کد خبر: ۲۶۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۹ - 2020June 29
در چین اگر شما بخواهید تجارت کنید و درباره کسب و کار با یک همکار و یا دوست چینی حرفی بزنید او حتما شما را به صرف غذا در یک رستوران دعوت می کند و در عین اینکه میزبان شما تلاش می کند تا از صرف غذا لذت ببرید مسایل کاری را هم با شما مرور می کند
شفاآنلاین>سلامت>شیوع ویروس کرونا در چین در کنار تاثیرات منفی آن بر ارتباطات اجتماعی و اقتصاد و محدود شدن کسب و کارها و تعطیلی مدارس، آداب غذاخوری مردم این کشور را نیز دچار تحول و تغییر کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، از دیرباز در چین مرسوم بوده که در کمال صمیمیت به صورت گروهی غذا بخورند در واقع غذاخوری گروهی در چین نه تنها یک سنت بلکه برای مردم یک ارزش محسوب می شود.

غذاخوردن برای مردم چین معنا و مفهوم خاصی دارد و برای همین تغییر در آداب آن برای شهروندان موضوعی نیست که بسادگی بتوان از آن عبور کرد در این کشور بسیاری از مسایل در جریان صرف غذا طرح می شود مثلا خانواده ها در گرداگرد میز غذا بسیاری از مسایل مهم درباره زندگی،  تحصیل و کار را مطرح می کنند و بازرگانان بسیاری از وعده های اقتصادی خود را سر میز غذا می گذارند و حتی در چنین شرایطی به توافقات بزرگی برای فعالیت ها و همکاری های تجاری دست می یابند.

در چین اگر شما بخواهید تجارت کنید و درباره کسب و کار با یک همکار و یا دوست چینی حرفی بزنید او حتما شما را به صرف غذا در یک رستوران دعوت می کند و در عین اینکه میزبان شما تلاش می کند تا از صرف غذا لذت ببرید مسایل کاری را هم با شما مرور می کند.

اینها تنها معدود نکاتی از آداب خوردن غذا در چین است جمع شدن خانواده ها و دوستان سر یک میز و بعضا خوردن ماهی،  گوشت و مرغ از یک قابلمه و ظرف از دیگر ارزش های غذایی در چین محسوب می شود.

یکی از علت هایی که در شهر ووهان و برخی از مناطق چین مردم خیلی بسرعت گرفتار ویروس کرونا شدند همین آداب گروهی غذا خوردن بود اینکه اعضای خانواده ها و دوستان از یک ظرف غذا می خوردند و آگاهی نیز از سرایت بیماری نداشتند اما شیوع کرونا این آداب را متحول کرد.


اکنون غذا خوردن با چوب های چینی که در انگلیسی چاپ استیکز و در چینی «کوایزه» نامیده می شود تغییر کرده است یکی از غذاهای بسیار مورد علاقه مردم چین «هات پات» یا به قول چینی ها «هوگو» است که بر سر یک میز و از یک ظرف ماهی و گوشت می خورند اما اکنون عمدتا رستوران های مرتبط با این غذا تعطیل شده اند و اگر هم باز باشند به شیوه هایی کاملا متفاوت با سنت های گذشته است به طوری که هر فرد باید از ظرف خودش استفاده کند تعداد افراد ورودی به سالن هم محدود و با نوبت گیری خواهد بود.

«لیندا هه» از شهروندان چینی می گوید که ۴۰ سال است خانوادگی دور هم غذا می خوریم و هر کسی با چوب های خود غذا می خورد ولی پس از کرونا هم فاصله ها تغییر کرد و همین اینکه یک چوب ویژه نیز بر سر میز گذاشته ایم که فقط برای صرف غذا است.

وی خاطر نشان کرد که ما به لحاظ سنتی با هدف احترام به یکدیگر غذا را با چوب های خود تقسیم می کنیم اما شیوع کرونا آداب و سنت های غذاخوردن ما را تغییر داده است و دیگر نمی توانیم دستکم تا مدت های طولانی چنین کاری انجام دهیم.

در نظرسنجی که روزنامه «شیامن» در شهری به همین نام واقع در جنوب شرق چین انجام داده است ۸۵ درصد از ۳۰ هزار نفری که مورد سوال قرار گرفته اند، گفته اند که خانواده ها باید از این پس بجای استفاده از چوب های خود برای تقسیم غذا یک قاشق و چوب دیگر برای تقسیم غذا داشته باشند و نباید با یکدیگر از یک ظرف غذا بخورند.

کمیسیون بهداشت ملی چین گزارشی تهیه کرده است که نشان می دهد ۸۳ درصد علت اصلی انتقال ویروس کرونا به یکدیگر در چین از طریق همین چوب ها و ظرف های غذاخوری گروهی و تقسیم غذا بین یکدیگر به صورت سنتی بوده است.

«دینگ یانگ» رستوران دار چینی می گوید: این فقط در خانه نیست ما در رستوران ها نیز همین طور عمل کرده ایم مردم از یک ظرف برای خود و دیگری غذا می ریزند.

او تصریح کرد که این یک روش سنتی و برای احترام است ما با چوب غذاخوری خود در ظرف دوست و همراه خود غذا می گذاریم ولی شیوع ویروس کرونا، وضعیت را متحول کرد آداب و ارزش های غذاخوردن ما هم به اجبار تغییر کرد.

روزنامه «گوانگ مینگ»  چین هم گزارش کرده است دستور کارهایی برای تغییر این آداب نیز در اختیار رستوران ها قرار گرفته است و جریمه هایی نیز برای آنها تعریف شده است.

بنا به نوشته این نشریه برخی از سالن های غذاخوری که دستور کار ذی ربط را اجرا نکردند و نسبت به اختصاص چوب ها،  قاشق ها و ظرف های اضافی عمل نکرده بودند، جریمه شدند.

البته روزنامه می افزاید که بسیاری از مردم چین هنوز به روش های جدید عادت نکرده اند تغییر آداب و عادات و سنت های غذا خوردن گروهی در چین و برای مردم واقعا کار ساده ای نیست ولی تلاش های زیادی در این راستا برای پیشگیری از ویروس انجام می شود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: