کد خبر: ۲۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 2020July 05
بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور آنها در مراسم‌های پرجمعیت، طی هفته اخیر قدرت مضاعفی به ویروس کرونا بخشیده تا جان تعداد بیشتری را بگیرد.

شفاآنلاین>سلامت>طول عمر شیوع کرونا در کشور به حدود چهار ماه رسیده و سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(شنبه) گفت: تاکنون ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

به گزارش شفاآنلاین:برخی متخصصان عفونی بر این باورند که در هفته های اول شیوع ویروس کرونا، اقداماتی از جمله بستن باشگاه های ورزشی، رستوران ها، تفرجگاه ها و مکان های تفریحی، پاساژها و حتی فروشگاه‌های غیر ضروری در دستور کار قرار گرفت و پس از مدتی آمارهای ابتلا روند رو به کاهش یافتند.

به گفته آنها، پس از بازگشایی اماکن عمومی و در کنار موضوع پراهمیت کم توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی، کرونا همانند بمب ساعتی عمل کرده و شیوع دوباره این ویروس در جامعه تشدیده شده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط حدود ۳۰ درصد مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته و ضرورت دارد با همکاری بیشتر از ایجاد موج دوم کرونا جلوگیری کنند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

احمد رضایی متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه می گوید: اقدامات احتیاطی و برنامه‌ریزی های بهداشتی ساده می تواند کمک زیادی به پیشگیری از انتشار به کرونا کند، لذا آموزش و اجرای این اقدامات ساده می تواند باعث محافظت از مردم شود.

وی ادامه می دهد: ویروس کرونا نیز همانند سایر ویروس‌های بیماری‌زای تنفسی مانند آنفلوانزا می‌تواند به سادگی از فرد به فرد منتقل شود، تمامی بخش های جامعه اعم از مشاغل، ادارات و کارمندان و غیره باید نقش خود را در جلوگیری از پخش شدن این ویروس انجام دهند.

این متخصص بیماریهای عفونی می افزاید: ویروس کرونا در طی چهار ماه گذشته با علایم متفاوتی در افراد مبتلا شامل سردرد، خستگی ، تب، گلو درد و بیماریهای گوارشی خود را نشان داده است در بیشتر مواقع این ویروس با لرز

و احساس سرما آغاز می‌شود، البته افراد همیشه بالا رفتن دمای بدن خود را متوجه نمی‌شوند.

وی تصریح می کند: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا بدن‌ درد را تجربه می‌کنند اگر به درد عضلانی مبتلا شدید یا دیگر نشانه‌های آنفولانزا را در خود می‌بینید، بهتر است به تست کرونا بدهید.

این پزشک اظهار می دارد: با انجام اقدامات کم هزینه‌ تر مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دستها با آب و صابون و یا ضدعفونی کردن می توان از شیوع این ویروس در محیط کار و بیرون جلوگیری کرد.

رضایی، توصیه می کند: ماسک باید به‌طور کامل بینی و دهان را بپوشاند، در طول مدت استفاده، از تماس دست با ماسک پرهیز و پس از تماس دست با ماسک (مثلاً در زمان دور انداختن آن) دست‌ها شسته یا ضدعفونی شوند.

وی با بیان اینکه هرگاه ماسک مرطوب شده باشد باید تعویض شود، می گوید: ماسک‌های یکبار مصرف پس از استفاده دور انداخته و استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای (چندبار مصرف) پرهیز شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید: هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و باید تنها استفاده از ماسک در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک از ۱۵ تیر در اماکن عمومی الزامی می شود، ادامه می دهد: استفاده از ماسک ادر مکان‌های عمومی اجباری است و به کسانی که از آن استفاده نکنند، ارائه خدمت نمی‌شود و استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و  استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

حریرچی کم توجهی مردم به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از مهمترین عوامل شیوع موج جدید کرونا در کشور عنوان می کند و می افزاید: برای استفاده از ماسک و الزامی شدن آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا نسبت به تهیه ماسک ارزان قیمت اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک به ویژه در استان‌هایی که شرایط ابتلا به کرونا در آنها قرمز است، می‌تواند نقش پیشگیرانه در کنترل شیوع این ویروس داشته باشد، می گوید: خانواده‌ها می‌توانند با روش‌های ساده و کاربردی نسبت به تهیه ماسک در خانه اقدام کنند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: