کد خبر: ۲۶۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 05
باید گیاهخواران با کارشناس تغذیه مشاوره گرفته تا بتوانند پروتئین‌های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجاند. در صورتی که پروتئین کامل را دریافت نکنند با عوارض متعدد مواجه می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>فرزاد شیدفر با بیان اینکه در رژیم تغذیه گیاهخواری را پیشنهاد نمی‌کنیم، گفت: اغلب گیاهخواران با کمبود مواد غذایی همچون آهن، کلیسیم و ویتامین ب 12 مواجه هستند.

به گزارش شفاآنلاین:خام خواری تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده‌ است. حال این سوال مطرح است که آیا این سبک تغذیه‌ای کامل است و فرد با مصرف آن دچار مشکل می‌شود یا خیر. 

فرزاد شیدفر، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص تغذیه، در این خصوص گفت: گیاه‌خواری و خام خواری طیف قابل توجهی از تغذیه را در بر می‌گیرد.

 او تاکید کرد: برخی از افراد کاملا گیاه‌خوار هستند و سبزیجات، میوه‌جات و دیگر مواد گیاهی را مصرف می‌کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: برخی از گیاهخواران نیز علاوه‌ بر حبوبات، غلات، شیر و تخم مرغ هم مصرف می‌کنند.
شیدفر اظهار کرد: گیاهخواری چندان توصیه نمی‌شود. افرادی که گیاه‌خوار کامل هستند از شیر و پنیر و تخم‌مرغ استفاده نمی‌کنند و در آستانه کمبود برخی مواد مغذی قرار می‌گیرند. برای مثال در گیاهخواران کمبود مواد غذایی همچون آهن و کلیسیم ، ویتامین ب 12 مشاهده می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: در رژیم تغذیه گیاه‌خواری صرف را توصیه نمی‌کنیم، بلکه گیاهخواران علاوه‌ بر مصرف حبوبات، سبزیجات و غلات از مواد غذایی همچون شیر و تخم مرغ هم باید استفاده کنند.

شیدفر افزود: در این شرایط کمبود مواد مغذی همچون کلسیم در مواد غذایی گیاهی وجود دارد اما دسترسی به کلسیم و آهن در منابع گیاهی اندک است.

او ادامه داد: بنابراین فرد مصرف کننده دچار کمبود ویتامین می‌شود. بی‌شک کمبود ب 12 در بین گیاهخوارانی که شیر و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، قطعی است.

 این متخصص تغذیه اظهار کرد: این افراد با کم خونی و عوارض عصبی مواجه هستند. بنابراین گیاه‌خواری صرف به افراد توصیه نمی‌شود. همچنین در روند گیاه‌خواری باید از مواد غذایی همچون شیر و تخم مرغ نیز استفاده شود.

او درباره میزان استقبال گیاهخواران از این سبک تغذیه گفت: باید گیاهخواران با کارشناس تغذیه مشاوره گرفته تا بتوانند پروتئین‌های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجاند. در صورتی که پروتئین کامل را دریافت نکنند با عوارض متعدد مواجه می‌شوند.

شیدفر تاکید کرد: مصرف پروتئین گیاهی باید با توصیه کارشناس تغذیه باشد تا افراد از لحاظ تغذیه‌ای دچار مشکلات عمده نشوند.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: