کد خبر: ۲۵۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 19
دولت چين اعلام کرده است که با تحقيقاتي که از مجراي سازمان بهداشت جهاني در زمينه ويروس کرونا به عمل آيد موافقت خواهد کرد
شفاآنلاین>سلامت>يکصد کشور جهان به دنبال پيشنهاد انجام تحقيقاتي مستقل درباره شيوع ويروس کرونا در نشست سالانه سازمان جهاني بهداشت هستند.  

به گزارش شفاآنلاین،روسيه که تاکنون از دولت چين حمايت مي‌کرد، اکنون به يکصد کشوري پيوسته است که قصد دارند تا قطعنامه‌اي در ارتباط با علت يابي شيوع ويروس کرونا در نشست سالانه سازمان جهاني بهداشت ارائه دهند.  

پيش نويس اين قطعنامه که توسط  اتحاديه اروپا و در حمايت از درخواست دولت استراليا مبني بر انجام تحقيقات از چين در نحوه مقابله با بحران شيوع ويروس کرونا و انتشار آن در جهان شده بود، تهيه شده است.  

 درخواست استراليا با خشم چين مواجه شد، چراکه پکن دولت کانبرا را به «بي مسئوليتي شديد» متهم کرده و تحريک و اقدام استراليا را به ايجاد اختلال در زمينه همکاري‌هاي بين المللي در مقابله با همه‌گيري ويروس کرونا دانست.  

اين گزارش مي‌افزايد: درحالي که اين قطعنامه قرار است ۲۹ ارديبهشت ماه در نشست سالانه سازمان جهاني بهداشت در ژنو سوئيس ارائه شود، تنها چين يا کشور بخصوصي را مدنظر ندارد بلکه خواهان تحقيقاتي بي‌طرفانه، مستقل و ارزيابي جامع اين سازمان در مورد نحوه پاسخ بين المللي به بيماري کوويد-۱۹ است.  

 به کاربرد لفظ «قطعنامه» در پيش نويس اتحاديه اروپا در قياس با لفظ «تحقيق» که دولت کانبرا خواستار آن شده بود، لفظي ضعيف‌تر بوده و ديگر اعضاي سازمان جهاني بهداشت ازجمله روسيه را مجاب به امضاي چنين قطعنامه‌اي خواهد کرد، اما اين قطعنامه در نهايت اطمينان خواهد داد که تحقيقات و بررسي درمورد همه‌گيري ويروس کرونا به عمل خواهد آمد.  

اين گزارش درادامه مي‌افزايد: دولت چين اعلام کرده است که با تحقيقاتي که از مجراي سازمان بهداشت جهاني در زمينه ويروس کرونا به عمل آيد موافقت خواهد کرد.  

همچنين "آبه شينزو" نخست وزير ژاپن پيش تر نيز در اين زمينه گفت: کشورش خواستار تحقيقاتي درباره واکنش اوليه سازمان بهداشت جهاني به کرونا است.  "توشيميتسو موته گي" وزير خارجه ژاپن هم گفته است که بايد يک سازمان مستقل چنين تحقيقاتي را انجام دهد.  

اين اظهارات و درخواست براي انجام تحقيقات درخصوص واکنش‌هاي اوليه سازمان بهداشت جهاني به ويروس کرونا در حالي مطرح مي‌شود که اجلاس مجمع عمومي سازمان از امروز در ژنو سوئيس آغاز به کار مي‌کند.  

سازمان بهداشت جهاني مدتي بعد از شيوع ويروس کرونا وضعيت اضطراري جهاني اعلام کرد ويروس کرونا به دليل ناشناخته بودن آن تاکنون چالش‌هاي زيادي براي کشورهاي جهان ايجاد کرده است.  

اين مجمع اهميت بسيار زيادي پيدا کرده است به ويژه براي چين شرايط پيچيده است از يک سو مساله عضويت تايوان در سازمان مطرح شده است و آمريکا از آن حمايت مي‌کند و از طرف ديگر واشنگتن به انتقادها از چين در دوران شيوع کرونا دامن زده است.  

هم اکنون شمار مبتلايان به ويروس کرونا در جهان از مرز چهار ميليون و ۸۰۰ هزار نفر گذشت که از اين تعداد بيش از ۳۱۶هزار  و ۷۰۰ نفر جان باخته‌اند.سي ان ان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: