کد خبر: ۲۵۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 27
ايران چند دهه وابسته به واردات بنزين بوده است زيرا از گسترش ظرفيت پالايش خود غفلت کرده بود. ايالات متحده از اين نقطه ضعف براي رژيم تحريم خود استفاده کرد، اما جمهوري اسلامي را نيز به خودکفا شدن در اين زمينه سوق داد
شفاآنلاین>اجتماعی>يک نشريه آلماني با اشاره به همکاري‌هاي نفتي و اقتصادي ايران و ونزوئلا طي سال‌هاي اخير، آن را اتحادي موفق در راستاي درهم‌ شکستن تلاش آمريکا براي محاصره اقتصادي دو کشور توصيف کرد.

به گزارش شفاآنلاین،دو کشتي نفتکش از مجموع پنج تانکر ايراني اين هفته وارد ونزوئلا شدند. سه تانکر ديگر در حال حاضر در درياي کارائيب هستند و طي چند روز آينده به مقصد خود خواهند رسيد. تاکنون گزارشي از وقوع درگيري با ناوهاي جنگي آمريکا گزارش نشده است. در همين حال «ساموئل مونکادا» نماينده ونزوئلا در سازمان ملل روز يکشنبه توئيت کرد که اين روند "يک نقطه عطف در تلاش براي استقلال و صلح است.

بر اين اساس ناوگان نفتکش ايران در مجموع ۱.۵۳ ميليون بشکه بنزين به ارزش حداقل ۴۵.۵ ميليون دلار به ونزوئلا مي فرستد. اين کشور در شمال شبه قاره آمريکاي جنوبي  که طبق برآوردهاي مختلف بيشترين ذخاير نفتي جهان را دارد، به دليل تحريم هاي آمريکا از کمبود شديد بنزين رنج مي برد. دلايل اين امر عدم وجود مواد شيميايي مورد نياز که قبلاً از ايالات متحده آمريکا تهيه مي شد و کوچک شدن ظرفيت هاي پالايشگاه به دليل کمبود بودجه براي نگهداري و نوسازي است.

با اين حال از زمان اقدام ايران، سخنگويان دولت آمريکا با اظهارات مخرب و تهاجمي به انتقاد از اعزام اين پنج تانکر پرداختند. 

از سوي ديگر مقامات دولتي آمريکا، با رسانه هاي مختلف در مورد جلوگيري از عرضه بنزين ايران و مجازات اين کشور با تحريم هاي اضافي صحبت کردند. در پاسخ «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران گفت: اگر تانکرهاي ما در کارائيب يا هر جاي دنيا دچار مشکل شوند ، آمريکايي ها نيز مشکل خواهند داشت.

سياستمداران و ديپلماتهاي ايراني تحويل بنزين را به عنوان ابراز قدرداني از کمک و همبستگي کاراکاس که در سالهاي گذشته به کشورشان نشان داده بود ، توصيف مي کنند. آنها يادآوري کردند که ونزوئلا بنزين را به ويژه بين سالهاي ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به ايران صادر مي کرد و بدين ترتيب تحريم هاي آمريکا را در يک برهه مهم استراتژيک شکست. در نتيجه، شرکت دولتي نفت معدني ونزوئلا با اقدامات تنبيهي آمريکا مجازات شد.

ايران چند دهه وابسته به واردات بنزين بوده است زيرا از گسترش ظرفيت پالايش خود غفلت کرده بود. ايالات متحده از اين نقطه ضعف براي رژيم تحريم خود استفاده کرد، اما جمهوري اسلامي را نيز به خودکفا شدن در اين زمينه سوق داد. در اواسط سال ۲۰۱۷، اين کشور هنوز به طور متوسط ده ميليون ليتر بنزين در روز وارد مي کرد.

در اواسط فوريه ۲۰۱۹ وزير نفت ايران اعلام کرد که اين کشور ديگر نيازي به واردات بنزين نخواهد داشت و حتي مي تواند در آينده آن را صادر کند.

طي ماه هاي اخير ، ايران نيز در نتيجه بحران کرونا اقتصاد و حمل و نقل عمومي و خصوصي را تعطيل کرده است. اين امر تقاضاي بنزين را به ميزان قابل توجهي کاهش داد. اواخر ارديبهشت وزير نفت ايران اعلام کرد که ذخاير بنزين کشور در سطح بالايي قرار دارد.

در چنين شرايطي ، معامله بين تهران و کاراکاس را مي توان يک وضعيت کلاسيک برد-برد دانست. در واقع دو کشور با همکاري هايي که طي سال هاي اخير داشته اند کوشيده اند محاصره اقتصادي و تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريکا را درهم بشکنند.

روز يکشنبه و همزمان با ورود نخستين نفتکش ايران به آبهاي انحصاري اقتصادي ونزوئلا، هشتک #GraciasIran (تشکر ايران) ترند اول توئيتر ونزوئلا شد.

«نيکولاس مادورو» رييس جمهوري ونزوئلا ضمن تشکر از حمايت‌هاي ايران، تاکيد کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داريم آزادانه تجارت کنيم. وي، ايران و ونزوئلا را داراي «مردماني انقلابي» ناميد که «هرگز در برابر  آمريکا به زانو در نخواهند آمد.
پنج کشتي به نام‌هاي «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونيا»  و «کلاول» حامل سوخت ايران بوده و راهي ونزوئلا شده‌اند.

نفتکش فورچون به عنوان نخستين نفتکش ايراني که به ونزوئلا رسيده، سفر خود را از بيست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهيد رجايي آغاز کرده بود.  

علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش ديگر نيز در روزهاي آينده سوخت ايراني را به ونزوئلا مي‌رسانند.

دومين کشتي نيز که فارست نام دارد پيش از اين روز شنبه وارد درياي کارائيب شد. سه کشتي ديگر نيز در حال عبور از اقيانوس اطلس هستند.يونگه ولت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: