کد خبر: ۲۵۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
این نرم‌افزار روی گوشی‌ هوشمند نصب شده و مبتنی بر سیستم رهیاب (جی‌پی‌اس) عمل می‌کند. به این ترتیب زمانی که افراد با بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو شده، سیستم به آنها هشدار می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که از روز پنجشنبه (۸خرداد) طرح تست و ردیابی ابتلا به کرونا (کووید-۱۹) به عنوان راهکاری برای عبور از قرنطینه در این کشور اجرا می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،بوریس جانسون عصر چهارشنبه با ایراد سخنانی در پارلمان توضیح داد؛ بر اساس این طرح، شهروندانی که از خود علائم کرونا بروز داده‌اند، بلافاصله از سوی مسؤولان وزارت بهداشت، آزمایش و اگر نتیجه مثبت شد تمام مرتبطان او ردیابی و مکلف به ۱۴ روز قرنطینه می شوند.  

نخست وزیر انگلیس هشدار داد که دولت برای افراد متخلف و آن‌هایی که قوانین قرنطینه را رعایت نکنند، جریمه‌هایی را در نظر گرفته است.

پیش از این افرادی که از خود علائم کرونا– مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی– بروز می دادند به رعایت ۷ روز قرنطینه و سایر اعضای خانواده وی نیز ۱۴ روز خانه نشینی مکلف بودند.  

جانسون برنامه جدید دولت را کلید آسان شدن محدودیت‌های قرنطینه توصیف و تأکید کرد که زندگی مردم متحول خواهد شد. این درحالی‌است که  دانشمندان این کشور معتقدند درصد اثربخشی این طرح بین ۵ تا ۱۵ درصد است و «عصای جادویی» برای کاهش آمار کرونا در کشور به‌ شمار نمی‌رود.

دولت لندن امیدوار است که اجرای طرح جدید، اطلاعات دقیق‌ و جامع‌تری را درباره نحوه گسترش کرونا ارائه کند. به همین منظور کادری به وسعت ۲۵ هزار نفر برای اجرای این طرح  در نظر گرفته شده است.

«بارونس دیدو هاردینگ» که مسؤولیت اجرای طرح یادشده را برعهده دارد، معتقد است که به این ترتیب «قرنطینه ملی به قرنطینه فردی» تبدیل خواهد شد.

این طرح در حالی اجرا می‌شود که دولت، پیش‌تر با معرفی نرم‌افزار ردیاب کرونا امیدوار بود آمار گسترش این بیماری در کشور را کاهش دهد.   

نرم‌افزار یادشده اوایل اردیبهشت ماه در جزیره آیل‌اف‌وایت واقع در جنوب انگلیس آزمایش شد اما به دلیل ملاحظات امنیتی شهروندان، با استقبال چندانی مواجه نشد.  

این نرم‌افزار روی گوشی‌ هوشمند نصب شده و مبتنی بر سیستم رهیاب (جی‌پی‌اس) عمل می‌کند. به این ترتیب زمانی که افراد با بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو شده، سیستم به آنها هشدار می‌دهد.

همچنین کاربران می‌توانند علائم ابتلای خود به کرونا را به وزارت بهداشت گزارش و برای انجام آزمایش درخواست کنند.  

مسؤولان وزارت بهداشت انگلیس موجی از تبلیغات گسترده درباره فواید نصب این نرم افزار به راه انداخته و تأکید کردند که هرچه تعداد کاربران بیشتر شود، دولت بهتر می‌تواند کنترل اوضاع را دست گرفته و سریع‌تر محدودیت‌های قرنطینه را آسان کند.  

با این حال، ویژگی اصلی این نرم افزار که انتقال داده‌های کاربران به سرورهای مرکزی دولت است، مورد انتقاد کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفت و موجب شد اجرای طرح در سطح وسیع‌تر پیگیری نشود.

دولت انگلیس ناگزیر از خسارت‌های مالی ناشی از بحران کرونا، محدودیت‌های قرنطینه را با هدف چرخش اقتصاد کشور آسان کرده است.

از هفته گذشته محدودیت‌های ورزش در فضای آزاد و تردد به محل کار کاهش یافت و از هفته آینده قرار است برخی مدارس ابتدایی، بازار روز، نمایشگاه‌های خودرو بازگشایی شود. سایر محدودیت‌های نیز بتدریج در هفته‌های آینده کاهش خواهد یافت.  

این در حالی‌است که آمار مرگ و میر مبتلایان کرونا در انگلیس به رقمی معادل دو برابر پیش‌بینی دانشمندان رسیده و این کشور پس از آمریکا دارای بالاترین آمار جان‌باختگان در جهان است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: