کد خبر: ۲۵۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 30
دولت آمریکا در حال بررسی لغو هزاران روادید دانشجویی برای دانشجویان چینی است که به برخی از دستگاه های دولتی و احتمالا ارتش این کشور مرتبط هستند
شفاآنلاین>اجتماعی>درپی تهدید دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خودداری از اعطای روادید دانشجویی به دانشجویان چینی، پکن به این تحرک تازه واشنگتن اعتراض کرد.

به گزارش  شفاآنلاین، جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه گفت که تهدیدها علیه دانشجویان و توقف روادید آنها هر از چند گاهی در آمریکا مطرح می شود اما این خلاف شفافیت و آزادیخواهی است که آمریکا از آن دم می زند.

رسانه های آمریکایی گزارش کردند که دولت در حال بررسی لغو هزاران روادید دانشجویی برای دانشجویان چینی است که به برخی از دستگاه های دولتی و احتمالا ارتش این کشور مرتبط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین این برنامه را بخشی از «بازی مجموعه صفر و تعمیق ذهنیت جنگ سرد در آمریکا» دانست و تهدید کرد که آمریکا نباید به حقوق دانشجویان چینی تعرض کند و چنین کاری را «تبعیض آمیز و نژاد پرستی» دانست.

همزمان با اظهارات این سخنگو، در آمریکا مقام های آن کشور سختگیری ها بر چین را افزایش داده اند مایک پمپئو  وزیر خارجه آمریکا به موضوع لغو روادید دانشجویان چینی و ارتباط آنها با ارتش و دولت اشاره کرده است.

او درباره اینکه آیا این روادیدها لغو می شود ‌مستقیما اظهار نظر نکرد اما گفت که نمی توان اجازه داد کلاس های درس در آمریکا به مکانی برای جاسوسی تبدیل شود.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که با تشدید رویارویی سیاسی و اقتصادی چین و آمریکا، هزاران دانشجوی چینی خود را برای بازگشت به کشورشان آماده کردند.

مشکل اصلی اینجا است که با نظرداشت اختلافات طرفین، هنوز هیچ پرواز مستقیمی میان آنها برای این منظور برقرار نشده است و دانشجویان چینی به دنبال راهی برای خروج از آمریکا هستند.

رسانه های گروهی گزارش کرده اند که روابط آمریکا و چین پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به پایین ترین سطح در دهه های گذشته رسیده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: