کد خبر: ۲۶۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 04
برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز باید تمام افراد جامعه چه کارمند، بازاریان و خانه‌دار مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهند و هیچ راه واحدی برای پیشگیری مطلق از بیماری وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>زنگ خطر کرونا در بوشهر روزهاست به صدا درآمده و افزایش آمار بیماران بستری و مرگ روزانه تعدادی از بیماران، آمار موارد فوت‌ شده بر اثر کرونا را سه رقمی کرده، و تا روز گذشته تقریبا ۶۰۰۰ مورد مثبت مبتلا به کرونا ثبت شده است، آمار بالایی که از گردش مرگبار ویروس کرونا خبر می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، آمار بستری در بخش‌های ICU و بیمارانی که با کمک دستگاه نفس می‌کشند، موارد مثبت قطعی روزانه، شرایط بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، ابتلای چند صد نفر از کادر بهداشتی و درمانی اعم از پزشکان و پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، تعداد بالای بیماران موسوم به حاد تنفسی که بخش عمده آنان مبتلا به کرونا هستند و... می‌تواند تا حدودی وخامت اوضاع در استان بوشهر را نشان بدهد.

خطر پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر با اشاره به کمبود و خستگی پرستاران می گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا با کمبود و خستگی پرستار مواجه هستیم و برخی از پزشکان ما که به این بیماری مبتلا شده‌اند در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند. باید ورودی به بیمارستان‌ها کم شود، درست است وظیفه حوزه سلامت درمان بیماران است ولی راه‌حل برای این مشکل پیشگیری، بیمار نشدن و کاهش ابتلا به کرونا در استان است.

سعید کشمیری با اشاره به اینکه کادر پزشکی پرستاری در حال خسته شدن هستند و بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر در حال پر شدن است، افزود: از مردم عزیز خواهشمندیم این بیماری را جدی بگیرند زیرا سهل‌انگاری خسارت جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد خواهد کرد که برای افسوس خوردن دیر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر اینکه یکایک افراد جامعه باید در جهاد بزرگ مبارزه با بیماری کرونا مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: ظرفیت بیمارستان‌های استان بوشهر محدود است و با سرعتی که انتشار این بیماری در جامعه دارد اتفاق می‌افتد اگر مردم رعایت نکنند حتماً ظرفیت بیمارستان‌های استان پر خواهد شد. در حال حاضر ورودی به بیمارستان‌های استان بیشتر از خروجی آن‌ها است اگر این روند چند روز ادامه پیدا کند مطمئناً ظرفیت بیمارستان‌ها پر خواهد شد.

محدودیت‌های جدید و تعطیلی‌ها در استان بوشهر

پنجشنبه شب ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹، استاندار بوشهر در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا از ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای شهرستانهای در وضعیت قرمز و  اعمال محدودیت‌های جدید -از امروز- به مدت یک هفته خبر داد. بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شهرستان های بوشهر، گناوه و کنگان در دامنه محدودیت ها و جز شهرستانهای وضعیت قرمز استان بوشهر قرار می گیرند و سایر شهرستانها در وضعیت زرد هستند.

محدودیت‌های جدید شامل تعطیلی مدارس شبانه روزی، دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبانسراها، کتابخانه ها و آموزشگاه های غیردولتی، استخرهای سرپوشیده، سینما، سالن های تئاتر و مراکز مشابه به مدت یک هفته است. علاوه بر این موزه، باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی تعطیل هستند، این در حالی است که آرایشگاه های مردانه در صورت رعایت پروتکلهای بهداشتی اجازه فعالیت دارند.

مساجد، مصلی ها، هر گونه مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی پر تردد مانند سالن کشتی، کاراته، جودو، سالن های بدنسازی، کافه ها، قهوه خانه ها، چایخانه ها، شهربازی و مراکز تفریحی، پارک ها و سواحل و فعالیت اتوبوس های درون شهری تعطیل هستند و استفاده از ماسک در تمام ادارات و بانک‌ها اجباری اعلام شده است.

وضعیت قرمز و خطرناک کرونا و لزوم دقت در مهار بیماری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر روز گذشته در پیام آدینه خود با اشاره به شرایط جاری آورده است: "وضعیت قرمز و خطرناک استان در بیماری کرونا می‌طلبد که مسئولان محترم در عرصه مدیریتِ مهار و کنترل آن دقت و مجاهدت بیشتری بنمایند و مردم عزیز نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی را دقیقاً عملی کرده و به دیگران نیز توصیه کنند

 بی تردید در صورت عدم مدیریت و مراعات، شاهد شیوع گسترده بیماری و فوت مردم عزیز خواهیم بود. صمیمانه از تلاش های شبانه روزی کادر بهداشت و درمان تشکر و قدردانی می نمایم و از گروه های جهادی و مردمی تقاضا دارم با تهیه ماسک های مناسب به مردم یاری رسانند."

اما تلاش شبانه‌روزی و بی‌دریغ کادر بهداشت و درمان تا کی می تواند پاسخگوی حجم ورودی به بیمارستان ها و سیر صعودی ابتلا باشد؟ آن هم در شرایطی که کادر درمان خود درگیر دست و پنجه نرم کردن با بیماری هستند و تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه توان و روحیه مبارزه و مواجهه را بسیار کاهش داده و با توجه به تعداد زیاد موارد مراجعه‌کننده برخی از بیمارستان‌های استان بوشهر بخش‌های جدیدی به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. 

بروز بیماری کووید ۱۹ رو به افزایش گذاشته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ در نشست ستاد مبارزه با کرونا عنوان کرد: بروز بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر نیز مانند خیلی از جاهای کشور بعد از کاهش خوبی که در اواخر فروردین و نیمه اول اردیبهشت داشت، مجدداً رو به افزایش گذاشته و همان‌طور که قبلاً نیز پیش‌بینی‌شده بود ابتدا موارد سرپایی و بعد موارد بستری در استان بوشهر افزایش پیدا کرده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان همچنین با اشاره به شهرستان های در وضعیت قرمز و هشدار تصریح کرد: این شرایط پایدار نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد، چون تقسیم‌بندی و نشانه‌گذاری این شهرستان‌ها بر اساس موارد بستری است که روزانه در حال تغییر است.

کرونا هیچ‌گونه درمانی ندارد

این متخصص با تاکید بر اینکه کرونا هیچ‌گونه درمانی ندارد، اظهار کرد: برای کسانی که در بیمارستان بستری هستند عمدتاً درمان‌های نگه‌دارنده صورت می‌گیرد و باید تمام تلاش خود را بر روی پیشگیری از بیماری بگذاریم. برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز باید تمام افراد جامعه چه کارمند، بازاریان و خانه‌دار مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهند و هیچ راه واحدی برای پیشگیری مطلق از بیماری وجود ندارد.


خواجه‌ئیان مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها و در صورت امکان عدم خروج از منزل مگر در موارد خیلی ضروری دانسته و گفت: در شرایط فعلی احتمال داده می‌شود تعداد زیادی از افراد جامعه که عمدتاً بی علامت نیز هستند ناقل بیماری کووید ۱۹ باشند که در تماس‌های روزانه می‌توانند این بیماری را به افراد سالم نیز منتقل کنند.

وی بیان کرد: تماس بین افراد سالم و بیمار در جامعه موجب گردش ویروس می‌شود و از این طریق چرخه انتقال بیماری پایدار می‌ماند، بنابراین افراد در صورت امکان و نداشتن اضطرار از منزل خارج نشوند. ماسک‌های سه لایه معمولی نیز می‌تواند تا حد زیادی جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرد و همه مردم نیاز به استفاده از ماسک N۹۵ و فیلتردار ندارند. ماسک‌هایی که دریچه دارند برای بیماران به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا این نوع ماسک‌ها اجازه خروج هوا به بیرون را می‌دهند.

تغییر روش نمونه‌گیری کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تغییر روش نمونه‌گیری بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت بیان کرد: تا چند هفته پیش نمونه‌گیری از افراد مراجعه‌کننده به مراکز منتخب صورت می‌گرفته اما با بخش‌نامه جدید وزارت بهداشت روش کار تغییر کرده و با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه و محدودیت‌های دسترسی به کیت تشخیصی گروه هدف غربالگری تغییر کرده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت از افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال و یا وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید ۱۹) و زنان باردار و افراد در تماس با فرد مبتلا به کرونا به شرط سن بالای ۶۰ سال و یا وجود بیماری زمینه‌ای (گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید ۱۹) و زنان باردار نمونه‌گیری صورت می‌گیرد. 

بر اساس این دستورالعمل، زندانیان علامت‌دار، کارکنان زندان در تماس مستقیم با زندانی مبتلا، معتادین متجاهر علامت‌دار در مراکز ماده ۱۶، کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با معتادین متجاهر مبتلا، مراکز نگهداری معلولین و سالمندان علامت‌دار و سایر مراکز تجمعی، کارکنان مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و سایر مراکز تجمعی در تماس مستقیم با مددجویان مبتلا نیز از جمله مواردی هستند که باید از آن‌ها نمونه‌گیری صورت گیرد. 

همچنین اتباع خارجی علامت‌دار ساکن در مهمان شهرها، اتباع داخلی واردشده از کشورهای با شیوع بالا و پرسنل شاغل در بخش ویژه کووید ۱۹ و کارکنان ارائه خدمات برای کووید ۱۹ در واحدهای PHC از دیگر مواردی هستند که باید از آن‌ها نمونه‌گیری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر شرایط نمونه‌گیری به همه افراد جامعه توصیه می شود چنانچه علائم خفیف بیماری را در خودشان مشاهده کردند حتماً در منزل ایزوله شوند و سعی کنند تماس کمتری با افراد خانواده و سایرین داشته باشند و در صورت شدت گرفتن علائم به بیمارستان مراجعه کنند.

 افراد عادی با علائم خفیف بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و رعایت کردن موارد بهداشتی برای آن‌ها کفایت می‌کند. افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و خانم‌های باردار باید میزان بالاتری از احتیاط را داشته باشند و خانواده‌های این افراد نیز برای حفظ سلامتشان ضریب بالاتری از احتیاط را مدنظر قرار دهند.

تجمعات فاجعه به بار می‌آورد

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هفته‌های گذشته یک دورهمی در استان بوشهر موارد زیادی ابتلا را در بر داشته است، گفت: با وجود توصیه‌های مکرر، افراد زیادی در جامعه این هشدارها را جدی نمی‌گیرند. تجمعات، دورهمی ها، مراسمات جشن و سوگواری و از این دست برنامه‌ها که موجب تجمع می‌شود در این شرایط می‌تواند فاجعه به بار بیاورد و با کمال تأسف این درصد کم افراد جامعه نیز می‌توانند باعث تداوم چرخه انتقال ویروس در جامعه باشند.

اگر هنوز نمی‌دانید چرا باید ماسک بزنید!

در تماس فرد مبتلا با فرد سالم بدون استفاده از ماسک و یا تجهیززات حفاظتی مانند شیلد و... امکان ابتلا ۹۰ درصد پیش بینی شده که ماسک زدن توسط فرد سالم احتمال ابتلا را به ۷۰ درصد، ماسک زدن فرد مبتلا احتمال ابتلا را به ۵ درصد و ماسک زدن هر دو فرد مبتلا و سالم این احتمال را به ۱.۵ درصد می رساند.

با توجه به این درصدها و احتمالات استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد و ضرورت دارد در این شرایط سخت کرونایی و تا زمان پایداری این بیماری افراد در صورت بیرون آمدن از خانه و حضور در تجمعات از ماسک استفاده کنند و همچنین تا حد امکان در هیچ‌کدام از مراسمات و تجمعات حاضر نشوند.

پیشگیری از بروز فاجعه در فصول سرد سال

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا درباره تاثیر همه‌گیری بیماری آنفلوانزا در فصل پاییز بر تشدید اپیدمی کرونا به ایسنا می گوید: تنها راهکار قطع زنجیره انتقال کرونا، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هاست و در همین راستا برای پیشگیری از بروز فاجعه در فصول سرد سال، باید نسبت به واکسیناسیون افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی کنیم. بروز موارد آنفلوانزا همه ساله در شروع فصل سرد سال اجتناب ناپذیر بوده ولی پاییز امسال با سایر پاییزها تفاوت عمده‌ای دارد، چراکه تمام دنیا درگیر بیماری نوپدید کووید ۱۹ است.

وی با بیان اینکه هنوز برای کرونا درمان استاندارد و واکسن پیشگیری قابل توجهی تولید نشده است، عنوان کرد: تنها باید با رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی، اصول فاصله گذاری و استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست نسبت به مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اقدام کنیم.

ضرورت واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر

این متخصص عفونی با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از بروز چالش و بحران جدید در فصل پاییز، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در پاییز دچار گرفتاری بیشتری نشویم باید از همین الان نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، سرطان‌ها، دیابتی‌ها، پیوندی‌ها، افراد مبتلا به HIV  مثبت، پرسنل پزشکی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیمارانی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی کرده‌اند، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. با این کار می‌توانیم از بروز چالش بزرگ‌تر و پیشگیری از ابتلای همزمان افراد آسیب‌پذیر به دو بیماری اپیدمیک پیشگیری کنیم.

تست‌ سرولوژی برای تشخیص بیماری استاندارد نیست

مردانی همچنین از ابتلای ۱۸ میلیون ایرانی تا کنون خبر داده و گفته است: برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا، از تست سرولوژی استفاده می‌شود که در همین راستا در ایران نیز این تست به صورت رندوم انجام شده و متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 تست‌های سرولوژی روش خوبی برای مشخص شدن ابتلا یا عدم ابتلا محسوب نمی‌شود و تنها برای مقاصد اپیدمیولوژیک بیماری کرونا استفاده می‌شوند و برای تشخیص بیماری موثر نخواهد بود. مشکل تست‌های سرولوژی این است که اگر  IgG  فرد مثبت شود، دچار تصور کاذب ایمنی در برابر بیماری می‌شود و پس از آن بدون رعایت اصول بهداشتی و یا پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مسافرت رفته و یا در اجتماعات شرکت می‌کند که اقدام درستی نیست.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: