اردن، تحقیقی بر روی ۳۱ گیاه دارویی از جمله به‌لیمو انجام داد تا گیاهان دارای خواص ضد سرطان را بیابد. این تحقیق دریافت که به‌لیمو یکی از گیاهان دارویی فعال است که قادر است جلوی فرآیند رشد رگ‌های خونی جدید که از پیشرفت سرطان پشتیبانی می‌کند را بگیرد. آنتی اکسیدان‌ها نیز توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که دلیل اصلی سرطان هستند را دارد.

به‌لیمو و درمان سینوزیت

به‌لیمو خشک در کنار ریشه کوشاد، گل آقطی، گل پامچال و گیاه ترشک ترکیب خوبی برای تسکین سیسنوس‌های ملتهب می‌سازد. استفاده از داروی گیاهی حاوی به‌لیمو همراه با آنتی‌بیوتیک و دکونژستانت برای سینوزیت، خطری ندارد.

طرز تهیه دمنوش به‌لیمو

یک قاشق غذاخوری برگ به‌لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل بهره‌گیری کنید.

خواص دمنوش به‌لیمو

طبیعت گرم، خواب‌آور شب، آرامبخش، ضد میگرن، ضد سر درد، ضد تپش قلب، تقویت حافظه، ضد نفخ، تقویت معده و ضد اسم، این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند. این دمنوش مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه است، این دمنوش برای التیام سر درد و میگرن مناسب است.

کاشت به‌لیمو

شاید باور نکنید، اما کاشت به‌لیمو در خانه بسیار آسان است؛ شما می‌توانید بذر‌های به‌لیمو یا نهال آن را خریداری کنید و آن را در یک گلدان بزرگ یا در باغچه بکارید. ریشه‌های این گیاه نسبت به سرما بسیار مقاوم هستند و توصیه می‌شود که در یک جای آفتابی با سایه کم کاشته شود.

نوشیدنی که به نام شربت به‌لیمو مشهور است ربطی با گیاه به‌لیمو ندارد و ترکیبی از آب لیمو، آب میوه به، شکر و موادی دیگر است. شربتی با محتوای عصاره یا دم کرده برگ گیاه به‌لیمو به همراه افزودنی‌های گوناگون نیز ساخته می‌شود.فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: