کد خبر: ۲۶۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 05
در حال حاضر که مبلغ وام ازدواج به 100 میلیون تومان رسیده است به نظر می‌آید قشر متوسط به پایین جامعه به ویژه روستاییان برای دریافت این وام 100 میلیونی دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند
شفاآنلاین>اجتماعی> ازدواج‌های اجباری، ازدواج زیر سن 18 سال، ازدواج با مقاصد اقتصادی و... آسیب‌های ناشی از افزایش مبلغ وام ازدواج تلقی می‌شود به همین دلیل با درخواست وزیر ورزش و جوانان و پیگیری معاونت امور جوانان، رئیس جمهور پیشنهادی مبنی بر تهیه یک دستورالعمل در این خصوص ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین: طی روزهای اخیر درخصوص ارتباط افزایش وام ازدواج و افزایش میزان ازدواج‌های زیر 15 سال، بحث‌های فراوانی صورت گرفته است به نحوی که عده‌ای آن را تایید و عده‌ای تکذیب می‌کنند اما آمارهای بانک مرکزی این ارتباط را تایید و نشان می‌دهد ازدواج‌های زیر 15 سال در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

وام ازدواج با وجود تمام مزایایی که برای جوانان دارد و کمک هزینه‌ای برای شروع زندگی آنها محسوب می‌شود اما باعث ایجاد سوءاستفاده‌ها و مشکلاتی نیز شده به طوری که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 97 همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج، 3430 دختر زیر 15 سال ازدواج کردند و تمام این افراد «وام ازدواج جوانان» را نیز دریافت کرده‌اند.

در حال حاضر که مبلغ وام ازدواج به 100 میلیون تومان رسیده است به نظر می‌آید قشر متوسط به پایین جامعه به ویژه روستاییان برای دریافت این وام 100 میلیونی دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که این موضوع به خودی خود می‌تواند معضل بزرگی باشد که عواقب جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

ازدواج‌های اجباری، ازدواج زیر سن 18 سال، ازدواج با مقاصد اقتصادی و... آسیب‌های ناشی از افزایش مبلغ وام ازدواج تلقی می‌شود به همین دلیل با درخواست وزیر ورزش و جوانان و پیگیری معاونت امور جوانان، رئیس جمهور برای اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج، پیشنهادی مبنی بر تهیه یک دستورالعمل در این خصوص ارائه داد به شکلی که قرار است براساس این پیشنهاد، وام ازدواج تنها برای یک بار به افراد ۱۸ تا ۴۰ سال اعطا شود و افراد زیر 15 سال با رسیدن به سن 18 سال این وام را دریافت خواهند کرد.

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ازدواج‌های زیر 15 سال گفت: متاسفانه در برخی از نقاط کشور به خصوص مناطق روستایی و عشایری، ازدواج در سن پایین یک فرهنگ است و خانواده‌ها براساس باورهای دینی و اعتقادی، دختران خود را زیر سن 18 سال شوهر می‌دهند.

او افزود: فرهنگسازی کردن از راه‌های تبلیغاتی، آموزشی، نشان دادن مضرات ازدواج‌ در سن پایین و... می‌تواند عامل موثری در کاهش ازدواج‌های زودرس باشد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوارد با اشاره به ازدواج‌های اجباری که با مقاصد اقتصادی انجام می‌شوند، تصریح کرد: آمار دقیقی از اینگونه ازدواج‌ها در دست نیست بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن نظر داد.
حاتمی به افزایش ازدواج‌های زیر 15 سال به دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج  اشاره کرد و گفت: نمی‌توان با قاطعیت گفت ازدواج‌های زیر 15 سال فقط به دلیل افزایش وام ازدواج صورت گرفته بلکه همانطور که گفتم این موضوع در برخی از خانواده‌ها سبقه فرهنگی دارد اما در هر صورت نمی‌توان کتمان کرد که برخی ازدواج‌ها از روی مقاصد اقتصادی انجام می‌شود.

او افزود: برای مشخص کردن این امر باید یک کار علمی تحقیقی و تطبیقی انجام شود تا پس از آمارگیری بتوان آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

حاتمی به دستورالعمل جدید رئیس جمهور مبنی بر ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج اشاره کرد و گفت: بنده معتقد هستم دستورالعمل رئیس جمهور باید پس از بررسی‌های علمی فراوان اجرایی شود و پس از اجرا هم باید بررسی‌ها را ادامه داد تا ببینیم چه تعداد از ازدواج‌های زیر 15 سال کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: اگر کار علمی صورت نگیرد اجرای دستورالعمل هم فایده‌ای ندارد چرا که انجام یک کار بدون پشتوانه علمی باعث مظلوم واقع شدن طرح می‌شود.

حاتمی با اشاره به سن ازدواج در منطقه آذربایجان شرقی تاکید کرد: در شهر ما که کلیبر، خودآفرین و هوراند را شامل می‌شود سن ازدواج در دختران 18 سال و برای پسران بالای 20 سال است اما در برخی از روستاها ازدواج‌هایی پایین‌تر از این سن انجام می‌شود که آنقدر تعدادش کم است به چشم نمی‌آید.

او با اشاره به سخت شدن ازدواج جوانان گفت: من اشتغال را پایه و اساس مشکلات ازدواج می‌دانم و معتقد هستم اگر این بخش بهبود یابد تقریبا تمام مشکلات جوانان حل می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مشکل اشتغال و سپس مسکن حل شود خواهیم دید ازدواج جوانان بسیار آسان‌تر می‌شود و جوانان به راحتی می‌توانند تشکیل خانواده دهند چرا که اگر جوانی حقوق مکفی ثابت داشته باشد با خیال راحت می‌تواند ازدواج کند.

ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج، بهترین بازدارنده در ازدواج‌های زیر 18 سال

علی اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آسیب‌های ازدواج زیر سن 18 سال گفت: ازدواج زیر سن 18 سال برای دختران، تبعات و آسیب‌های اجتماعی و فردی فراوانی دارد.

او افزود: بنده به شدت با اینگونه ازدواج‌ها مخالف هستم و جدا از بحث اجتماعی به عنوان یک پزشک، دغدغه سلامت جسمانی و روانی دختران را دارم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از لحاظ جسمی و فیزیولوژیک بدن خانم‌ها باید به یک رشد معقولی برسد تا آمادگی مادر شدن را داشته باشد بنابراین ازدواج زیر سن 18 سال برای باردار شدن خطرناک است و می‌تواند منجر به فوت مادر یا کودک شود.

باقرزاده با اشاره به ازدواج‌های اجباری گفت: نمی‌توان انکار کرد برخی از ازدواج‌های زیر 18 سال به صورت اجباری رخ می‌دهد و خانواده‌ها بیشتر به دلایل اقتصادی دختران خود را شوهر می‌دهند.

او افزود: بنده به شدت هم با ازدواج زیر سن 18 سال و هم با ازدواج‌های اجباری مخالف هستم و امیدوارم به سمتی پیش رویم که روز به روز از تعداد آنها کاسته شود.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج گفت: با این طرح بسیار موافق هستم و اگر به مجلس شورای اسلامی ارسال شود حتما یکی از موافقان آن خواهم بود.

باقرزاده افزود: اینکه فقط به افراد بالای 18 سال وام ازدواج پرداخت شود از ازدواج‌هایی که فقط با مقاصد اقتصادی از جمله دریافت وام صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته نباید از اهداف کلی وام ازدواج دور شد و به خاطر سوءاستفاده‌هایی که می‌شود جلوی آن را گرفت.

او در پایان گفت: به نظر من ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج یکی از عوامل بازدارنده در ازدواج‌های زیر 18 سال است.

کاهش ازدواج‌های اجباری با تعیین محدودیت سنی در وام ازدواج

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ازدواج‌های اجباری در کشور گفت: مسئله ازدواج‌های اجباری همیشه وجود داشته و کسی نمی‌تواند وجود آن را انکار کند اما با گذشت زمان و آگاه شدن مردم، تعداد ازدواج‌های اجباری کاهش پیدا کرده و اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

او افزود: ازدواج اجباری درمیان افرادی که تحصیلات ندارند یا فاقد شناسنامه هستند بیشتر دیده می‌شود بنابراین خواهشمندم در روند هویت بخشی به افرادی که اصالتا ایرانی هستند اما به هر دلیلی شناسنامه ندارند تسریع صورت گیرد تا افرادی که بدون شناسنامه هستند دارای هویت شوند.

سعیدی تصریح کرد: اگر روند صدور شناسنامه به افراد بی‌هویت به خوبی طی شود قطعا جلوی بسیاری از ازدواج‌های اجباری به ویژه در دختران زیر 15 سال گرفته می‌شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ازدواج‌های اجباری بر اثر افزایش وام ازدواج گفت: با افزایش مبلغ وام ازدواج برخی خانواده‌ها دختر خود را مجبور به ازدواج می‌کنند اما وقوع این اتفاق نباید خللی به تسهیل اصل وام ازدواج وارد کند و آن را زیر سوال ببرد.

او افزود: از بین بردن ازدواج اجباری نیازمند فرهنگسازی در لایه‌های متفاوت اجتماعی است که خوشبختانه امروزه این ازدواج‌ها رو به کاهش است به‌طوری‌که در جنوب سیستان و بلوچستان به‌شکل مشهودی ازدواج‌های اجباری به ویژه در دختران زیر 15 سال کمتر شده است.

سعیدی با اشاره به تعیین ضوابط سنی برای وام ازدواج گفت: به نظر من دستورالعمل رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج می‌تواند جلوی بسیاری از ازدواج‌های اجباری را بگیرد به همین دلیل بنده با این طرح موافق هستم.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیشنهاد من این است در این طرح محدودیت سقف برداشته شود به این صورت که حتی به افراد بالای 40 سال هم وام ازدواج پرداخت شود.

سعیدی در پایان گفت: تسهیل روند ازدواج و تثبیت جایگاه خانواده یکی از موضوعاتی است که حتما در مجلس و کمیسیون اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کنیم.

دستورالعمل رئیس جمهور گامی موثر در کاهش مرگ و میر ناشی از زایمان زودرس/ تاثیر مثبت اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج در سلامت زنان

ملک فاضلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ازدواج‌های اجباری برای دریافت وام ازدواج گفت: در ازدواج‌های اجباری، اجباری بودن آن جایی ثبت نمی‌شود بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی به دست آورد و به طور کلی گفت هر ازدواجی که زیر 15 سال ثبت شده از روی اجبار و برای مقاصد اقتصادی بوده است.

او افزود: نمی‌توان انکار کرد برخی از ازدواج‌ها در کشور ما از روی فشار اقتصادی است و برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف دختران خود را در سنین پایین شوهر می‌دهند چرا که مقاصد اقتصادی از جمله دریافت وام ازدواج یکی از این دلایل است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان با تکذیب سیاه نمایی‌هایی که علیه این شهر صورت می‌گیرد، گفت: آنچه مردم ایران از سیستان بلوچستان می‌دانند و صدا و سیما و فضای مجازی از آن نشان می‌دهد زمین تا آسمان با واقعیت فاصله دارد و به نظر من سیاه نمایی بیش نیست.

او افزود: برخلاف آنچه نشان داده می‌شود، میزان سطح آموزش در سیستان و بلوچستان بسیار افزایش یافته و می‌توانم بگویم 95 درصد از خانم‌های این شهر وارد آموزش عالی می‌شوند بنابراین ازدواج‌های اجباری و سطح اجتماعی در این منطقه پایین را قبول ندارم چرا که مردم شهر ما بسیار فهیم هستند و از لحاظ شعور اجتماعی مردم غنی به شمار می‌آیند.

این نماینده مجلس ضمن موافقت با دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج گفت: بنده با دستور رئیس جمهور موافق هستم و به نظرم تاثیر مثبتی در سلامت بانوان خواهد گذاشت.

او افزود: به نظر من که یک پزشک هستم، سن ازدواج سالم برای خانم‌ها بالای 18 سال است و پایین‌تر از این سال بارداری و زایمان می‌تواند خطرناک باشد.

فاضلی اظهار کرد: زایمان در سنین زیر 18 سال امکان مرگ و میر مادر را افزایش می‌دهد و عوارض بسیار مخربی را به همراه دارد چرا که لگن یک خانم تا سن 18 سالگی در حال رشد است و کمتر از این سن آمادگی باروری را ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امیدوارم اجرای این طرح تشویقی باشد تا به سمت باروری‌های سالم و تولد فرزندان سالم پیش برویم.

تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج جلوی کودک همسری و کاهش جمعیت را می‌گیرد/ ازدواج زیر 40 سال بسیاری از مشکلات ناباروری را از بین می‌برد

حسین باهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه، ضمن موافقت با این طرح گفت: برای ازدواج 4 مولفه بالغ، عاقل، رشید و همگن بودن تاثیر بسزایی دارد تا جایی که بسیاری از مشکلاتی که بین زوجین دیده می‌شود به دلیل ناهمگن بودن و ازدواج کورکورانه‌ای است.

او افزود: آمار دقیقی از تعداد نوجوانانی که فقط به دلیل دریافت وام ازدواج به این امر تن می دهند ندارم اما نمی‌توان کتمان کرد برخی از خانواده‌های به ویژه روستائیان که وضعیت مالی ضعیفی دارند، دختران خود را برای دریافت این وام شوهر می‌دهند.

باهر تصریح کرد: اگر این محدودیت سنی ایجاد شود و به افراد زیر 18 سال وام ازدواج ندهند جلوی بسیاری از کودک همسری‌ها گرفته می‌شود و اگر هم ازدواجی زیر 18 سال انجام شود فقط از روی علاقه و عشق است نه مسائل مالی و دریافت وام.

این استاد دانشگاه با اشاره به محفوط بودن وام ازدواج برای افرادی که زیر 18 سال ازدواج می‌کنند، گفت: به نظر من محفوظ بودن وام ازدواج برای این افراد، یک درایت به جا و تصمیم درستی است که جای تحسین دارد و نشان می‌دهد هدف آن جلوگیری از ازدواج های اجباری است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی دیگر از جنبه‌هایی که این طرح دارد این است که درنظر گرفتن سقف ازدواج یعنی 40 سال می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش جمعیت و جلوگیری از ناباروی داشته باشد.

او افزود: سن ازدواج در کشور ما بالا رفته و اگر خانمی بالای 35 سال سن ازدواج کند به احتمال زیاد در فرزندآوری دچار مشکل می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت اگر سقفی برای ازدواج درنظر گرفته شود و زیر 40 سال افراد مزدوج شوند بسیاری از مشکلات ناباروری حل می‌شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: از آنجایی که این طرح به تازگی مطرح شده نیاز به کارشناسی و بحث فراوانی دارد اما تا الان اینگونه که مطرح شده ماهیت خوبی دارد و می‌تواند به افزایش ازدواج در کشور و جلوگیری از کاهش جمعیت کمک کند.

جلوگیری از ازدواج اجباری و افزایش باروری با اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به ازدواج دختران زیر 18 سال گفت: دو عاملِ فقر اقتصادی و فقر فرهنگی باعث ازدواج دختران زیر 18 سال می‌شود.

او افزود: در بسیاری از روستاها، خانواده‌ها برای اینکه خرج زندگی خود را کاهش دهند، دختران‌شان را شوهر می‌دهند و از طرفی در اکثر روستاها ازدواج در سن پائین یک فرهنگ است و اگر دختری به سن 18 سال برسد و ازدواج نکرده باشد به اصطلاح ترشیده تلقی می‌شود.

قرایی‌مقدم با اشاره به میزان ازدواج اجباری در استان‌های کشور گفت: ازدواج‌های اجباری در استان‌های مختلف متفاوت است برای مثال در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان بیشترین ازدواج‌های اجباری صورت می‌گیرد که اکثر آنها به خودکشی منجر می‌شود.

او افزود: در استان کرمانشاه یکی از عوامل موثر در خودکشی همین ازدواج اجباری است که به وفور دیده می‌شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: بارها دیده شده در استان سیستان و بلوچستان  پدری در عوض گرفتن وام، دختر خود را به عقد مرد میانسال درآورده است.

قرایی‌مقدم اظهار کرد: همین مسئله درخصوص وام ازدواج هم صدق می‌کند. در بسیاری از موارد خانواده‌ها برای گرفتن وام ازدواج، که این روزها مبلغ آن افزایش یافته، دختران خود را شوهر می‌دهند.

او افزود: معمولا روستاییان و اقشار ضعیف جامعه که وضعیت مالی مناسبی ندارند برای دریافت وام ازدواج و حتی شیربها که از جانب خانواده پسر پرداخت می‌شود، دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که مصداق بارز ازدواج اجباری است.

این جامعه‌شناس با اشاره به دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر تعیین سن برای پرداخت وام ازدواج گفت: اینکه اخیرا رئیس جمهور دستوری مبنی بر تعیین سن درخصوص وام ازدواج صادر کرده بسیار بجا بوده و تصمیم درستی است.

او افزود: اگر این دستورالعمل اجرایی شود، میزان ازدواج در کشور افزایش  پیدا می‌کند درنتیجه جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه گرفته می‌شود.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از فواید اجرای این طرح و افزایش ازدواج، جلوگیری از مشکلات ناباروری است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر میانگین سن ازدواج در دختران به 25 سال و پسران به 28 سال رسیده است که این نشان دهنده کاهش باروری و کاهش جمعیت در آینده است بنابراین با اجرا شدن این طرح و تشویق جوانان به ازدواج زیر 40 سال باروری بیشتر می‌شود درنتیجه در آینده با کاهش نیروی انسانی مواجه نمی‌شویم.

قرایی‌مقدم در پایان اظهار کرد: به طور کلی اگر دستورالعمل رئیس جمهور اجرایی شود علاوه بر جلوگیری از ازدواج اجباری، ازدواج در جامعه افزایش پیدا می کند و حجم زیادی از مشکلات ناباروری از بین می‌رود.

اصلاح ضوابط سنی دریافت وام ازدواج، یک دستور عاقلانه است/ نبود ضوابط سنی در پرداخت وام ازدواج زمینه‌ای برای خرید و فروش کودک

مجید فولادیان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در خصوص اصلاحیه ضوابط سنی برای دریافت وام ازدواج گفت: نباید نگاه ما فقط به طبقه متوسط رو به بالا در جامعه باشد زیرا افراد متوسط رو به بالا اگر حتی ازدواجی در سن کم داشته باشند یک ازدواج پخته ای است که خانواده ها به همه جوانب این ازدواج اندیشیده اند و بر اساس یک سری عقاید از برخی جهات زوج را حمایت می کنند و به مرحله مطلوبی از زندگی مشترک می رسند.

این استاد جامعه شناسی افزود: اگر این وام ازدواج بدون شرایط سنی باشد آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی جامعه رو به بحران است، طبقه فرودست جامعه را دچار مشکل می کند.

این متخصص حوزه آسیب های اجتماعی ضمن اشاره به این موضوع که افزایش مبلغ وام ازدواج می تواند مشوق ازدواج در سن پایین باشد تصریح کرد:  نبود این محدودیت سنی می تواند تقویت کننده یک عنصر فرهنگی نامطلوب باشد که عوارض گوناگونی در پیش دارد.

فولادیان ادامه داد: یکی از عواملی که باعث روابط فرا زناشویی یا دلیلی بر طلاق زود هنگام می شود همین مقوله و آسیب ازدواج زودهنگام است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: اگردریافت وام ازدواج بدون ضوابط سنی بتواند تشویق کننده این مسئله باشد که خانوده ها فرزندانشان را در کودکی و زودتر از موعد به ازدواج وادار کنند و مبالغی را به عنوان شیر بها به خانواده دختر پرداخت شود، ضروریست از این امر جلوگیری شود.

او اظهار کرد: طبق شواهد موجود در مناطق حاشیه شهر؛ خرید و فروش جنین و کودک دوباره به شدت رواج یافته است که این موضوع می تواند زمینه دیگر  برای فرزند آوری به منظور خرید و فروش کودک ایجاد کند.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: معتقدم دستور رئیس جمهور در خصوص اصلاح ضوابط سنی برای دریافت وام ازدواج از دستورات عاقلانه ای است که هیچ هزینه تحمیل شده ای برای دولت ندارد و همچنین باعث سیاست گذاری فرهنگی شده و مانع از وقوع برخی از آسیب های اجتماعی خواهد شد.

ازدواج‌ صوری برای دریافت وام ازدواج/ دستورالعمل رئیس جمهور ازدواج‌های اجباری زیر 15 سال را از بین می‌برد

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، با اشاره به ازدواج‌های اجباری در کشور گفت: ازدواج به عنوان پیوند عاطفی دو انسان یکی از رمزهای دوام جامعه است اما متاسفانه این حرکت بسیار ارزشمند گاهی مورد سوءاستفاده فرصت طلبان قرار می‌گیرد.

او افزود: ازدواج‌های اجباری که در کشور ما صورت می‌گیرد یا برای «خون بس» و یا برای کاهش تعداد فرزندان در خانه روی می‌دهد که مورد دوم نشات گرفته از فقر مالی خانواده‌ها به ویژه روستائیان است.

این جامعه شناس تصریح کرد: در سال‌های اخیر که وام ازدواج افزایش قابل توجهی پیدا کرده و این روزها به 100 میلیون تومان رسیده متاسفانه تعدادی از افراد سودجو از این حرکت سوءاستفاده می‌کنند.

او افزود: آنها برای دریافت این وام، ازدواج‌های صوری و اجباری انجام می‌دهند تا به اهداف مادی خود برسند.

ابهری با اشاره به دستورالعمل رئیس جمهور درخصوص بررسی تعیین محدوده سنی جهت دریافت وام ازدواج گفت: بهترین روش مقابله با اینگونه ازدواج‌ها، اجرای دستورالعمل رئیس جمهور است که واقعیت را از روش دروغ جدا می‌کند.

او افزود: اگر در عمل این دستور اجرا شود و به هیچ نوجوان زیر 18 سالی وام ازدواج ندهند قطعا جلوی این سوءاستفاده‌ها از وام ازدواج گرفته می‌شود.

ابهری عنوان کرد: وام ازدواج تمهید بسیار مناسبی برای کمک به جوانانی است که می‌خواهند زندگی خود را شروع کنند به همین دلیل نباید به خاطر افراد سوءاستفاده‌گر جلوی این امر پسندیده گرفته شود و مانعی جلوی آن قرار گیرد.

او افزود: به نظر من درخصوص وام ازدواج باید شورای بررسی و پیگیری تشکیل شود که در مراحل مختلف پیوند دختر و پسر را پیگیری کند و اجازه ندهد تعدادی سوءاستفاده گر حرکت به این خوبی را متوقف کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به آسیب‌های ازدواج اجباری گفت: یکی از دلایل مهم فرار از خانه، ازدواج‌های اجباری است.

او افزود: دخترهایی که به اصرار خانواده با کسی ازدواج می‌کنند که خیلی اوقات تفاوت سنی زیادی دارند یا با کسی که هیچ علاقه‌ای به او ندارند ازدواج می‌کنند برای فرار از وضعیت موجود از خانه فرار می‌کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به مشخص نبود میزان ازدواج‌های اجباری گفت: متاسفانه از آنجا که ازدواج‌های اجباری بیشتر به صورت سنتی و جاری نمودن صیغه عقد صورت می‌گیرد و دفاتر رسمی، ازدواج دختران زیر سن قانونی را ثبت نمی‌کنند آمار دقیقی از این ازدواج‌ها وجود ندارد.

ابهری اظهار کرد: با اجرای ضوابط محدودیت سنی برای وام ازدواج، قطعا جلوی ازدواج‌های اجباری که زیر سن 18 سال و برای اهداف مالی صورت می‌گیرد، گرفته می‌شود.

فقر؛ عامل اصلی ازدواج‌های اجباری/ تعیین محدودیت سنی برای وام ازدواج می تواند جلوی ازدواج‌های اجباری را بگیرد

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به ازدواج‌های اجباری در کشور گفت: یکی از دغدغه‌های دو دهه اخیر کشور، ازدواج افراد در سنین پایین بود و متاسفانه هنوز هم وجود دارد.

او افزود: آماری که هر ساله به دست می‌آید، نشان می‌دهد حدود 50 هزار نفر  از دختران زیر 15 سال ازدواج می‌کنند.

موسوی چلک ادامه داد: به دلیل تاثیرات منفی ازدواج در سنین پایین، قانون یک بار اصلاح شد و طبق آن سن قانونی ازدواج دختران به 13 سال رسید که مجمع تشخیص مصلحت نظام سه شرط را هم به عنوان استثنا قرار داد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اظهار کرد: نمایندگان مجلس قبل هم تلاش کردند سن ازدواج را افزایش دهند اما درنهایت موفق نشدند و به همان شکل قبلی ماند.

او با اشاره به ازدواج‌هایی که به دلیل دریافت وام ازدواج انجام می‌شد، گفت: دلیل اکثر ازدواج‌های اجباری در سنین پایین فقر اقتصادی خانواده‌هاست در واقع می‌توان گفت خانواده‌ها برای کاهش خرج و مخارج زندگی، دختر خود را شوهر می‌دهند.

موسوی چلک اظهار کرد: بانک مرکزی و نهادهای مربوطه باید آمار دقیقی از ازدواج‌هایی که به دلیل وام ازدواج انجام شده ارائه دهند تا بتوان درمورد آن بحث و تحلیل مستند انجام داد و به نتیجه واحدی رسید.

او افزود: از آنجایی که سن ازدواج بالا رفته و رغبت ازدواج در مردان کاهش پیدا کرده خانواده‌هایی هستند که به دلیل وضعیت مالی ضعیف، دختران زیر 15 سال خود را به عقد مردان سن بالا در می‌آورند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اظهار کرد: اگر وام ازدواج عاملی برای ازدواج‌های اجباری باشد تعیین محدودیت سنی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: