کد خبر: ۲۶۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 04
افراد دارای سطوح بالای ویتامین D در جریان خون خود با خطر کلی کمتر ابتلا به سرطان کولورکتال مواجه هستند.
 شفاآنلاین>سلامت>افراد دارای سطوح بالای ویتامین D در جریان خون خود با خطر کلی کمتر ابتلا به سرطان کولورکتال مواجه هستند.

به گزارش شفاآنلاین، پژوهش های جدید نشان داده اند که ویتامین D فوایدی بیشتر از تقویت سلامت استخوان ها ایفا می کند. در حقیقت، اگر دوران شیمی درمانی برای سرطان را پشت سر می گذارید، دریافت ویتامین D به میزان کافی می تواند به بهبود شرایط شما کمک کند.

ارتباط ویتامین D با بیماری‌های روده و سرطان

سلول های سرطانی می توانند خود را پنهان کرده و از مواجهه با حمله ناشی از شیمی درمانی و داروهای دیگر اجتناب کنند. از آنجایی که سرطان از سلول های خود بدن انسان شکل می گیرد، برخلاف باکتری ها یا ویروس ها، سیستم ایمنی ممکن است همواره آنها را به عنوان یک مهاجم مخرب شناسایی نکند.

همچنین، سرطان می تواند در فعالیت سلول های ایمنی که به دنبال عوامل مضر هستند، اختلال ایجاد کرده و آنها را از بین ببرد، از این رو، با پنهان ماندن از نظارت سلول های ایمنی می تواند زمان کافی برای تکثیر را داشته باشد.


در سال 2011، نخستین کلاس انقلابی از داروهای سرطان تایید شدند که می توانستند سرطان را در بازی خود شکست دهند: مهارکننده های وارسی ایمنی به سلول های T در شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کنند.

اما همانند بسیاری از داروهای دیگر، مهارکننده های وارسی ایمنی نیز موجب برخی عوارض می شوند. آنها می توانند موجب کولیت، نوعی از بیماری روده شوند که خود آن می تواند به سرطان کولورکتال منجر شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند مکملی که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد می تواند به پیشگیری از کولیت و سرطان کولورکتال کمک کند.
ویتامین D و بیماری روده

مطالعه ای در موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون آمریکا این مساله را بررسی کرد که آیا مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به کاهش خطر کولیت در بیمارانی که به منظور درمان سرطان برای آنها مهارکننده های وارسی ایمنی تجویز شده است کمک کند یا خیر.

اما چرا ویتامین D؟ زیرا مطالعات پیشین نشان داده بودند که ویتامین D ممکن است به کنترل سیستم ایمنی به روشی مشابه در افرادی مبتلا به اختلالات خودایمنی و در موارد بیماری التهابی روده کمک کند.

در مطالعه موسسه دانا فاربر، شرایط بیماران مبتلا به ملانوما، نوعی از سرطان پوست، که مهارکننده های وارسی ایمنی دریافت کرده بودند و پیش از آغاز درمان مکمل های ویتامین D مصرف کردند بررسی و مشخص شد 65 درصد احتمال کمتری دارد به کولیت مبتلا شوند.

این نخستین بار نیست که ویتامین D با کولیت و بیماری روده تحریک‌پذیر پیوند خورده است.

افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت زخمی اغلب با کمبود ویتامین D مواجه هستند. طی یک مطالعه احتمال این که سطوح پایین‌تر ویتامین D با عود بیماری مرتبط است یا خیر بررسی شد.

نمونه های خون 70 بیمار که در مرحله خاموشی کولیت زخمی قرار داشتند برای بررسی میزان ویتامین D تجزیه و تحلیل شد.

یک سال بعد، پزشکان وضعیت بیمارانی که از عود بیماری رنج می بردند را با آنهایی که همچنان شرایط خوبی داشتند، مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی با سطوح پایین‌تر ویتامین D در خون خود نسبت به افرادی که دارای سطوح بالاتری از این ماده مغذی بودند، احتمال بیشتری داشت عود بیماری را تجربه کنند.

ویتامین D ممکن است سرطان روده را هدف قرار دهد

افراد دارای سطوح بالای ویتامین D در جریان خون خود با خطر کلی کمتر ابتلا به سرطان کولورکتال مواجه هستند.

پژوهشگران دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد داده های مربوط به 942 نفر که برای دو مطالعه بلند مدت ثبت نام کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. حدود یک سوم این افراد به سرطان کولورکتال مبتلا شده بودند، اما از تمام آنها پیش از ابتلا به سرطان نمونه های خون گرفته شده بود.

پژوهشگران دریافتند افرادی با سطوح بالاتر ویتامین D در خون خود با خطر کمتر ابتلا به تومورهای کولورکتال مواجه هستند.

این نشان می دهد که ویتامین D با سیستم ایمنی برای پیشگیری از سرطان کولورکتال تعامل دارد.

دریافت ویتامین D به میزان کافی

خوشبختانه افزودن مواد غذایی سرشار از ویتامین D به رژیم غذایی کار دشواری نیست، حتی اگر از طرفداران مصرف شیر نباشید.

از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین D می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ماهی سالمون

- ماهی قزل آلا

- کنسرو ماهی تن و ساردین

- شیر سویا

- قارچ

- زرده تخم مرغ

- پنیر سوئیسی

- جگر گاو

- غلات صبحانه غنی شده

- جو دوسر

همچنین، فراموش نکنید که یکی از منابع اصلی دریافت ویتامین D از خورشید سرچشمه می گیرد. قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می تواند به تولید این ویتامین D در بدن کمک کند. البته نباید بیش از حد در برابر نور خورشید قرار بگیرید زیرا می تواند به آفتاب سوختگی و در نهایت سرطان پوست منجر شود.روز نو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: