کد خبر: ۲۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفاآنلاین-رییس مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: میزان ابتلا به اعتیاد در زنان شدیدا رو به افزایش و سن اعتیاد در زنان و دختران کاهش یافته است .
به گزارش شفاآنلاین، دکتر «علی فرهودیان» روز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر که با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در سنین 14 تا 19 سال هستند از افزایش مصرف مواد دروازه ای (سیگار، حشیش، ماری جوانا) در میان دختران مجرد خبر داد .

به گفته وی ، مصرف مواد جدید در میان دختران ارتباط تنگاتنگی با رفتارهای غیراخلاقی دارد.

فرهودیان اظهار داشت: معمولا مصرف مواد در خانم ها به دلیل تاثیرات سوء وجهه اجتماعی آنها انکار می شود.

رییس مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به تاثیر متفاوت مواد مخدر روی افراد گفت: زنان بیشتر از مردان در برابر آسیب های مختلف ناشی از مصرف مواد قرار دارند.

وی اعتیاد را معضلی اجتماعی خواند که با نشاط جامعه رابطه عکس دارد.

فرهودیان با بیان اینکه تن فروشی و کودک آزاری در زنان با اعتیادشان ارتباط دارد ، گفت: انگ زدن به زنان معتاد بیش از مردان است و همین امر سبب می شود آنها این مساله را مطرح نکرده و دور از دسترس و کنترل دیگران مواد مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد خانم ها از نظر اقتصادی به یک مرد وابسته هستند بنابراین در صورت اعتیاد مجبور هستند اقدام به تن فروشی کنند.

به گفته وی بیشتر زنان متاهل و مجرد توسط مردی که شریک جنسی آنهاست، معتاد می شوند.

فرهودیان ادامه داد: مردان به دلیل آنکه از سرزنش همسران خود به دور باشند، اقدام به معتاد کردن آنها می کنند حتی در برخی از موارد برای کسب درآمد آنها را مجبور به تن فروشی می کنند.

فرهودیان گفت: از اینرو زنان مجبور هستند برای اینکه از عهده اینکار برآیند از انواع محرک ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه 60 درصد مردان معتاد، متاهل هستند، متاسفانه به همسران آنها توجه کافی نمی شود این در حالیست که همسران مردان معتاد در معرض پرخاشگری جنسی، فیزیکی و کلامی هستند و ممکن است به بیماری های مختلف جنسی از جمله HIV مبتلا شوند و ما موارد کمی نداریم که زنان به علت ابتلای شوهران به اعتیاد، به هپاتیت و HIV مثبت مبتلا شده اند .

وی همچنین به مشکلات زنان باردار معتاد اشاره کرد و گفت: اختلالات قلبی، فشار خون، نارسایی های کلیوی از جمله مشکلات جسمی این افراد است هرچند مصرف مواد مخدر جنین آنها را نیز تهدید می کند.

وی پیشنهاداتی را در خصوص همکاری با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ارایه کرد.

راه اندازی بانک اطلاعات مسایل رفاهی، اجتماعی و اعتیاد زنان، راه اندازی سیستم رصد مسایل رفاهی، اجتماعی و اعتیاد زنان، آموزش نیروی متخصص حوزه معاونت زنان و برگزاری مشترک کنگره بین المللی دانش اعتیاد از جمله پیشنهادات فرهودیان به ˈشهیندخت مولاوردیˈ معاون رییس جمهور بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: