کد خبر: ۲۶۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - 2020July 03
بیماران همچنان نیاز به آی‌سی‌یو دارند تا جایی که هر روز تقریبا یک بخش جدید به آی‌سی‌یو اضافه می‌کنیم و بازهم هر روز نگران این هستیم که مانند زمانی شویم که تعداد تخت بسیار بالایی به بیماران اختصاص دهیم
شفاآنلاین>سلامت>یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نسبت به روزهای ابتدایی شیوع در کشور، ضعیف‌تر نشده است،‌ گفت: روند فزاینده ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد و ما نگران زمانی هستیم که لازم باشد تعداد تخت زیادی به بیماران بدحال در آی‌سی‌یوها اختصاص دهیم .

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علوی در مورد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، گفت: پس از یک دوره روند کاهشی در آمار بیماری که برایمان خوشایند و خوشحال کننده بود، علی‌رغم تمام توصیه‌ها و هشدارهایی که داده شد مبنی بر این که ممکن است با عدم تمکین به نکات بهداشتی بیماری شدت گیرد، متاسفانه با طغیان مجدد بیماری و روند افزایشی در مبتلایان مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه این روند فزاینده همچنان وجود دارد، تصریح کرد: به دنبال همین موضوع در مواجه با موارد شدید بیماری نیز در بین افراد هستیم. بیماران همچنان نیاز به آی‌سی‌یو دارند تا جایی که هر روز تقریبا یک بخش جدید به آی‌سی‌یو اضافه می‌کنیم و بازهم هر روز نگران این هستیم که مانند زمانی شویم که تعداد تخت بسیار بالایی به بیماران اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد،‌ ادامه داد: همچنین قطرات تنفسی ریزتری بین ۳ تا ۵ میکرون نیز هنگام بلند صحبت کردن، فریاد زدن، ساکشن بیمار در آی‌سی‌یو و... در هوا معلق شود. آنچه که در جامعه علت اصلی انتقال بیماری است همان قطرات تنفسی درشت تر است که می‌توان با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد. علاوه بر آنکه می‌توان از ماسک‌های سه لایه برای محافظت در مقابل این قطرات درشت تنفسی استفاده کرد، می‌توانیم با تهیه ماسک‌های پارچه‌ای نیز خود حفاظت خود را در برابر این قطرات تضیمن کنیم. 


دکتر علوی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است یا خیر؟، گفت: به طور کلی تغییری در وضعیت بالینی بیماران اتفاق نیفتاده است و همچنان این بیماری روند کلاسیک خود را با تب و لرز، بدن درد، سردرد،‌ تهوع، استفراغ، علائم گوارشی و... دارد؛  البته در برخی موارد ممکن است علائم گوارشی بارزتر باشد. موضوعی که همچنان مانند روزهای اول شیوع بیماری در کشور است این است که هنوز بیماران بد حال که نیاز به بستری در آی‌سی‌یو داشته باشند را مشاهده می‌کنیم. 

وی مهمترین مسله‌را در کنترل زنجیره انتقال بیماری کووید19 را پیشگیری از ابتلا به بیماری دانست و اظهار کرد: با آن که تمام تلاشمان را برای مریض‌هایی که تحت مراقبت ویژه هستند می‌کنیم و خدمات را به خوبی دریافت می‌کنند ، اما اثربخشی اقدامات درمانی در این افراد چندان زیاد نیست و متاسفانه شاهد مرگ و میر افراد هستیم. 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خاتمه با بیان اینکه خوشبختانه درصد قابل توجهی از افراد به نوع شدید کووید19 مبتلا نمی‌شوند، گفت: این افراد با استراحت در منزل، مصرف مایعات و گذر زمان بهبود می‌یابند. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: