کد خبر: ۲۵۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 16
امروزه هزینه یک عمل شکستگی دست یا پای سگ یا گربه دست کم حدود 5 تا 10 میلیون تومان و یا هزینه غذای آنها از یک برند خارجی ماهانه چندمیلون تومان آب می خورد.
شفاآنلاین :با توجه به میزان بالای تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، امروزه بسیاری از اقشار مختلف جامعه برای امرار معاش با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و بسیاری ازمردم برای تهیه نان شب هم مشقات فراوانی را به جان می خرند.با این وجود افرادی هم هستند که برای نگهداری و تامین مایحتاج لاکچری حیوانات خانگی خود هزینه‌های میلیونی و گاهی چند ده میلیونی هم می‌کنند. به عنوان مثال امروزه هزینه یک عمل شکستگی دست یا پای سگ یا گربه دست کم حدود 5 تا 10 میلیون تومان و یا هزینه غذای آنها از یک برند خارجی ماهانه چندمیلون تومان آب می خورد.  در این میان کم نیستند افرادی که برای حیوانات خود به تهیه انواع لباس ها، تخت،قلاده، غذاهای خارجی و....بسیار گران قیمت و لاکچری می پردازند.دراین میان بررسی های میدانی خبرنگارما نشان می دهد نگهداری از یک سگ، گربه وبرخی دیگرازحیوانات خانگی، با احتساب هزینه‌های درمان؛ویزیت های دوره ای،واکسیناسیون،پانسیون و  … درطول سال بالغ برمیلیون ها تومان می شود. این درحالی است که فقط ویزیت دوره ای برخی حیوانات خانگی دستکم 200هزار تومان هزینه دارد.


ویزیت 200 هزارتومانی سگ وگربه

 

 دکتر صمد شیرمحمدی-دامپزشک- در خصوص هزینه‌های درمان  این حیوانات  می گوید: گاهی اوقات امکان دارد هزینه درمان یک سگ، گربه ،میمون و برخی دیگر ازحیوانات خانگی بسیار گزاف باشد و گاهی هم ممکن است به درمان نیاز پیدا نکنند.این در حالی است که ویزیت های دوره ای این حیوانات از ویزیت انسان ها نیز گران تر است.چراکه حداقل نرخ ویزیت یک سگ 200هزار تومان است و این قیمت می‌تواند در کلینیک های دامپزشکی مدرن شمال تهران نیز بیشتر هم شود حال آن که هزینه ویزیت حیوانات در شهرستان‌ها کمتر از این میزان است..

 جراحی های 10 میلیون تومانی

وی شکستگی ها را یکی از عمل های جراحی سنگین و شایع میان سگ‌ و گربه ها دانسته و اضافه می کند:  هزینه درمان  شکستگی میان انسان‌ها با حیواناتی نظیر سگ و گربه تفاوت چندانی ندارد چرا که همان پلاتین و تجهیزات برای انجام عمل جراحی حیوانات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال هزینه یک شکستگی البته با توجه به نژاد سگ و این که کدام جراح(چرا که تعداد جراحان خوب کم است) و در کدام نقطه از شهر این کار انجام شود متفاوت است.بی تردید اگر که یک جراح درجه یک این عمل را انجام دهد بین 5 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد .ضمن اینکه هزینه‌های دارو و بازتوانی وسایرمسایل مربوطه نیزباید درنظرگرفته شود.

.

 

 این دامپزشک همچنین می گوید:از طرفی دیگر بسیاری افراد برای حیوانات خانگی شان هزینه‌های بسیار چشمگیری می کنند و به تهیه امکانات لاکچری مانند انواع لباس‌های فصل، میهمانی وسفر، تخت،اتاق ویژه ،غلاده وغذاهای خشک خارجی بسیار گران قیمت می پردازند.وی درعین حال یادآورشد: متأسفانه بر قیمت های نجومی وسایل لاکچری سگ‌ و گربه وبرخی دیگرازحیوانات خانگی هیچ نظارتی وجود ندارد و هر فرد با توجه به این که در کدام نقطه از شهر است قیمت ها را باب میل خود گران می کند  واین موضوع در بوتیک های شیک و مدرن شمال پایتخت به وفور به چشم می خورد.حال آنکه اغلب این محصولات و وسایل وارداتی هستند که ارزبری قابل توجهی هم دارند.البته نباید فراموش کرد که

 میزان دسترسی به غذاهای خارجی برای حیوانات خانگی به دلیل افزایش قیمت دلار و وجود تحریم ها طی دوسال اخیرکمترشده وبه همین خاطر قیمت ها نیزبه شدت افزایش داشته اند.البته بستگی دارد که صاحب حیوان ،آنرا به مصرف چه نوع غذاهایی عادت داده باشد. برخی افراد از غذاهای گرم و خانگی برای حیوانات شان استفاده می‌کنند برخی دیگرنیز فقط غذاهای خشک خارجی به حیوانات می دهند که البته  قیمت های آن‌ها نیز متفاوت است. به عنوان  مثال این قیمت ها از 60  تا 300هزارتومان برای هربسته وبرای انواع حیوانات متفاوت است..

 

  وی در ادامه  اضافه می‌کند: قیمت سگ‌های تربیت شده با سگ‌های معمولی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. اما ارزان ترین سگ 500هزار تا یک میلیون و گرا ن ترین سگ آموزش دیده 60 میلیون تومان هم به فروش می رسند.


موافق نگهداری ازحیوانات درخانه نیستم

 

دکتر محمدعلی توکل -دامپزشک-نیزمعتقد است نگهداری از حیوانات خانگی در منزل به دلیل مسائل بهداشتی ،گزینه مطلوبی نیست چرا که در صورت رعایت نشدن نکات و مسائل بهداشتی، انسان می‌تواند از طریق سگ و گربه وبرخی دیگرازحیوانات به  انواع بیماری ها مبتلا شود. حال آنکه در این میان برخی افراد برای سگ‌ها و گربه هایشان هزینه‌های نجومی مانند خرید انواع پیراهن های مهمانی و اسپرت، تخت و غلاده گران و...می پردازند که  با چنین مسائلی به هیچ عنوان موافق نیستم..

 

وی ادامه می دهد:البته در صورتی که مسائل و نکات بهداشتی نظیر ارجاع به‌موقع حیوانات خانگی به کلینیک های دامپزشکی و همچنین تزریق به‌موقع واکسن های دوره ای انجام شود امکان ابتلا به بیماری انسان از طریق این حیوانات به شدت کاهش می یابد. اما متأسفانه عده‌ای به این نکات توجه کافی ندارند و پس از خرید سگ یا گربه فقط به حمام بردن و شستشوی حیوان با شامپو بسنده می‌کنند در حالی که این موضوع به شدت خطرناک است و امکان به خطر انداختن سلامتی افراد را در پی دارد  .

 

به گفته وی ،نکته مهم دیگر درباره اهمیت استفاده از داروی ضدانگل در حیوانات خانگی است،که در استفاده از آن نباید اهمال کرد.مصرف غذاهای پخته در حیوانات خانگی احتمال ابتلا به انگل را کاهش می‌دهد در حالی کهاستفاده از موادغذایی خام احتمال ابتلا را افزایش خواهد داد.


            600 هزارتومان برای خرید4 کلیو غذای سگ

در یکی از کلینیک های دامپزشکی شمال تهران خانم جوانی سگ سفید زیبایی از نژاد   "پامرانین"،معروف به "پامررا" برای واکسیناسیون آورده بود.او می‌گفت در طول 9 ماه،سگ اش را سه بار برای واکسیناسیون به کلینیک آورده و هزینه هربار واکسیناسیون نیز 170هزار است و بعد از این مدت باید به طور سالانه برای تزریق واکسن مراجعه کند. هزینه آزمایش اولیه‌اش هم 270هزار تومان شده است. او گفت سگش را از زمانی که یک توله کوچک بوده خریده است.حال آنکه سگ اش برای رویش دندان‌های دائمی نیازمند تغذیه خوب است و به این منظور باید برایش غذاهای خارجی تهیه کند که خیلی هم گران هستند.البته می‌توان به این سگ‌ها غذاهای خانگی مثل  مرغ آب پز یا گاهی هم سیب زمینی داد. اما برای رشد بیشتر و مطلوب تر، استفاده از غذاهای خشک خارجی بهتر است و به همین منظور از پت شاپ کلینیک دو بسته دوکیلویی غذای خشک مارک رویال تهیه میکند که هزینه آن 600هزار تومان می شود. به گفته صاحب سگ خوش شانس ،هزینه غذای این سگ در طول یک ماه بین یک  تا یک میلیون و پانصد هزار تومان  است.این خانم برای دفع ادرار و اجابت مزاج سگش از پدهای مخصوص استفاده می‌کند که مانند پوشک بچه  قیمت های متفاوتی دارد.او که سگ مورد علاقه اش را 12 میلیون تومان خریده اظهارکرد: با هزینه‌های اصلی همانند درمان وسایرهزینه های جانبی مانند قفس، ساک مخصوص لباس،غذاهای اولیه خارجی،انواع پیراهن های مجلسی و . .  اسپرت نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه  اولیه برای سگ اش پرداخته است.البته این به غیرازهزینه های جاری روزانه اش است.

 

واکسن، 400 هزارتومان

  خانم دیگری که صاحب سگی با نژاد "شیتزو تریر"است و برای ویزیت دوره ای به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده ،به گرانی غذاهای خارجی وهزینه های سنگین درمانی سگ‌ اشاره کرد وگفت: برای رشد بهتر سگش ناگریز به خرید آنهاست.او گفت هزینه آرایشگاه سگش هر بار 80هزار تومان و واکسیناسیون 300تا 400هزار تومان است که بعد از مراجعه برای واکسیناسیون، مو و ناخن هایش را کوتاه می کند، و به طور کلی هزینه ماهانه سگش حدود یک میلیون تومان در یک ماه است

دومیلیون تومان، هزینه ماهیانه زندگی لوکس یک سگ

 

زن میانسال دیگری که با سگی از نژاد "شگی شیتزو" ژاپنی ،به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده بود و برای پیشگیری از ابتلای سگش به بیماری با فاصله زمانی کم آن را برای ویزیت به کلینیک می آورد،  نیز به غذاهای گران قیمت مورد نیاز سگش اشاره کرده وگفت که مجبور به تهیه آن‌هاست.می گفت یک بار که سگ اش بیمار شده بود برای درمانش حدود چهارمیلیون تومان هزینه کرده بود. هزینه شامپوی  سگ اش هم که پوست حساسی دارد گران است و او برای سگش لباس و کاپشن های گران قیمتی تهیه می‌کند. به گونه ای که فقط یک کاپشن را یک میلیون تومان خریده بود.اومی گفت: به طور کلی هزینه‌های ماهانه این سگ در طول ماه با احتساب هزینه های درمان،لباس،غذاهای خشک وشامپوهای خارجی و... بیشتر از دو میلیون تومان است.

 ماهی 4 میلیون برای یک گربه

خانم دیگری هم که  همراه یک "پرشین کت" سفید با پیراهنی شکیل و گران قیمت به یکی ازکلینک های دامپزشکی شمال تهران مراجعه کرده و در حال خرید غذاهای خارجی گران قیمت از پت شاپ بود با اشاره به خرید یک میلیون و پانصد هزار تومان غذا برای گربه اش گفت:" پیشی من فقط به غذای خارجی عادت دارد و ما مدام در حال تهیه انواع غذاهای خشک با برندهای مختلف هستیم. چون هر چیزی را نمی خورد. گربه ام یک اتاق 20متری بسیار شیک  و یک کمد لباس شامل انواع برندهای گران قیمت دارد!"او معتقد است گربه اش حتمأ باید لباس‌های گران قیمت و از برندهای خاص و شیک استفاده کند که هزینه‌های ماهانه این گربه با احتساب ،هزینه آرایشگاه لباس‌های لاکچری،غذای خارجی و...  بیشتر از 4 میلیون تومان می شود.

 دومیلیون و چهارصدهزارتومان ،برای یک ماه پانسیون

 خانم و آقای میانسالی هم که قصد مسافرت داشتند وسگشان-از نژاد پامرانین- را به یک پانسیون(محل امن نگهداری از حیوانات خانگی) آورده بودند دراین باره اظهارداشتند: هزینه نگهداری از سگشان در یکی از پانسیون های شیک شمال  تهران روزانه 80هزار تومان است که به مدت یک ماه 2 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.البته آن‌ها درخواست یک مربی اختصاصی هم برای سگشان داشتند که هزینه اجتماعی کردن سگ به مدت دو هفته 800هزار تومان برآورد شد. این هزینه‌ها به غیر ازمخارج غذای روزانه سگ و هزینه های احتمالی دارویی و درمانی ومراقبت های احتمالی ویژه بود.سگ این زوج در یک ماه حدود 600 هزارتومان غذای خشک خارجی نیزاستفاده می کند . قیمت غذای خشک برای حیوانات دربازارکنونی هم از کیلویی 20 تا 150هزار تومان متفاوت است که این زوج گران ترین برند را برای سگشان انتخاب کرده بودند. بنابراین هزینه نگهداری سگ آن‌ها با  احتساب مخارج غذا،آموزش و نگهداری روزانه در یک ماه حدود 4 میلیون تومان می شود.

 

 به گفته آنها در یکی از پانسیون های غرب تهران ،هزینه نگهداری از سگ به طورمعمول ماهیانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان بوده است.، دوست خانوادگی این زوج هم که یک گربه از نژاد "پرشین کت" داشتند، گربه اشان را به یک پانسیون سپرده بودند،که هزینه اتاق خصوصی اش شبی 90 هزارتومان شده بود.

گزارش:شبنم طاهری



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکتر افروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
جالبه بعد از سی سال حضور در عرصه دامپزشکی نام آن دامپزشکان مصاحبه شونده را نشنیده ام.
شما هدفتان از این‌مطلب سرتاسر کذب و خلاف واقع چیست؟ با خواندن آن تصور کردم نویسنده به رویا پردازی ذهنیت خود پرداخته است.
تمام‌مطالب را تکذیب می کنم و خلاف واقع است
امیدوارم برای اثبات حداقل صداقت خود کامنت بنده را انتشار دهید.
مدیر پایگاه
باسلام
وسپاس
آیا شما دامپزشک هستید؟
لطفا مواردی که به نظرشما صحیح نمی باشد را بنویسید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: