کد خبر: ۲۵۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 04
کیت‌های ویتنامی با استفاده از تکنیک‌های ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی امکان جداسازی افراد مبتلا به ویروس کرونا و ردیابی تماس آنان با سایرین را فراهم می‌آورد
شفاآنلاین>سلامت>اگرچه ویتنام از جمعیتی بیش از ۹۷ میلیون نفر تشکیل شده است، با این حال تا کنون تنها ۳۲۸ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و هیچ شخصی قربانی این بیماری خطرناک نشده است.

به گزارش شفاآنلاین، مقامات رسمی کشور ویتنام در مهار ویروس کرونا بسیار موفق‌تر از کشورهای ثروتمند عمل کرده‌اند به طوری که تعداد مبتلایان به این بیماری تا کنون به ۵۰۰ نفر هم نرسیده است و همین امر شگفتی همگان را به دنبال داشته است. پیش از این نیز مقامات رسمی کشور ویتنام در مقابل بیماری‌های همه‌گیری نظیر سارس، سرخک، نشانگان تنفسی خاورمیانه و تب استخوان شکن بسیار موفق‌تر از کشورهای همسایه عمل کرده بود.

 ویتنام در واکنش به بیماری کووید -۱۹ از چهار استراتژی کم هزینه بیشترین بهره را گرفته است، اما آیا کشورهای دیگر می‌تواند از این استراتژی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کند؟

نمونه‌گیری استراتژیک فوری

درست پس از انتشار خبر آلوده شدن اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در ووهان چین، دولت ویتنام اقدامات خود را آغاز کرد. این کشور که قبلاً بیماری‌های سارس و آنفلوآنزای پرندگان را تجربه کرده بود، به خوبی توانست نواحی مرزی را تحت کنترل درآورد تا از انتشار کروناویروس جدید خودداری کند. زمانی که اولین افراد مبتلا به کووید -۱۹ در کشور شناسایی شدند، دولت فوراً محل زندگی این افراد را قرنطینه کرد.

 در یازدهم ژانویه که چین از اولین مرگ ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا خبر داد، مقامات رسمی ویتنام در فرودگاه‌ها کنترل بیماری را آغاز کردند به این صورت که دمای بدن تمام مسافران اندازه‌گیری می‌شد، سپس افرادی که مبتلا به تب، صرفه، گلودرد یا مشکل تنفسی بودند از سایرین جدا می‌شدند و مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. 

افرادی که جواب آزمایش آن‌ها مثبت می‌شد مدت ۱۴ روز را در قرنطینه به سر می‌بردند. ویتنام از جمله اولین کشورهایی بود که اقدامات پیشگیرانه خود در مقابل بیماری کرونا را در پیش گرفت و به طور جدی افراد مشکوک به کووید -۱۹ را مورد آزمایش قرار داد.

ردیابی تهاجمی تماس

با افزایش سرعت ویروس کرونا در سراسر جهان، دولت ویتنام دستور داد تمام افرادی را که از خارج وارد کشور می‌شوند به مدت ۱۴ روز به اجبار قرنطینه کنند و هرگونه پرواز به خارج از کشور ممنوع شد. افرادی که دارای علائم کرونا بودند در مراکز درمانی بستری می‌شدند و رابطه آن‌ها با تمام اطرافیان ردیابی می‌شد. 

به لطف فعالیت بی‌وقفه متخصصان سلامت، پرسنل امنیت عمومی، نیروهای امنیتی و کارکنان دولت افراد مشکوک به ویروس یا کسانی که در ارتباط با مبتلایان به کووید -۱۹ بودند به سرعت شناسایی می‌شدند و مورد آزمایش قرار می‌گرفتند.

دولت ویتنام از تکنولوژی نیز برای ردیابی تماس افراد مبتلا با اطرافیان بهره گرفت، به این صورت که وزیر اطلاعات کشور نرم‌افزاری ایجاد کرد و آن را در اختیار مردم قرار داد تا با نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه آن‌ها را از محل تردد یا سکونت افراد مبتلا به ویروس کرونا آگاه سازد که در نتیجه مردم از رفتن به این مکان‌ها خودداری می‌کردند. علاوه بر این، نرم‌افزار فوق به کاربران امکان به روز کردن وضعیت سلامت خود را می‌دهد و افراد در صورت مشاهده مورد مشکوک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

کمپین ارتباطات عمومی مؤثر

دولت ویتنام از انتشار اخبار مبنی بر جدی بودن ویروس کرونا از هیچ اقدامی دریغ نکرد و حتی رسانه‌ها را تشویق کرد ویدئوهای مختلف در خصوص پیشگیری از ابتلاء به کووید -۱۹ در فضای مجازی منتشر کنند. گروهی از خوانندگان آهنگی ساختند که محتوی آن به شستن مرتب دست‌ها برای خودداری از آلوده شدن به ویروس کرونا اشاره داشت. این ویدئو در میان مردم از استقبال زیادی برخوردار شد و حتی به بسیاری از کشورهای سراسر جهان نیز راه پیدا کرد.

علاوه بر این، مقامات ارشد کشور در نوزدهم مارس یک کمپین برای جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم جهت تهیه تجهیزات ایمنی شخصی برای افرادی که در ارتباط نزدیک با بیماران آلوده به کووید -۱۹ بودند، تشکیل دادند. داوطلبان می‌توانستند از طریق پیامک مبلغ مورد نظر خود را به شماره حسابی که از طرف دولت اعلام شده بود واریز کنند؛ نتیجه این‌که در پنجم آوریل بیش از دو میلیون اهدایی جمع‌آوری شد.

ساخت سریع کیت‌های آزمایش

بسیاری از منتقدان بر این باورند که نرخ مرگ صفر در ویتنام به واسطه ناکارآمدی آزمایشگاه‌های آن است اما واقعیت عکس این ادعا را به اثبات رساند. 

دولت ویتنام در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تعداد ۲۰۰ هزار کیت آزمایشی از کره جنوبی خریداری کرد اما دانشمندان آن در کم‌تر از یک ماه شروع به تولید کیت‌های آزمایشی خود کردند.

 این کیت‌ها بسیار کارآمد، ارزان‌قیمت و سریع است به طوری که در کمتر از یک ساعت نتیجه را نشان می‌دهد. 

کیت‌های ویتنامی با استفاده از تکنیک‌های ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی امکان جداسازی افراد مبتلا به ویروس کرونا و ردیابی تماس آنان با سایرین را فراهم می‌آورد.

 بر خلاف کشورهای دیگر که افراد زیادی را برای اطمینان از سلامت مورد آزمایش قرار می‌دهند، در ویتنام تنها از افرادی آزمایش گرفته می‌شود که مشکوک به کووید -۱۹ هستند.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: