کد خبر: ۲۵۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 30
ظرفیت‌های محدود بهداشتی ایجاد شده توسط دولت بنگلادش و آژانس‌های بشردوستانه، در حال حاضر برای کنترل اوضاع پیچیده اردوگاه‌های روهینگیا وارد عمل شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت> زندگی در اردوگاههای روهینگیا در منطقه کاگس بازار روز به روز سخت‌تر می‌شود. وقوع چندین بلای طبیعی در یکی از آسیب پذیرترین جوامع جهان و در یک منطقه با تراکم جمعیتی بسیار زیاد، نگرانی‌های فراوانی را بوجود آورده است.

به گزارش شفاآنلاین، تاکنون بیش از ۲۹ مورد ابتلا به کرونا در اردوگاه‌های مسلمانان روهیگنیا در منطقه کاگس بازار بنگلادش شناسایی شده است. 

 ظرفیت‌های محدود بهداشتی ایجاد شده توسط دولت بنگلادش و آژانس‌های بشردوستانه، در حال حاضر برای کنترل اوضاع پیچیده اردوگاه‌های روهینگیا وارد عمل شده‌اند. علاوه بر نفوذ ویروس کرونا در میان مسلمانان روهینگیا، دو حادثه آتش سوزی باعث از بین رفتن صدها چادر و مغازه در محدوده اردوگاه مهاجران در منطقه کوتوپالونگ شده است. 

از سوی دیگر، توفان بزرگ آمفان که اخیرا دو کشور هند و بنگلادش را در نوردید، چادرهای بیشتری را در اردوگاه‌های روهینگیا نابود و به نقطه‌های دسترسی به آب آشامیدنی، لوله کشی‌های موقت، مسیرها و پل‌ها آسیب زد.  در چندین منطقه در نزدیکی اردوگاه‌های مهاجران روهینگیا نیز سیل و رانش زمین اتفاق افتاده است. خوشبختانه، هنوز گزارشی از تلفات احتمالی در میان روهینگیا منتشر نشده است. 

گروه‌های انسان دوستانه برای اطمینان از دسترسی به اطلاعات،  پناهگاه موقت، غذا، آب آشامیدنی سالم و سایر خدمات حیاتی در اردوگاه‌های روهینگیا، در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. 

با توجه به شیوع کرونا به اردوگاه‌های روهینگیا و همچنین وقوع توفان و آتش سوزی، حفظ آمادگی در طول فصل بارانی که از دو هفته آینده در بنگلادش آغاز خواهد شد و می‌تواند چالش‌های جدیدی در مقابل تلاش‌ها برای مهار کرونا ایجاد کند، بسیار مهم است. 

فصل بارانی بنگلادش از ماه ژوئن تا اکتبر (خرداد تا مهر) ادامه می‌یابد. این یک دوره دشوار برای اردوگاه‌های روهینگیا است. این اردوگاه‌ها مملو از چادرهای ابتدایی و چاه‌های آب آشامیدنی هستند که در زمان بارندگی‌های شدید آسیب فراوان می‌بینند. 

علاوه بر این، تعدادی از چادرهای مسلمانان روهینگیا بر روی تپه‌ها و همچنین منطقه مرتفع ساخته شده‌اند. براساس گزارش یونیسف که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، حدود صد هزار آواره روهینگیایی در مناطق پرخطر زندگی می‌کنند و در معرض رانش زمین قرار دارند. 

مطابق گزارش "گروه هماهنگی بین بخشی"، در طول فصل بارانی سال گذشته  (2019) ، بیش از ۸۳ هزار روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در بنگلادش تحت تاثیر سیل قرار گرفته و بیش از ۱۷ هزار نفر آن‌ها مجبور به ترک چادرهای خود شدند. همچنین باران‌های شدید سال گذشته به بیش از ۹۸ هزار زیرساخت بهداشتی و سلامتی در میان اردوگاه‌های مهاجران در بنگلادش صدمه زدند. 

شیوع ویروس کرونا در سال جاری، تلاش‌ها برای جایگزینی یا تعمیر چادرها، احداث مسیرها و پل‌ها را به تاخیر انداخته است. اقدامات لازم برای آماده‌سازی در فصل بارانی، مانند تثبیت شیب‌ها، بهبود سیستم‌های فاضلاب و انتقال پناهجویان روهینگیا از مناطق پر خطر سیل و رانش، متوقف شده‌اند. 

با این وجود سازمان‌های بشر دوستانه اقدام به برگزاری کلاس‌های اینترنتی و تصویری کرده‌اند تا به مسلمانان روهینگیا در مورد چگونگی مقابله با بارش‌های سیل آسا و همچنین رعایت اصول بهداشتی در مقابل ویروس کرونا آموزش دهند. 

توفان امفان صدمه زیادی به خدمات بهداشتی در اردوگاه‌های مهاجران روهینگیا وارد کرده است. بسیاری از سرویس‌های بهداشتی در این اردوگاه‌ها فعال نیستند. این امر نگرانی‌های بهداشتی در میان مسلمانان روهینگیا را افزایش می‌دهد. 

تعداد زیادی از مهاجران روهینگیایی از سندروم تنفسی، تب و سایر بیماری‌های ویروسی رنج می‌برند. وجود سوتغذیه در داخل این اردوگاه‌ها و تلفیق آن با بیماری‌های ویروسی،  احتمال پیشرفت ویروس کرونا در میان مسلمانان روهینگیا را بسیار افزایش می‌دهد. 

اردوگاه‌های روهینگیا در بنگلادش از جمله بزرگ‌ترین اردوگاه‌های مهاجران در جهان هستند. این اردوگاه‌ها دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی هستند و به این دلیل حفظ فاصله میان افراد بسیار مشکل است. برای نجات آوارگان روهینگیایی، اطمینان از تامین مالی مناسب اهمیت دارد. 

سازمان‌های بشر دوستانه اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰، یک کمک مالی ۸۷۷ میلیون دلاری برای دسترسی روهینگیا به غذا، آب تمیز و بهداشتی، پناهگاه و سایر کمکهای فوری در نظر گرفته شده است اما تاکنون تنها ۲۰ درصد از این بودجه تامین شده است.

 در شرایط بحرانی که ویروس کرونا آن را ایجاد کرده است، عدم تامین مالی می‌تواند مسلمانان روهینگیا و همچنین جوامع محلی همجوار با آن‌ها را با خطر بزرگ بیماری همه گیر کرونا مواجه سازد. به همین دلیل جامعه بین المللی باید کمک‌های مالی خود به مسلمانان روهینگیا را احیا کرده تا فشارها بر بنگلادش نیز کاهش یابد. 

در زمینه سلامت، انجام آزمایش کرونا در میان ساکنین اردوگاه‌های مهاجران در بنگلادش افزایش یافته است و بدون شک تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در میان مسلمانان روهینگیا افزایش خواهد یافت. به این دلیل اختصاص بیشتر تخت‌های بیمارستانی و همچنین مراکز قرنطینه ضروری خواهد بود. 

دولت بنگلادش به همراه سازمان‌های بشردوستانه، حدود یک هزار و ۹۰۰ تخت بیمارستانی و ۷ مرکز قرنطینه برای مسلمانان روهینگیا در نظر گرفته‌اند. با توجه به جمعیت میلیونی مهاجران روهینگیا در اردوگاه‌ها، این تمهیدات کافی نیستند. 

مقامات بنگلادشی همچنین می‌توانند در میان مسلمانان رووهینگیا لباس‌های محافظتی توزیع کنند تا از گسترش سریع ویروس کرونا جلوگیری شود. 

در نهایت، برای محافظت از یکی از آسیب پذیرترین جوامع بشری، روی آوردن به ابتکارات خلاقانه مبتنی بر تکنولوژی می‌تواند راه حل عبور از تهدیدهای سه جانبه کرونا، طوفان و سیل باشد.  ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: