کد خبر: ۲۵۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور، پروتکل بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک به منظور اطلاع رسانی به تمامی مراکز مشاوره ژنتیک دولتی و غیر دولتی تحت پوشـش برای رعایت مفاد آن به تمامی مدیران کل استانی بهزیستی ابلاغ شد.

شفاآنلاین>سلامت> از سوی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور، پروتکل بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک به منظور اطلاع رسانی به تمامی مراکز مشاوره ژنتیک دولتی و غیر دولتی تحت پوشـش برای رعایت مفاد آن به تمامی مدیران کل استانی بهزیستی ابلاغ شد.

در متن بخشنامه آمده است:

به دنبال اپیدمی بیماری کووید 19 ، به پیوست پروتکل بازگشایی این مراکز، برای اطلاع رسانی به تمامی مراکز مشاوره ژنتیک دولتی و غیر دولتی تحت پوشـش جهت رعایت مفاد آن ابلاغ می‌شود.

پروتکل بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک در دوران همه گیری بیماری کووید19

با توجه به اهمیت ادامه خدمات تخصصی مشاوره ژنتیک و به منظور حفظ سلامت پزشکان، پرسنل مراکز مشاوره ژنتیک و نیز خانواده‌های مراجعه کننده و نظر به اینکه معلولین جزو موارد پر خطر ابتلا به بیماری کووید 19هستند، بدینوسیله پروتکل بازگشایی مراکز مشاوره ژنتیک با هدف ذیل ارائه میشود.

هدف: به حداقل رساندن خطر سرایت بیماری در مراکز مشاوره ژنتیک و انجام تمام خدمات این مراکز به صورت ایمن

پروتکل اجرایی :

1 .نوبت بیماران، از قبل بصورت تلفنی به آنها اطلاع رسانی شود به گونه ایی که با حضور به موقع در وقت مقرر، حداقل تعداد بیمار در اتاق انتظار حضور داشته باشد.

2 .در زمان هماهنگی تلفنی برای تاریخ و ساعت ویزیت، باید غربالگری بیماران از نظر داشتن تب، سرفه، سابقه تماس با فرد مبتال به کووید 91 و ... صورت پذیرد و در صورت شک به وجود علایم بیماری کووید19، ارائه خدمات تا زمان درمان بیماری به تعویق افتد.

3. به مراجعین تأکید شود در زمان مقرر و بر اساس نوبت گرفته شده مراجعه کنند.

4.اطلاع رسانی برای الزام مراجعین درباره ممنوعیت آوردن همراه( مگر در موارد ضروری ) انجام شود و تا حد امکان از ورود همراهان جلوگیری به عمل آید.

5.پزشک نسبت به مشاوره حداکثر 2 خانواده درساعت اقدام کند.

6.در بدو ورود مجدداً در مورد علایم تب، سرفه، سابقه تماس با افراد مبتلا در سه هفته گذشته سوال شود. در صورت شک به وجود علایم، پذیرش به زمان دیگری موکول شود.

7 .مراجعین در زمان حضور در مراکز باید از ماسک جراحی استفاده کنند.

8 .تمام مراجعین در هنگام ورود باید دست خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه شستشو داده یا با ماده ضدعفونی کننده دست (محلول الکلی 70 درصد)ضد عفونی کنند.

9.حداقل فاصله یک و نیم متری بین مراجعین در سالن انتظار و نیز از میز پذیرش رعایت شود.

10 .اتاقهای انتظار و پزشک دارای تهویه مناسب باشند.

11 .پادری آغشته به مواد ضد عفونی کننده در ورودی مرکز تعبیه شود.

12 .مواد ضد عفونی برای استفاده مراجعین در دسترس قرار گیرد.

13 .سرویس بهداشتی مرتبا گندزدایی شود.

14.گند زدایی سالن انتظار، اتاق مشاوره، تمام سطوح، دستگیره‌ها و ... در پایان هر نوبت کاری انجام شود.

15 .منشی و سایر پرسنل مرکز از ماسک جراحی و دستکش استفاده کنند.

16 .پزشک مشاور ژنتیک از تجهیزات فردی مناسب استفاده کند.

17 .برای معاینه هر بیمار باید از یک جفت دستکش و ملحفه یک بار مصرف استفاده شود و پس از اتمام ویزیت بیمار،ضمن تعویض دستکش باید دستها ضد عفونی شوند.

18 .گرفتن پول نقد از مراجعین ممنوع بوده و تراکنشهای مالی را با کارت انجام کنند.

19 .در صورت وجود آبخوری در مرکز حتما از لیوان یک بار مصرف استفاده شده و لیوانها پس از استفاده، در سطل درب دار دور ریخته شوند.

20 .تمام زباله‌ها در پایان هر شیفت کاری به شیوه بهداشتی دور ریخته شوند.

21.از قرار دادن مجله ، روزنامه، بروشور، کتابچه و....در اتاق انتظار جدا خودداری شود.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: