کد خبر: ۲۵۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 10
عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ویروس کرونا با توجه به شرایط هر کودک، خانواده و جامعه تاثیر متفاوتی روی سلامت روان کودکان دارد، اما خانواده و جامعه می‌توانند به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار و مهم روی میزان تاثیر این ویروس موثر باشند.

شفاآنلاین>سلامت>اسما عاقبتی درباره میزان تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان کودکان افزود: یکی از مشکلاتی که خانواده‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا با سامانه ۴۰۳۰ مطرح می‌کنند، تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان کودکان است. این موضوع بدون شک سلامت روان کودکان را تحت تاثیر قرار می‌هد، اما اینکه این تاثیر چه میزان است به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به گزارش شفاآنلاین:عاقبتی ادامه داد: یکی از این عوامل تاب آوری یا میزان توانمندی خود کودک در مقابله با مشکلات و سختی‌ها است. دیگری توانمندی و قدرت حمایت خانواده و نحوه برخورد جامعه‌ با این مشکلات است که کودک در آن قرار دارد. بر همین اساس نمی‌توانیم در مورد میزان تاثیری که ویروس کرونا روی بچه‌ها دارد نظر قطعی داد.

عاقبتی بیان کرد: یکی از مفاهیمی‌ که به تازگی در دنیا مطرح شده و مفهوم مهمی به ویژه در اپیدمی‌ این بیماری محسوب می‌شود، تاب آوری است. این مفهوم به واکنش افراد به مقابله با سوانح و بحران‌ها می‌پردازد. یعنی گاهی وقت‌ها افراد در برخورد با سوانح و بحران‌ها عملکردشان افت می‌کند و گاهی در همان وضعیت قبل باقی می‌ماند.

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: گاهی هم در اثر مواجهه با سوانح عملکردشان بهتر می‌شود. یعنی دچار رشد بعد از سانحه می‌شوند. یعنی در زمان وارد شدن مصیبتی به آنها نه تنها افت نمی‌کنند، بلکه شرایط افراد بهتر از قبل می‌شود و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند.

عاقبتی اظهار کرد: ما می‌خواهیم کودکان را به سمتی ببریم که مشکلات را به فرصت تبدیل کنند و حداقل در شرایط قبلی سلامت روانی و حالت بهینه به وضعیت بهتری ارتقا یابند.

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای رسیدن به این هدف و کمک به سلامت روان کودک باید چند کار را انجام داد. اول اینکه جامعه باید آماده باشد. یعنی مدرسه، معلم، همسایه‌ها، اقوام و کسانی که با کودک در ارتباط هستند باید از آگاهی کافی در مورد نحوه برخورد، حمایت و کمک برای خروج از بحران کرونا با کودک را داشته باشند.

این روان‌شناس بالینی بیان کرد: جنبه دیگر این است که خانواده مهارت‌های لازم را داشته باشد، به عنوان مثال باید فرزندپروری خوب و رفتار درست با آنها در دوران قرنطینه را بدانند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: