کد خبر: ۲۵۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 17
ما با اعمال و رفتار هر روزه‌مان داريم بيماري‌هاي همه‌گير جهاني توليد مي‌کنيم. ما بايد اهميت اين موضوع را درک کنيم که اين طبيعت نيست که دارد بر سر ما بلا مي‌آورد، بلکه اين ماييم که داريم بر سر طبيعت بلا نازل مي‌کنيم
شفاآنلاین>سلامت>بشر امروز به جان طبيعت افتاده و با از بين بردن زيستگاه حيات وحش، محيط زندگي خود را مهياي انتقال ويروس و باکتري از حيوان به انسان کرده است.

 ترامپ مي‌گويد ويروس کرونا ممکن است بطور اتفاقي در آزمايشگاهي به بيرون جسته و در جهان خارج شيوع يافته است. ترامپ اين فرضيه که ويروس امکان دارد در بازار فروش حيوانات و گوشت از جانور به انسان منتقل شده باشد را رد مي‌کند.

اما پرسش مهمتر اين است؛ چرا انسان اينقدر در عصر معاصر، خود با دستانش ويروس آدمکش را از حيوان به انسان منتقل کرده است؟

«سارس، مرس، ايبولا، آنفلوانزاي پرندگان و آنفلونزاي خوکي» همگي نام ويروس‌هايي هستند که منشاء حيوان داشته‌ و به انسان سرايت کرده‌ و بيماري‌هاي همه‌گير مرگباري را در دنيا بوجود آورده‌اند؛ چرا؟

«پيتر داژاک» اکولوژيست مشهور که به صياد ويروس شهرت دارد مي‌گويد: ما با اعمال و رفتار هر روزه‌مان داريم بيماري‌هاي همه‌گير جهاني توليد مي‌کنيم. ما بايد اهميت اين موضوع را درک کنيم که اين طبيعت نيست که دارد بر سر ما بلا مي‌آورد، بلکه اين ماييم که داريم بر سر طبيعت بلا نازل مي‌کنيم.

بيشتر ويروس‌ها منشاء حيواني دارند. مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها در واشنگتن برآورد کرده که سه چهارم بيماري‌هاي انسان منشاء حيوان دارند.

اين احتمال قوي وجود دارد که ويروس کرونا در بازار فروش گوشت جانوران درنده در شهر ووهان چين از حيوان به انسان منتقل شده باشد. در اين بازار جانور زنده در محل ذبح مي‌شود و گوشتش همانجا به فروش مي‌رسد. اين عملي است که نه فقط در چين که در همه جاي دنيا بايد ممنوع شود.

تمدن بشر به مرور زمان پيشرفت مي‌کند و انسان در مسير توسعه، جاده مي‌سازد؛ خاک را از بين مي‌برد؛ زمين‌هاي کشاورزي را تسطيح کرده و کارخانه مي‌سازد. معدن حفر مي‌کند. بشر با انجام همه اين کارها در واقع در طبيعت دست برده و زيست‌بوم‌هاي جانوران را نابود کرده و حيات‌وحش را به انسان نزديک و نزديکتر مي‌کند.

به اعتقاد دانشمندان، بشر با اين دستکاري در طبيعت، در حقيقت با دست خود بيماري را از جانور به انسان منتقل مي‌کند.

ويروس کوويد-۱۹ نيز در ظاهر از خفاش به انسان منتقل شده است. بدن خفاش اصولا" محل خوبي براي تکثير ويروسهاست.

به اعتقاد دانشمندان، بشر به دست خود يک چرخه انتقال ويروس در طبيعت بوجود مي‌آورد. در طبيعت دست مي‌برد و زيستگاه جانوران را از نابود مي‌کند. حيوان براي يافتن غذا به زيستگاه انسان و کشتزارها هجوم مي‌آورد و دام را آلوده مي‌کند، دام هم انسان را.

اما عوامل ديگري نيز براي انتقال ميکرواُرگانيسم‌ها به انسان وجود دارد. يکي از آنها، اشتهاي سيري ناپذير انسان به مصرف گوشت است.

بشر امروز نسبت به بشر ديروز ثروتمندتر شده است و در نتيجه گوشت بيشتري نيز مصرف مي‌کند. همه ساله در دنيا تعداد ۸۰ ميليون رأس حيوان براي تامين غذاي بشر ذبح مي‌شود.

در آمريکا ۹۹ درصد دام‌ها در مزارع صنعتي که در مالکيت کارخانه‌هاي توليد غذاست پرورش داده مي‌شوند. اين آمار در دنيا بيش از ۷۴ درصد است. آمار را يک گروه مدافع حقوق حيوانات استخراج کرده است.  

در اين مزارع هزاران حيوان به فاصله چند اينچ از هم به صورت ازدحام در شرايطي وحشتناک قرار مي‌گيرند. يک چنين محيطي در حقيقت يک مزرعه پرورش ويروس و انتشار آن است؛ ويروسي که با هر جهش خود زهرآگين‌تر مي‌شود.

به گفته دانشمندان، در واقع مزارع صنعتي، بهترين راه براي دست‌چين کردن خطرناک‌ترين ميکرواُرگانيسم‌ها(پاتوژن)‌ي ممکن است. ضمن آنکه مزارع صنعتي، محيط صفر براي پرورش باکتري‌هاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيک‌هاست. يعني يک راه فرعي ديگر براي انتشار ويروس به بدن انسان است.

حيواناتي که در مزارع صنعتي رشد مي‌کنند با آنتي‌بيوتيک‌ها بمباران مي‌شوند. اين يعني اينکه باکتري‌ که در اين محيط زنده مي‌ماند و شکفته مي‌شود بي‌نهايت قوي است. همه ساله در آمريکا ۲.۸ ميليون نفر توسط آلوده شدن به باکتري‌هاي مقاوم در برابر آنتي‌بيوتيک بيمار مي‌شوند و ۳۵ هزار نفرشان مي‌ميرند.

آخرين عامل، تغييرات آب‌وهوايي است. اين اوضاع، همه چيز را بدتر مي‌کند. اکوسيستم‌ها را تغيير شکل مي‌دهد. جانوران را از زيست‌بوم‌هايشان خارج و آب‌وهواي سرزمين‌هاي معتدل را گرمسيري مي‌کند.

گزارش‌هاي علمي در آمريکا اعلام مي‌کند: شرايط آب‌وهواي گرم، مرطوب و متغير که ناشي از تغييرات جوي است، راحت‌تر مي‌تواند در بسياري از نقاط جهان بيماري‌هايي همچون مالاريا، تب دِنگ، چيکانگايا، تب زرد، ويروس زيکا، ويروس نيل غربي و بيماري لايم را منتقل کند.

بشر امروز به دست خود، اکوسيستم‌ها و زيستگاه‌هاي طبيعي را نابود و بيماري‌هاي خفته را بيدار مي‌کند در حالي که همين بشر به هيچ وجه در برابر اين بيماري‌ها ايمن نيست.

در سال ۲۰۱۵ دوسوم بزهاي کوهي نوع زايگا موجود در جها ن فقط در چند هفته تلف شدند. علت آن بيدار شدن يک باکتري خفته در بدن جانور بود به نام «پاستويره لا مولتوسيدا». اين باکتري ساليان دراز بود که در بدن جانور وجود داشت بدون آنکه آسيبي به او برساند. ناگهان اين باکتري بيدار شد و زهرش را ريخت.

دانشمندان کشف کردند که علت بيدار شدن باکتري اين بود که ناحيه آسياي ميانه در اثر تغييرات آب‌وهواي کره زمين گرم شد. سال ۲۰۱۵ به طور کل سال گرم و مرطوب کره زمين بود. وقتي آب‌وهواي کره زمين بشدت گرم و مرطوب مي‌شود بزکوهي زايگا مي‌ميرد.

با توجه به اين ارزيابي‌هاي جغرافيايي و علمي، به اين حقيقت مي‌رسيم که فاجعه کوويد-۱۹ را چين به بار نياورد. اين فاجعه را همه ما به سياره‌مان وارد آورديم. اکنون نيز همه بايد دست به دست هم و آن را مهار کنيم.واشنگتن پست

فريد زکريا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: