کد خبر: ۲۵۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 10
ما به زندگي عادي ادامه مي‌دهيم و ياد گرفته‌ايم در شرايط دشوار، امور را مديريت کنيم. ما با آلمان، انگليس و فرانسه درباره مساله هسته‌اي سال‌ها مذاکره کرديم. اين چارچوب توسعه داده شد و از سال ۲۰۱۲ شامل ايالات متحده، روسيه و چين شد و در نهايت در سال ۲۰۱۵ به برجام منجر گرديد
شفاآنلاین>سلامت>سفير ايران در برزيل با بيان اينکه تاثيرات آني و گسترده ويروس کوويد۱۹ بر مردم ايران، تغييري در سياست‌هاي وحشيانه‌ دولت آمريکا ايجاد نکرد، گفت: ترامپ فکر مي‌کرد ايران ظرف چند ماه تسليم خواهد شد، اما چنين چيزي رخ نداد و نخواهد داد.

به گزارش شفاآنلاین،حسين قريبي در برزيل، درباره روابط تهران و برازيليا گفت: بنيان‌هاي مستحکمي وجود دارد که روابط دو کشور را با ثبات نگه داشته است. تحولات سياسي و اجتماعي در هر طرف در ۶دهه گذشته قطعاً بر روابط تاثير گذاشته اما چندان عميق نبوده است. برزيل و ايران مواضع مشترکي در صحنه بين‌المللي داشته‌اند. برزيل به همراه ترکيه نقش مهمي در شروع مذاکرات استفاده انرژي هسته‌اي صلح‌آميز ايران داشته است.  

سفير ايران در برزيل با بيان اينکه زماني که دو کشور روابط تجاري را در سطح خوبي در سال‌هاي اخير آغاز کردند، به اين نکته پي بردند که تجارت سودمند دو جانبه افزون بر محصولات کشاورزي، به حوزه‌هاي ديگر نيز قابل تسري است، اظهار داشت: فرصت داشته‌ام با شرکاي تجاري در هر دو طرف گفت‌وگو کنم. واکنش آنها مرا متقاعد کرده که ظرفيت‌هاي بسياري براي کار وجود دارد. در زماني که فناوري اطلاعات و پيشرفت در حوزه زيرساخت‌هاي حمل و نقل، مفاهيم و تصورات سنتي را تغيير داده‌اند، فاصله جغرافيايي ديگر به عنوان يک عامل دلسردکننده محسوب نمي‌شود.  

امنيت و ثبات ايران مديون سردار سليماني است 

اين ديپلمات ايراني درباره بيانيه وزارت امور خارجه برزيل درباره شهادت سردار سليماني هم تصريح کرد: سردار سليماني فرماندهي بسيار مورد احترام و سردار مبارزه با تروريسم بود. ملت ايران مانند ديگر ملل منطقه، خيلي به او مديون هستنند. امنيت و ثباتي که ما اکنون در ايران از آن بهره‌مند هستيم، نتيجه تلاش‌هاي هوشمندانه و فداکاري‌هاي او است. وي در نجات بغداد پايتخت عراق و منطقه کردستان از دست تروريست‌هاي داعش به طور مستقيم نقش داشت.

قريبي ادامه داد: اگر تلاش‌هاي شهيد سليماني نبود، جهان مجبور بود در کنار خلافت اسلامي رسمي که شامل برخي از کشورهاي منطقه ما بود، زندگي کند. ميليون‌ها نفر با حضور در خيابان‌ها با اداي احترام به وي، از نقش ايشان تمجيد کردند. منطقي است که ما به قهرمانان خود افتخار کرده و به آنها احترام بگذاريم. هميشه اختلافات وجود دارد.

اراده محکمي جهت ادامه حرکت ايران و برزيل وجود دارد

وي با بيان اينکه هيچ دو دولتي نيستند که در برخي زمينه‌ها اختلافاتي نداشته باشند، خاطرنشان کرد: کشورها از سال‌هاي گذشته، حداقل از زمان پيوستن به منشور سازمان ملل متحد ياد گرفته‌اند در زمينه‌هاي مورد علاقه دو جانبه بدون تاثير پذيرفتن از حوزه‌هاي مورد اختلاف، از روابط خوب بهره‌مند شوند.  

سفير ايران در برزيل با بيان اينکه تقريبا ۱۲۰ سال روابط دو جانبه خوب برزيل و ايران، خود گوياي اين امر است، ابراز کرد: من با ارتباط با مقامات ارشد دو طرف فهميده‌ام که اراده محکمي جهت ادامه حرکت در مسير صحيح که انتخاب دو ملت است، وجود دارد. گراميدشت شصتمين سالگرد گشايش سفارت به عنوان اولين سفارت در برازيليا پايتخت جديد برزيل، نوعي بيان اين گزينه تاريخي است.  

ترامپ فکر مي‌کرد ايران ظرف چند ماه تسليم مي‌شود

قريبي درباره فشارهاي دولت ترامپ بر ايران و برزيل گفت: دولت ترامپ پس از خروج ايالات متحده از موافقتنامه چند جانبه تحت نظارت شوراي امنيت سازمان ملل خارج شده و تحريم‌هاي ظالمانه همه‌گيري تحت عنوان فشار حداکثري مانند تحريم‌هاي تجارتي و اقلام بشردوستانه را عليه ايران اعمال کرده است. حتي پس از راي واضح ديوان بين‌المللي دادگستري در ۳ اکتبر ۲۰۱۸ که در آن قضات ديوان از ايالات متحده آمريکا خواستند «اقدامات محدودکننده مرتبط با تجارت بشردوستانه،  مواد غذايي، دارو و هواپيماهاي غيرنظامي را رفع کند»، ادامه داده است.

وي با تاکيد بر اينکه تاثيرات آني و گسترده ويروس کوويد۱۹ بر مردم ايران نيز تاثيري بر دولت آمريکا براي تغيير سياست وحشيانه‌اش نداشته است، بيان کرد: ترامپ فکر مي‌کرد ايران ظرف چند ماه تسليم خواهد شد، اما چنين چيزي رخ نداد و رخ نخواهد داد. سال گذشته ما بيش از ۱۵۰ ميليارد دلار تجارت خارجي داشتيم و کمترين وابستگي به درآمدهاي نفتي را - به عنوان هدفي که از گذشته طولاني پيگيري کرده‌ايم، را تجربه کرديم.

ياد گرفته‌ايم در شرايط دشوار، امور را مديريت کنيم

اين ديپلمات افزود: ايران و برزيل به عنوان دو اقتصاد بزرگ که مي‌توانند مکمل يکديگر باشند، به همديگر از پنجره مناسبات دو جانبه در بلندمدت نگاه مي‌کنند.  

قريبي در پاسخ به اين سوال که پس از همه‌گيري ويروس کرونا و انتخابات آمريکا آيا چشم‌اندازي براي مذاکرات جديد درباره برنامه هسته‌اي وجود دارد؟ يادآور شد: ما به زندگي عادي  ادامه مي‌دهيم و ياد گرفته‌ايم در شرايط دشوار، امور را مديريت کنيم. ما با آلمان، انگليس و فرانسه درباره مساله هسته‌اي سال‌ها مذاکره کرديم. اين چارچوب توسعه داده شد و از سال ۲۰۱۲ شامل ايالات متحده، روسيه و چين شد و در نهايت در سال ۲۰۱۵ به برجام منجر گرديد.

آمريکا اگر مي‌خواهد به مذاکرات برگردد، به برجام بازگردد

وي اضافه کرد: زمان زيادي صرف شد چون مشکلات فني بسياري وجود داشت و به مذاکرات فشرده‌تر نياز بود که با تدوين ۱۵۹ صفحه تعهد براي طرفين پايان يافت. در اين مورد ويژه شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۲۳۱ را تصويب کرده و اين توافق را براي اعضاي سازمان ملل متحد لازم‌الاجرا کرد.  

سفير ايران در برزيل با بيان اينکه در توافق تعهدات بسياري وجود دارد که طرفين بايد رعايت کنند،  عنوان کرد: دولت ترامپ تصميم گرفت از اين توافق خارج و مفاد آن و نيز قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را که خود عضو دائم آن است، نقض کند. اگر ايالات متحده مي‌خواهد به مذاکرات در مورد اجراي توافق ادامه دهد، اول بايد به ميز مذاکرات ۱+۵ بازگردد. برخي سازکارها براي اجرايي شدن اين توافق ايجاد شده است. ما منتظر چيزي خارج از اين سازوکارها در سال آينده يا بعدتر نيستيم. تسليم زورگويي شدن به آن وضعيت پايان نمي‌دهد بلکه باعث تشديد آن مي‌شود.

کرونا نشان داد جهان آسيب‌پذير است

قريبي در مورد عملکرد دولت ايران در برخورد با ويروس کرونا گفت: ايران از نخستين کشورهايي بود که دچار همه‌گيري شد. در اواخر ماه فوريه مرکز کنترل و ستادهاي عملياتي تحت فرمان مستقيم رييس‌جمهور روحاني ايجاد شد. محدوديت‌هاي معيني اعمال شد و مي‌توانم بگويم اکثريت مردم از ابتدا همکاري کردند. يک اقدام مهم که به نجات جان بسياري کمک کرد تصميم به اجراي فاصله‌گذاري سريع قبل از تعطيلات سال نو ايراني بود.

وي با اشاره به محدوديت‌هاي اعمال شده در ايران اظهار داشت: تعطيلات همه ساله در ۲۱ مارس شروع شده و معمولا ده‌ها ميليون مسافرت در داخل کشور در طول سه هفته با افزايش تعطيلات براي برخي از مردم رخ مي‌دهد. اين اقدام مانع از بروز موارد زياد ابتلا يا بهتر بگويم سونامي ابتلا شد. 

تصميم مهم و شجاعانه ديگر تعطيلي مساجد و اماکن مقدس بود که محل تجمع نمازگزاران و انجام فرايض مذهبي است. ابتدا غيرقابل تصور بود اما مردم و رهبران مذهبي ثابت کردند زماني که تهديد جدي متوجه جامعه و سلامت عمومي باشد،  چقدر آنان دور انديش هستند.

اين ديپلمات ايراني ادامه داد: چنين محدوديت‌هايي با در نظر گرفتن رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط همه افراد، به تدريج در حال کم شدن است. اميدوارم ايران و برزيل در کنترل همه‌گيري کاملاً موفق باشند. اين مصيبت نشان داد که ما و همه جهان آسيب‌پذير هستيم و نياز داريم براي جهاني امن و بهتر به همکاري‌هاي سطح بالا بيانديشيم.اواستادو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: