کد خبر: ۲۵۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 30
نویسنده: کيترا موموکو
اقتصاد ترکیه که روند بهبودی را طی می کرد ، از اواخر ماه مارس بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا به شکل چشمگیری تغییر کرد
شفاآنلاین>سلامت>برای هریک از کشورهای ترکیه ، برزیل و هندوستان که از مهمترین کشورهای در حال توسعه به شمار می آیند ،‌ رشد منفی در سال 2020 پیش بینی شده است. به علت قرنطینه شهری و همچنین تضعیف شدن پول رایج بر اثر شیوع ویروس کرونا ، رکود اقتصادی در هر یک از این کشورها از ماه آوریل بروز کرده است.

 کشورهای مختلفی وجود دارند که هنوز موفق به مهار ویروس کرونا نشدند و همین امر ممکن است در آینده موجب رکود اقتصادی در کشورهای توسعه یافته شود. 

 مرکز آمار ترکیه روز بیست و نهم ماه مه اعلام کرد ،‌ میزان رشد اقتصادی از ماه ژانویه تا ماه مارس در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل حدود چهار و نیم درصد بوده است. اما اقتصاد ترکیه که روند بهبودی را طی می کرد ، از اواخر ماه مارس بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا به شکل چشمگیری تغییر کرد.

 ارزش لیر ترکیه در برابر دلار که از اوایل سال حدود ده درصد افت داشته ، در ماه مه در یک آن به پایین ترین نرخی رسیده که در چند سال گذشته ثبت شده است.

 در سال 2020 صندوق بین المللی پول رشد منفی پنج درصد و همچنین  بانک بازسازی و توسعه اروپا رشد منفی سه و نیم درصد را برای ترکیه پیش بینی کرده است. اما با این حال دولت ترکیه اطمینان دارد که در سال 2020 رشد مثبت خواهد داشت. 

به نظر می رسد میزان رشد اقتصاد بزریل در سال 2020 ، کمترین میزان رشد در سالهای اخیر باشد. بانک یو بی اس (UBS ) سوییس رشد منفی هفت و نیم درصد را برای برزیل در سال 2020 پیش بینی کرده است. 

ارزش رئال ( پول رایج برزیل ) در برابر دلار از اوایل سال جاری حدود بیست و پنج درصد افت داشته است. بیشتر شرکتهای تولیدی در برزیل به مواد اولیه و قطعات وارداتی متکی می باشند و به همین جهت این شرکتها هم اکنون با مشکلی به نام افزایش هزینه ها رو به رو شدند. 

افزایش هزینه ها موجب افزایش قیمت کالا شده و در نتیجه ضربه سنگینی بر زندگی شهروندان وارد کرده است. صنایع تولیدی و خدماتی در شهرهای بزرگ برزیل از جمله سائوپائولو و ریودو ژانیرو به علت قرنطینه خانگی که از اواخر ماه مارس شروع شده است ، تعطیل شدند.

 ضریب بیکاری که در کشور برزیل در حال بهبود بود ، ‌از اواخر ماه آوریل به دوازده و شش دهم درصد رسیده است و در شرکتهای بزرگ تعدیل نیروی انسانی همچنان ادامه دارد. 

 مرکز آمار هندوستان روز بیست و نهم ماه مه اعلام کرد ،‌ میزان رشد واقعی اقتصاد در سه ماه اول سال 2020 در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل سه و یک دهم درصد بوده است. اما از اواسط ماه آوریل رشد اقتصادی هند روند کاهشی را در پیش گرفته است. 

بر اساس آمار فعلی که  شاخص های آن از سال 2012 معرفی شدند ،‌ میزان رشد فعلی اقتصاد هند کمترین میزان رشد در چند سال اخیر بوده است. بر اثر شیوع ویروس کرونا در هندوستان هزینه های شخصی در این کشور به شکل چشمگیری کاهش داشته و افزون بر این صنایع تولیدی و ساخت و ساز هم رشد منفی داشته است.

 رییس بانک مرکزی هندوستان در مصاحبه مطبوعاتی روز بیست و دوم ماه مه اعلام کرد:« انتظار می رود میزان رشد واقعی در سال 2020 منفی باشد. »‌ هم اکنون در هندوستان کالاهایی همچون خودرو و لوازم خانگی فروخته نمی شوند و به همین جهت تولید این کالاها در این کشور کاهش یافته است.

 میزان واردات و صادرات ماه آوریل هندوستان در مقایسه با سال گذشته حدود شصت درصد افت داشته و همچنین تقاضای فولاد حدود نود درصد کاهش داشته است. کارشناسان اقتصادی رشد واقعی اقتصاد هندوستان را از ماه آویل تا ماه ژوئن منفی چهارده و نیم درصد پیش بینی کردند.  نیکی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: