کد خبر: ۲۵۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۹ - 2020June 21
رافیه فاروق رشید
هنگام بروز بیماری های عالمگیر مانند کرونا، آنچه مانع از مبارزه کارساز با این گونه بیماری ها می شود، عالمگیر شدن اطلاعات نادرست و دریایی از اطلاعاتی است که از طریق فضای مجازی منتشر و باعث سردرگمی مردم می شود
شفاآنلاین>اجتماعی>با شیوع ویروس کرونا در جهان، وابستگی به فضای مجازی به پدیده ای متدوال تبدیل شده است. با اینکه فضای مجازی سازوکاری مناسب برای انواع فعالیت ها از طریق اینترنت محسوب می شود اما استفاده از این فضا زمینه را برای مجرمان سایبری در انجام انواع اقدامات و فعالیت های تبهکارانه فراهم آورده و کاربران ناآگاه از این گونه جرایم را آسیب پذیر ساخته است. 

به گزارش شفاآنلاین، گرچه امید می رود که جهانیان از بیماری کرونا رهایی یابند، اما معلوم نیست که بتوانند به آسانی از وقوع جرایم سایبری پیشگیری کنند.  

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در اشاره به ویروس کرونا می گوید با ما یک بیماری عالمگیر مبارزه نمی کنیم بلکه با انبوهی از اطلاعات ضد و نقض و بی پایه درباره این بیماری که ویروس عالمگیر اطلاعات  نام برد، درگیر هستیم. 

وی گفت هنگام بروز بیماری های عالمگیر مانند کرونا، آنچه مانع از مبارزه کارساز با این گونه بیماری ها می شود، عالمگیر شدن اطلاعات نادرست و دریایی از اطلاعاتی است که از طریق فضای مجازی منتشر و باعث سردرگمی مردم می شود.  

به همین علت منابع به ظاهر موثق که در واقع ساختگی هستند در عرصه اینترنت فعال هستند و به سرقت اطلاعات در زمینه های گوناگون مبادرت می کنند. گروه های تبهکار و هکرها با دستبرد زدن به اطلاعات شخصی کاربران، ضمن الوده کردن رایانه های به انواع ویروس ها، از این اطلاعات برای انواع جرایم و اقدامات خلاف استفاده می کنند. 

آنچه در پی شیوع ویروس کرونا بیش از گذشته رواج یافته است تماس افراد شیاد و تبهکار با کاربران اینترنت و فروش انواع داروهای تقلبی به عنوان درمان بیماری کرونا یا دیگر بیماری هاست و با این کار سلامت مردم را به خطر می اندازند. 

قرنطینه کردن شهرها  و ناگزیر شدن ادارات و سازمان های خصوصی و دولتی برای استفاده از راه دور از کارکنان خود، به رواج جرایم سایبری کمک کرده است. هکرها با تماس اینترنتی با کارمندان و کارکنان سازمان ها و ادارات مختلف به سرقت اطلاعات این گونه سازمان ها از کامپیوترهای شخصی اقدام کرده و از این اطلاعات برای اهداف تبهکارانه خود از جمله باج خواهی و سرقت اطلاعات محرمانه دولتی مبادرت کرده اند. 

اقدامات تبهکارانه سایبری با رواج یافتن خرید های اینترنتی و پرداخت قبض های آب و برق و این گونه امور توسط شهروندان نیز ابعاد گسترده تری یافته و میزان آسیب پذیری مردم افزایش یافته است. 

یکی دیگر از پدیده های تازه که در پی شیوع کرونا گسترش چشمگیری یافته است ، برگزاری ویدئو کنفرانس است و تبهکاران از این نورآوری نیز برای دامن زدن به مسایلی همچون نژادپرستی ، نفرت پراکنی و انتشار تصاویز مستهجن استفاده می کنند. نیشین( پاکستان)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: