کد خبر: ۲۵۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در بیانیه مشترکی نسبت به وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز بین حامیان جبهه‌های مخالف در بروندی ابراز نگرانی کردند
شفاآنلاین>سلامت>اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور آفریقایی بروندی به صورت رقابتی پس از قریب به سه دهه در بحبوحه شیوع ویروس کرونا امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، بروندی پس از انتقادات بین‌المللی نسبت به آخرین انتخابات این کشور در سال ۲۰۱۵ که پیر انکورونزیزا برای سومین دور متوالی به ریاست جمهوری این کشور رسید، امروز برای اولین بار در تاریخ ۵۸ ساله آن قدرت به صورت دمکراتیک انتقال پیدا می‌کند.

انکورونزیزا که دولت وی بارها به علت نقض حقوق بشر متهم شده است، پس از ۱۵ سال از قدرت کنار خواهد رفت.

مخالفان در سال ۲۰۱۵ حضور انکورونزیزا در انتخابات ریاست جمهوری را نقض توافق صلح که موجب پایان جنگ داخلی شد، عنوان کردند و انتخابات را تحریم کردند. انتخابات آن سال موجب شکل‌گیری اعتراضاتی شد که تبعید صدها هزار شهروند بروندی را در پی داشت. گزارش سازمان ملل از کشتار صدها نفر و شکنجه مخالفان سیاسی در آن سالها خبر می‌دهد. اما دولت بروندی نقض حقوق بشر را تکذیب می‌کند.

در انتخابات پیش‌رو نامزد حزب حاکم «شورای ملی دفاع از دمکراسی» (حزب انکورونزیزا) «اواریسته دایی‌شیمیه» ژنرال بازنشسته ارتش است که با «آگاتون رواسا» رهبر حزب مخالف و پنج نفر دیگر رقابت می‌کند.  

رواسا رهبر حزب مخالف دولت کنونی بروندی و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری یکشنبه گذشته در کمپین انتخاباتی خود نسبت به تقلب در انتخابات هشدار داد.

سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در بیانیه مشترکی نسبت به وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز بین حامیان جبهه‌های مخالف در بروندی ابراز نگرانی کردند.

دولت بروندی هفته گذشته مسئول سازمان جهانی بهداشت را در پی انتقاد از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی به‌رغم شیوع بیماری کووید-۱۹، اخراج کرد.

این کشور کوچک در شرق آفریقا تا کنون فقط ۴۲ مورد ابتلا به کووید-۱۹ و یک مورد فوتی را گزارش کرده و همچنین از میان جمعیت ۱۱ میلیونی بروندی فقط ۶۳۳ آزمایش کرونا انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری «ایست‌افریکن»، در حالیکه مردم آماده شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند، دولت خواستار احترام به قوانین برای برگزاری انتخابات صلح‌آمیز شده است.

همچنین وزارت امنیت داخلی بروندی نسبت به ایجاد ناامنی در انتخابات هشدار داد و اعلام کرد که پلیس و دیگر نیروهای آماده برخورد با اخلالگران هستند.

انکورونزیزا در آستانه پایان جنگ داخلی بروندی در سال ۲۰۰۵ قدرت را به دست گرفت. بروندی در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ درگیر جنگ داخلی میان شورشیان بروندی و نیروهای ارتش بود که این درگیری‌های قومی در آن موقع بیش از  ۳۰۰ هزار کشته برجا گذاشت.رویترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: