کد خبر: ۲۵۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 18
تداوم جدل انگلیس با روسیه؛
روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>وزیر امور خارجه انگلیس، روسیه و هم‌پیمانانش را به سوءاستفاده از چالش‌هایی متهم کرد که بحران کرونا در سطح بین‌المللی ایجاد کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، دومینیک راب گفت: به نظر من ویروس کرونا و چالش‌های آن، فرصتی را برای سوءاستفاده بازیگران دولتی و غیردولتی فراهم کرده و ما نیز اطمینان حاصل می‌کنیم که از انعطاف‌پذیری، قدرت دفاعی و ظرفیت‌های لازم برای جلوگیری از آن برخورداریم. 

روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند.

آخرین موج تنش‌ها بین روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور در سال گذشته بوجود آمد که در رسانه‌های انگلیسی به تفصیل به آن پرداختند.

لندن دو سال پیش نیز مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک افسر امنیتی سابق روس به اسم سرگئی اسکریپال و دخترش که به انگلیس پناهنده شده‌اند متهم کرد و با این اتهام توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و ۱۵۰ دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.

لندن درخصوص تنش‌های بوجود آمده میان اوکراین و روسیه نیز همواره طرف کی‌یف را گرفته است و روسیه را متجاوز می‌خواند. 

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از این مصاحبه به پرسشی درباره علت تاخیر دولت برای انتشار گزارش جنجالی کمیته امنیت و اطلاعات مجلس درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات این کشور پاسخ داد.

وی گفت؛ هنوز فرصت مطالعه دقیق این گزارش را نداشته اما معتقد است که در متن آن مطلبی در تائید ادعای دخالت مسکو در انتخابات انگلیس وجود ندارد.

گزارش یادشده قرار بود ۲۵ مهرماه گذشته منتشر شود اما به نظر می‌رسد دولت لندن برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی با انتشار آن مخالفت کرده است. 

براساس گزارش‌های منتشر شده، در جلسه‌ای که با حضور آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس همچون «جی‌سی‌اچ‌کیو، ام‌آی۵ و ام‌ای۶» در کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور برگزار شد، شرکت‌کنندگان درباره تلاش روسیه برای تأثیرگذاری بر نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ و انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ ابراز نگرانی کردند.

دولت انگلیس بارها روسیه را به انجام حملات سایبری و دخالت در امور این کشور متهم کرده است؛ همچنین پس از مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در انگلیس توسط آنچه گاز شیمیایی متعلق به جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود، روابط دو کشور به شدت تیره شده است.

با این حال روسیه ادعای مطرح شده از سوی انگلیس را رد می‌کند. شبکه اسکای
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: