کد خبر: ۲۶۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 04
رییس جمهور :
صدا و سیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کند و کسی نباید ابتلا به این بیماری را پنهان کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر تست من مثبت شد خواهش می کنم به کسی اطلاع نده و خودم می‌گویم
شفاآنلاین>سلامت>رئیس جمهور گفت: از روز اول در بازگشایی مراکز تعطیل شده به خاطر ویروس کرونا با مردم قرار گذاشتیم گشایش ها به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی است.

به گزارش شفاآنلاین، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: توانمندی کشور ما این است که در این ایام کرونایی روی پای خود ایستاد. هم در مسائل بهداشتی هم در تولید ماسک، هم در آماده سازی کیت ها کار بزرگی شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها همزمان انجام دادند، در این مسیر فداکاری کادر درمان هم محفوظ است.

وی ادامه داد: از روز اول خدمت مردم عزیز گفتیم این ویروس مهمان ناخوانده است ، مدت حضورش معلوم نیست. با هوای گرم هم نمی رود. متخصصین ما گفتند حضورش ادامه دار است. این ویروس ناشناخته است اول پیرها را درگیر می کرد الان جوان‌ها را هم درگیر می کند. علائمش هم دائما در حال تغییر است.

رئیس جمهور گفت: قراری داشتیم با مردم عزیزمان و گفتیم باید تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی با اشاره به توان بخش تولید کشور اظهارکرد: از روز اول گفتیم تمام مراکز تولیدی باید فعال باشند. تمام فروشگاه ها، مراکز بهداشتی و درمانی هم فعال بودند. مدتی بقیه مشاغل را تعطیل کردیم و مدتی سفر را هم ممنوع کردیم. در زمان بازگشایی مجدد قراری گذاشتیم با مردم و گفتیم به شرط رعایت تمام پروتکل های بهداشتی مراکز باز می‌شوند و هرچه پروتکل ها بیش تر رعایت شود گشایش ها هم بیش تر می شود.

روحانی گفت: مردم عزیز ، کسی نباید مبتلا شدن با این بیماری را ننگ و عار بداند و اگر مبتلا شد از دیگران پنهان کند.

روحانی در بخشی از این سخنرانی گفت: پدیده کرونا یک پدیده چند وجهی است و موضوع تنها موضوع درمانی و بهداشتی نیست. موضوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روابط بین الملل است و بسیاری از مسایل درهم تنیده است. در داستان پدیده کرونا، داستانی که نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشتیم که این همه پیچیدگی داشته باشد و در جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده است و این ویروس با مسایل بسیار متعددی روبرو شدند.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، ۲.۹ دهم بوده است، ولی در سال ۲۰۲۰ که با این ویروس روبرو شدیم رشد اقتصادی منهای ۳شده است که نشان می دهد این ویروس چه تحول بزرگی را متاسفانه به صورت منفی در اقتصاد دنیا گذاشته است.این شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است. به طوری که رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ در کشورهای پیشرفته ۱.۷ هم بوده و در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ باشد بنابراین شما می‌بینید چه شرایطی از نظر اقتصادی به وجود آمده است.


رئیس جمهور با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از روش های پیشگیرانه مقابله با کرونا گفت: صدا و سیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کند و کسی نباید ابتلا به این بیماری را  پنهان کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر تست من مثبت شد خواهش می کنم به کسی اطلاع نده و خودم می‌گویم.

وی  ادامه داد: پس این کار از نظر فرهنگی در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است. من با مردی آشنا شدم که طرف در روز امتحانش روز قبل تستش مثبت بوده اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگی را بدهد. خب این از نظر فرهنگی کار درستی نیست، هرکسی مبتلا شد، باید بگوید به قرنطینه برود و ایزوله کند.

وی افزود: آزمایشگاه‌های ما هم موظف هستند اطلاع دهند و گرنه نمی‌شود که فردی آلوده شد برود بقیه را آلوده کند لذا ما اگر می‌خواهیم به یک نفری نزدیک شویم مبنا را باید بر این بگذاریم که او مبتلا به ویروس کروناست.

روحانی یادآور شد: جاهایی که معمولاً مثل رستوران‌ها همایش‌ها و تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی مساجد و مصلی جزء موارد 3 و 4 در لیست قبلی ما بود، جاهایی که اکنون ستاد استانی اعلام می‌کند که این پنج شهرستان من شرایط قرمز دارند و کمیته‌های ما نیز موافقت می‌کند در ستاد پنجشنبه تصویب کردیم هر کجا چنین وضعیتی داشت حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعلام کنند و اگر نیاز بود مجدداً برای هفته دیگر نیز ادامه دهند تا شرایط عادی شود.

وی افزود:  اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را مراعات می‌کند، اجازه بدهیم کارش را ادامه دهد و اگر رستورانی مراعات نمی‌کند تذکر دهیم و اگر رعایت نکرد آنجا را برای چند روز ببندیم.

روحانی در ادامه اظهار کرد: به کمیته بهداشتی و امنیتی می‌گویم راجع به کسانی که بیماری را مخفی می‌کنند  طرحی بیاورند و آن را تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه « مخفی کردن بیماری نوعی تجاوز به حقوق دیگران است » گفت: من که بیماری ام را مخفی می‌کنم و نمی‌گویم ؛ نسبت به خانواده، دوست، همکار، سایر افراد مسئولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم درست نیست. باید این فرهنگ را جا بندازیم که ماسک استفاده کنیم و بیماری خود را اطلاع دهیم تا از بیماری عبور کنیم.

در بخشی از این سخنرانی روحانی تأکید کرد: از فردا استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک،جلوگیری شود.

وی گفت:  نباید اجازه داد حساسیت مردم و احساس خطر آنان نسبت به بیماری کاهش یابد؛ در همین راستا ستادهای  استانی مقابله با کرونا موظف شدند با بررسی شرایط نسبت به تعطیلی یا افزایش محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کرده و با هماهنگی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات خود را اجرا کنند و چنانچه در این مسیر نیاز باشد از نیروی انتظامی و بسیج برای حسن اجرای تصمیمات کمک بگیرند و البته دولت نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته تا با گسترش حداکثری خدمات دولت الکترونیک از مراجعات غیرضروری مردم به ادارات و دستگاه ها برای دریافت خدمات بکاهد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما باید فرهنگ را بالا ببریم. هرکسی مبتلا شد وظیفه دارد که بگوید و خود را برای ۱۴ روز قرنطینه کند. آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های ما موظف هستند که اعلام کنند. کسی که آلوده‌ است نباید به جامعه بیاید و دیگران را آلوده کند. نمی‌شود که در این مواقع همکاری نکرد.

روحانی ادامه داد: برخی افراد اصلا علایم بیماری را ندارند. اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، همه باید مبنا را بگذاریم که آن فرد مبتلا به کرونا است. یا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده یا از ماسک استفاده کنیم. در اجتماعات بزرگ هم شرکت نکنیم. در اجتماع بزرگ حاضر می‌شویم و در پی آن گرفتاری پیش می‌آید. در اجتماع بزرگی که همه کنار هم نشستند و غذا صرف می‌کنند، در عروسی‌ها و در برخی مراسمات اینگونه است.

وی اددامه داد: علت اینکه در خوزستان شاهد افزایش مبتلایان کرونا بودیم این بود که در مراسم عید فطر مراسمی وجود دارد که همه طوایف در آن حضور می‌یابند و جمع می‌شوند. امسال تعطیلات بیشتر شد و مردم تعطیلات آخر هفته و تعطیلات ارتحال را به هم متصل کردند و در پی آن مردم دچار مشکل شدند.

روحانی گفت: هوا گرم است و مردم ناچار هستند به داخل ساختمان بروند و درها و پنجره را ببندند. وقتی درب و پنجره‌ها باز است و هوای تازه وارد ساختمان می‌شود، با زمانی که همه بسته بوده و هوا داخل خانه می‌ماند، شرایط متفاوت است. اگر آمادگی مردم کم شود، ما گرفتار این بیماری می‌شویم و این گرفتاری به ضرر کشور و همه ماست.

روحانی ادامه داد: مسئولان مربوطه هرکدام وظیفه و مسئولیتی دارند. من از کمیته امنیتی و اجتماعی و  کمیته بهداشتی می‌خواهم که ابلاغ کنند هر کسی وارد اداره‌ای می‌شود که شلوغ هم هست، باید از ماسک استفاده کند. اگر از ماسک استفاده نکرد، به او نباید خدمت ارائه شود. اگر کارمندی در اداره ای بدون ماسک حضور یافت، باید برای وی غیبت بزنند و وی را بازگردانند. این موضوع باید ابلاغ شود که ارائه خدمات منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی یادآور شد : ما باید نسبت به ادارات دولتی و شبه دولتی که اداره آن به عهده دولت است، این موارد و پروتکل‌ها را اجباری کنیم.

وی گفت: مترو نیز که شلوغ است، نباید گذاشت که بدون ماسک کسی سوار شود. خدمات مترو و اتوبوس باید منوط به استفاده از ماسک باشد. من می‌خواهم در این راه، هم ضابطین قوه قضائیه، خود قوه قضائیه و در جایی که لازم است، دادستان‌ها یاری کنند تا این مقطع را رد کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: برخی جاها نیز باید اتحادیه‌ها و اصناف بیایند و کمک کنند. این موارد اگر در کنار هم قرار بگیرند، مشکلات پیش نمی‌آید. آن دستورالعمل‌های اصلی که همیشه تاکید می شود و امروز نیز در جلسه بر آنها تاکید شد، مسئله فاصله گذاری، استفاده از ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مانند عزا و عروسی و حضور در فضای سرپوشیده است که همه روی آن تاکید دارند.

روحانی ادامه داد: روند ما اینگونه بوده و اگر چیزی را می‌خواستیم ممنوع اعلام کنیم، آن را در کل کشور ممنوع می‌کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست برخی مسائل را در سطح کشور ممنوع اعلام کنیم. برای آنکه برخی مشکلات مربوط به استان خاصی است.

وی افزود: در نتیجه آن، ما ممنوعیت ها را به خود استان ها سپردیم. البته در جلسه تاکید شد که این شرایط هیچ کدام ثابت نیست. نه قرمز ثبات است و نه سفید و ممکن است تغییر یابد، مانند فرش تقلبی است که رنگ آن تغییر می‌یابد. البته برخی جاها شرایط کمی متفاوت است. نمی‌شود که بگوییم وضعیت مناطق همیشه ثابت خواهد بود و به خصوص باید دانست که برخی مکان‌ها که از اول وضعیت سفید داشتند، تا حد زیادی در معرض خطر هستند.

روحانی در همین راستا افزود: بعداً معلوم شد که ما نباید خود استان را ملاک قرار دهیم.‌ برای اینکه در استانی ممکن است پنج شهر درگیر باشند و باقی شهرها از وضعیت خوبی برخوردار باشند. ما باید روی شهرهای پر خطر تمرکز کنیم.

وی توضیح داد: الان قاعده ما بر این است که مواردی که قبلا در لیست سه و چهار ما مانند رستوران، سالن های همایش، باشگاه‌های ورزشی، مصلی و مساجد بود، اگر ستاد استانی اعلام کند که این شهرستان وضعیت قرمز دارد و کمیته های مربوطه موافقت کنند، ما در ستاد روز پنج‌شنبه تصویب کردیم که ممنوعیت برای یک هفته اجرا شود و در پایان هفته نیز دوباره ارزیابی مجدد قرار دهند که ممنوعیت ادامه بیاید تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این مهم است که ما  مشاغل را مدنظر قرار دهیم. اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را رعایت کند، باید اجازه دهیم که کارش را انجام دهد. اگر رستورانی رعایت نمی‌کند، باید تذکر دهیم و اگر دوباره رعایت نکرد، باید آن را برای مدت یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف باشد اصول بهداشتی را رعایت کند.

وی گفت: هر سه گروه خدمت دهنده، خدمت گیرنده و مکان خدمت باید مورد پایش باشد. مکان خدمت باید بهداشتی باشد و پروتکل را رعایت کند، خدمت دهنده که خود کاسب است و خدمت گیرنده هم مردم هستند. هر سه این گروه باید مراعات کنند تا از این شرایط سختی که داریم، عبور کنیم.

رئیس جمهور سپس گفت: دولت وظایفی دارد که به شدت دنبال اجرای آن‌ها است. دولت الکترونیک را به سرعت در حال پیشبرد هستیم. جاهایی که نیاز به مراجعه داشته، تلاش می‌کنیم تا مراجعه را کم کنیم. با دولت الکترونیک در حال ایجاد الگوی جدیدی در خدمت رسانی به مردم هستیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و به آن کمک کنیم.

روحانی ادامه داد: مسافرت‌ها باید کاهش یابد و به حد ضرورت برسد. اگر احساس خطر می‌کنیم و در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی محدودیت‌ها را برای مدت کوتاهی برگردانیم.

روحانی اجرای اصول بهداشتی و دستور العمل‌ها را نیازمند به ضمانت اجرا دانست و گفت: در ادارات رعایت اصول راحت‌تر است و ما با یک مصوبه می‌توانیم اصول را اجرایی کنیم، در حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و هر کجا که نیاز بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت: از همه محققین و متخصصین که برای تولید واکسن و دارو برای ویروس کرونا تلاش می‌کنند و به دنبال واکسن هستند تشکر می‌کنیم. امیدوارم این تلاش‌ها به نتیجه مثبت برسد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: