کد خبر: ۲۵۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 12
کرونا در پساشوروي تاکنون حدود ۲۴۰ هزار نفر را مبتلا و جان بيش از پنج هزار نفر را گرفته است. آمار تعداد مبتلايان براي روسيه حدود ۲۰۰ هزار نفر و فوتي ها يکهزار و ۸۲۷ نفر است
شفاآنلاین>سلامت>بحران کرونا و تجربيات کسب شده در اين دوره، قطعا به بهبود وضعيت نهادهاي بهداشتي و درماني در کشورهاي پساشوروي از جمله روسيه در دوران پساکرونا خواهد انجاميد.

به گزاش شفاآنلاین،در اين مقاله نوشته شده است: بخش اعظم دوران پساشوروي همچنان تحت تأثير حاکميت اقتدارگرا، اقتصادهاي ناکارآمد، فساد و تنش هاي منطقه اي است  و بحران کوويد-۱۹ مي تواند اين دولت ها و  کشورها را وادار کند تا مسائل کليدي بخصوص وضعيت بهداشت و درمان را بعد از اين دوران برطرف و بهبود بخشند که البته نياز به همکاري هاي بين المللي خواهد بود.

کشورهاي پساشوروي شامل روسيه و ۱۴ جمهوري ديگر است که سال ۱۹۹۱ پس از انحلال اتحاد جماهيرشوروي مستقل شدند.

اين بيماري همه گير، نواقص بهداشت عمومي در سراسر جهان را نشان داده است. کشورهاي اتحاديه اروپا نسبت به هشدارها توجه کرده و واکنش نشان دادند و برخي در ابتدا به محکم کردن مرزها متوسل شدند اما در کشورهاي پس از اتحاد جماهير شوروي، به ويژه در مناطق روستايي و خودمختار ، سيستم هاي بهداشت و درمان عمدتاً ناکارامد هستند و اقدام مشخصي براي بهبود اين وضعيت انجام نداده اند.

بر اساس اين مقاله پنج اقدام عملي در فضاي پس از اتحاد جماهير شوروي مي تواند مراقبت هاي بهداشتي و مؤثر را در اين منطقه بهبود بخشد.

اول، اصلاح سيستم هاي مراقبت هاي بهداشتي مي تواند منافع گسترده اي به بار آورد.  بيمارستان ها و درمانگاه ها که اکنون به کمک هاي دولتي متکي هستند به جاي انتظار براي کمک هاي دولت پراي پديرش بيماران رقابت مي کنند که در نتيجه به اصلاح شرايط و امکانات بهداشتي مي انجامد.  

دوم، کشورهاي پس از اتحاد جماهير شوروي مي توانند با تکيه بيشتر بر فناوري و شفافيت، مانند خدمات مديريت الکترونيکي، خدمات درماني را بهبود بخشند. تغييرات آينده نگر ممکن است بازده را بيشتر کند و صدها هزار طرح را به مناقصه و مزايده بگذارد. اين امر مي تواند فساد اقتصادي فعلي را در اين کشورها را برطرف کند.

سوم، کشورهاي پس از اتحاد جماهير شوروي مي توانند خدمات درماني را به مناطق روستايي و فقيرنشين، از جمله مناطق خودمختار افزايش دهند.   در فضاي پس از اتحاد جماهير شوروي، کمک هاي غربي مي تواند به بودجه چنين برنامه هاي پزشکي از راه دور در مناطق روستايي کمک کند. اين موضوع باعث ارتقا آگاهي هاي بهداشتي خواهد شد.  

چهارم، بحران کوويد - ۱۹  مي تواند آگاهي از ارزش همکاري در مرزهاي کشورها را افزايش دهد. فضاي پس از اتحاد جماهير شوروي به دليل همکاري نامناسب باعث ضعف بهداشت اين کشورها شده است  و بحران کوييد- ۱۹  يک دليل واضح براي اين نقص بود که در پساکرونا با همکاري هاي منطقه اي و بين المللي در بهبود چشمگير بهداشت و درمان تاثير فراوان خواهد گذاشت.

پنجم، بحران کوييد- ۱۹ بر ارزش شفافيت در اطلاع رساني به مردم تأکيد مي کند. تا اواخر ۲۱ مارس (دوم فروردين ۹۹)، وزارت بهداشت روسيه فقط ۲۵۳ مورد ابتلا به اين ويروس را پذيرفت، اما در ۱۳ آوريل (۲۵ فروردين ۹۹)  پوتين رييس جمهوري کشور که صلاحيت بيشتري داشت گفت: «ما دليلي براي پنهان کاري نداريم.»

 با وجود سوء ظن عمومي به اطلاعات رسمي، اکنون روسيه نسبت به ساير کشورهاي پس از شوروي بيشترين موارد ابتلا اين بيماري همه گير را دارد. شفافيت بيشتر در اطلاع رساني مي تواند اعتماد عمومي و حمايت از اقدامات پيشگيرانه، مانند فاصله گذاري اجتماعي را افزايش دهد.

 ويروس کرونا در پساشوروي تاکنون حدود ۲۴۰ هزار نفر را مبتلا و جان بيش از پنج هزار نفر را گرفته است. آمار تعداد مبتلايان براي روسيه حدود ۲۰۰ هزار نفر و فوتي ها يکهزار و ۸۲۷ نفر است.مسکو تايمز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: